- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Chevrolet Captiva 2,0 VCDi LT 4WD C/C

Stor og regulær


Tekst: Søren Clauding - februar 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chevrolet Captiva er en af de nyeste i den række af koreansk byggede biler i SUV- kategorien, der i de seneste år er kommet til Danmark. Det er General Motors, der står bag, og fordi koreansk bilindustri virkelig er kommet op i kvalitet, er der tale om et reelt alternativ, ikke bare til de koreanske SUV’er, men også de europæiske af slagsen.

 

På grund af den danske afgiftslovgivning er det især gulplade versionen, der sælges mange af. Kan man klare sig med to siddepladser, sparer man over 200.000 kroner. I stedet får man gode pladsforhold – et eller andet sted omkring 1,5 kubikmeter bag forsæderne – og anvendelsesmuligheder, der gør bilen ideel i Danmark.

 

Variabel 4X4

Den har firehjulstræk, når der er brug for det. ESP’en registrerer på nul tid, når de to af hjulene har brug for assistance. Næsten ligeså hurtigt er alle fire hjul i gang med at bestille noget. Det fungerer godt i terræn’et og på våd vej – og det sparer brændstof og slider mindre på transmissionen, når der ikke er behov for det. Derfor går Chevrolet Captiva, i den prøvekørte version med 2-liters dieselmotor, også 13,5 km/l – et tal, der i det store hele holder i praksis.



Dieselmotoren trækker godt og den giver også lyd fra sig, så man kan høre, at den bestiller noget.

 

Brændstoføkonomien er fin, bilens vægt på næsten 1800 kg taget i betragtning. Præstationerne er i det hele taget ganske gode – 0-100 km/t på 10,6 sekunder og 186 km/t på toppen. Men den er i sagens natur ingen racerbil – til trods for ordet ”Sport” i typebetegnelsen (Sport Utility Vehicle).

 

Fast affjedring

Chevrolet har ellers sat Captiva’en pænt hårdt op. Derved adskiller den sig fra konkurrenter som f.eks. Kia Sorento og SsangYongs SUV’er. Men det høje tyngdepunkt melder sig, hvis man vil for hurtigt igennem kurverne. Så det holder man hurtigt op med (uden at der dog på nogen måde er noget farligt i det).

 

”Sport” handler i Van versionen nok mere om de mange formål, den megen plads og de gode off-road egenskaber giver mulighed for at håndtere. Man skal ikke køre rigtig off-road med den. Men har man fiskeudstyret bagi, kan man i de fleste tilfælde komme ganske tæt på bredden. Surferudstyret eller dragen skal heller ikke slæbes så langt, simpelthen fordi Captiva de fleste steder vil kunne køre meget længere end det mange steder vil være tilladt.

 

Plads under bunden

At bilen kan være tæt på dér, hvor man er, er en fordel. For selvom der er rigtig god plads, også under bunden i varerummet, er der ingen aflåselige rum. Måske kan det eftermonteres, for det virker som om, at der er meget uudnyttet plads dér, hvor man normalt ville have sine ben, hvis man sad på det bagsæde, der er afmonteret.



Overraskende nok er Captiva også udrustet med reservehjul – som man kommer til under bilen. Flere konkurrenter opnår god plads ved at bortrationalisere reservehjulet. Men en skarp granit kantsten eller en opkørt brosten – mere skal der ikke til for at flænge et dæk – og hér hjælper et lappekit ikke meget. Et stort plus til Captiva – for selvom det er uhandigt, at skulle hente reservehjulet under bilen, er det på den anden side mere praktisk end at skulle tømme varerummet for at komme til det.

Chevrolet Captiva er en stor SUV med masser af brugbar og tilgængelig plads.


 

Praktiske løsninger

Chevrolet byder på mange gode praktiske løsninger – f.eks. teleskoparme til at holde motorhjelmen. Udstyrsniveauet i LT versionen er pænt om end designet er en smule diskret. Det er funktionelt



med knapper til cruise control, der er til at betjene, fordi de har en størrelse til det, klimaanlæg og el-betjent førersæde. Men sædevarme har ingen vist tænkt på. Ikke godt for en træt ryg en kold vinterdag. Håndbremsegrebet derimod: Det er forbilledligt. Forsynet med en bøjle rundt om håndgrebet, så det er helt umuligt at få fingrene i klemme. En rigtig god løsning. Og et moderat udsyn bagud kompenseres der for vha. store, gode sidespejle.



Listeprisen på små 270.000 kroner inkl. moms stiller krav om, at man har brug, for det, man får – udstyr, 4X4 og god driftsøkonomi. Den billigste Capriva er udrustet med en 136 hestes benzinmotor, den kører godt 2 kilometer kortere pr. liter – men den koster under 230.000 kroner.


Model:

Chrvolet Captiva 2,0 VCDi LT Van

Listepris:

Kr. 268.743 (incl. moms)

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 l. diesel. 150 hk, 320 Nm v. 2000 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/ brændstoføk:

10,6 sek./ 185 km/t/ 13,5 km/l

Længde:

4,64 m

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-drevne sideruder. El-justerbart førersæde. Cruisecontrol. Tagræling.


Læs også>>>

 

Link til importøren>>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt