- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Chevrolet Cruze 2,0 VCDi LT H/B

Ny sporty Cruze


Af Søren Clauding – april 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chevrolet Cruze er ikke gået upåagtet hen i Danmark. For Chevrolet har formået, at markedsføre sedan versionen til særdeles attraktive priser. Det samme gælder i et vist omfang også den nye hatchback udgave, som vi hér har prøvet med en også ny dieselmotor og i ”LT-udstyrs versionen”. Enkelt nok, for der findes ikke andre udstyrsvarianter med manuelt gear.

 

Prisen er 295.000 kroner. Det er 15-20.000 kroner under det, man skal betale for lignende biler på markedet. Vanskeligt at sammenligne i øvrigt, fordi udstyret naturligvis har væsentlig betydning for værdiansættelsen af en ny bil. Men over en kam er prisen lavere end prisen på konkurrenterne.

 

Astra platform

Der er da som indikeret heller ikke mange varianter at vælge imellem og det har naturligvis en betydning for importørens mulighed for at få den rigtige indkøbspris. Men det er interessant, fordi en Chevrolet Cruze er baseret på samme tekniske platform som Opel Astra, uden at der derudover er særlig mange ligheder. De to biler har deres helt egen personlighed.

 

Og med hatchback skifter Cruze også personlighed, sammenlignet med sedan-udgaven. Den bliver mere sportslig at se på og det passer udmærket til den nye 163-hestes dieselmotor, som giver markant bedre præstationer, sammenlignet med benzinudgaven med 141 hestekræfter, til trods for, at den bærer rundt på ikke mindre end 170 kg mere. En del af denne ekstravægt skyldes den ekstra bagklap og den ekstra afstivning af især bilens agterparti, som en HB kræver, en del skyldes, at en dieselmotor med tilhørende transmission, er tungere end en benzinmotor.

 

Sportslig oplevelse

Dieselmotoren præsterer et stort drejningsmoment ved lave motoromdrejninger. Kombineret med en meget direkte speederrespons får man ikke bare bedre præstationer men også en mere sportslig køreoplevelse. 0-100 km/t klares på bare 8,5 sekunder sammenlignet med benzinudgavens 10,1 sekunder og en stor del af forskellen opleves ved by-fart.



Samtidig kører dieselbilen 17,9 km/l versus 15,2. Det er måske ikke her den stor forskel ligger, men med benzinmodellen er man mere tilbøjelig til at kompensere for de færre motorkræfter ved at give mere gas. Som sådan er det i praksis lettere at opnå en god brændstoføkonomi med dieselbilen. Forskellen på den nye 163-hestes maskine og den hidtidige diesel på 150 hestekræfter, som den erstatter, ligger i øvrigt ikke så meget i præstationer og forbrug men mest i motorgang og smidighed. Den er simpelthen en bedre oplevelse.

 

Regulær bagageplads

Den tophængslede bagklap på den nye HB slår højt op. Bagagerummet er regulært og rummer 413 liter, som kan øges til små 900 liter, når bagsæderyglænene lægges ned. Det sidste tal virker ikke så overbevisende, men det er målt op til rygstøttens overkant og ikke til loftet. Fylder man helt til loftet kommer man nok op i nabolaget af 1,3-1,4 kubikmeter.



Bagsæde benpladsen i bilen, der målet 4,5 meter i længden, er ikke overvældende. Det går, men kun takket være hulrummene i forsædernes ryglæn. Chevrolet Cruze er dog heller ikke skabt med fokus på rummelighed, men derimod som en sportslig kompakt mellemklassebil. Og den mission opfylder den glimrende.

 

Flot udstyr

Udstyrsniveauet er en væsentlig del af listeprisen. 16” alufælge er standard, det samme er klimaanlæg, fartpilot, multijusterbart læderrat, sædevarme, USB- og AUX-stik, i skrivende stund også navigationsanlæg samt naturligvis ISOFIX barnestolsbeslag. Plus fuld udstyrspakke – ikke uvæsentligt for Chevrolet, der i dag markerer sig blandt de allermest sikre biler på markedet.

 

Sidst men ikke mindst er den aktive sikkerhed fremragende. En Chevrolet Cruze HB kører nemlig rigtig godt. Dens køredynamik og stabilitet er helt i overensstemmelse med dens fartformåen og udseende. Den er nem at håndtere i både snævre og hurtige kurver og stabiliteten ved ligeud kørsel helt OK. Samtidig giver mervægten den en højere kørselskomfort på ujævnt underlag.

Læs Chevrolet Cruze 1.8 Sedan test hér >>>


Læs test af den tidligere Chevrolet Cruze VCDi med 150-hestes dieselmotor hér >>>


 


Model:

Chevrolet Cruze 2,0 VCDi LT H/B

Listepris:

Kr. 294.995

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 163 hk. 360 Nm/1750 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,5 sek./ 205 km/t/ 17,9 km/l /147 g/km

Længde:

4,51 m

Bagagerum:

413 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Tågelygter for og bag. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Baksensor. Navigation. 2 X Isofix.


Link til importøren 


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt