- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Chevrolet Aveo 1,3 VCDi ECO LT

Træfsikker


Af Søren Clauding – marts 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er en betryggende fornemmelse, at sætte sig bag rattet i en moderne bil og vide, at den har scoret højt på den ”officielle” EuroNCAP sikkerhedstest’ skala. Den følelse bliver ikke ringere af, at bilen er en Chevrolet Aveo, for den har ganske enkelt opnået flere points end nogen anden bil i sin kategori. 95 procent af det mulige antal, hvad angår voksen beskyttelse og 87 procent, hvad angår børnebeskyttelse. Så føler man sig virkelig tryg.

 

Selvom den scorer højt i EuroNCAP forhindrer det imidlertid ikke, at man kan komme galt af sted, især ikke hvis man bærer sig dumt ad eller bilen kører elendigt. Derfor er det en afgørende faktor, at en bil også kører godt, hvis den skal betragtes som sikker og dermed giver dens fører de bedste muligheder for at håndtere en kritisk situation. Det gør en Chevrolet Aveo også. Derfor kan overskriften på denne test ikke være mere træfsikker end ”Træfsikker”.

 

Ingen vej udenom

Hvis man så oven i købet sætter pris på, at en bil både er funktionel og har et dynamisk look, så er der ingen vej uden om Chevrolet Aveo. Så meget er det sket med den nye generation, der blev lanceret sidste efterår.

 

Det er dieseludgaven af Aveo vi er gået under huden på. Og sandt at sige er dieselvariantens største svaghed prisen. I hvert fald i forhold til de to modeller med 1,2 liters benzinmotor og hver 86 hestekræfter skjult under motorhjelmen. Listeprisen på de to, med hver sit udstyr, er hhv. 125.000 og 135.000 kroner. Den billigste af dem er en såkaldt Eco-version, som kører ikke mindre end 19,6 km/l (den anden knap så eco’et, kører 18,2 km/l). Det er biler, der følger den kunde-attraktive prisstrategi, som har gjorde lillebror Spark til den mest solgte bil i 2011. Dieselmodellen, derimod, er prissat til 180.000 kroner. Stadig en acceptabel pris, men heller ikke mere end det. Om end man skal huske, at udstyrslisten bl.a. inkluderer aircondition, fartpilot og sædevarme.



Diesel til de lange ture

Erhverver man dieselbilen, er lange ture og mange kilometer det slående argument. Den kører nemlig 27,8 kilometer på hver liter prisbillig (relativt) dieselolie, hvilket bringer C=2 udledningen helt ned på 95 g/km. Det er også så god en brændstoføkonomi, at ejerafgiften er næsten den samme som for benzinbilerne: 240 kroner mere om året. I praksis uden det store hensyntagen til brændstofforbruget kørte vi 21-22 km/l. Det er helt OK.



Men der er ét argument til: Kørestabiliteten ved ligeud kørsel. Dieselbilen er 100 kg tungere end benzinbilerne. Den mervægt ligger fortrinsvis på forhjulene og det gør den meget stabil, når det går lige ud. Til gengæld kan den godt føles lidt let på bagvognen ved hurtig kurvekørsel, hvilket ikke er meget forskelligt fra oplevelsen af Opel Corsa, som Aveo’en deler undervogn med. Det er formentlig ikke så udpræget ved benzinvarianterne og det står lidt i kontrast til, at dieselmotorens flere hestekræfter og større drejningsmoment gør den til den hurtigste af de tre i accelerationen. 0-100 km/t på 11,7 sekunder kontra 13,6. Ingen af tallene gør imidlertid Aveo’en til en racerbil, og det er da nok heller ikke derfor, man køber sådan en.

 

Andre gode grunde

Der er da også mange andre gode grunde til at den alligevel træffer så godt:

 

Foruden sikkerhed, udseende og brændstoføkonomi falder den ikke igennem på rumudnyttelsen trods sit dynamiske look. Chevrolet er endda ikke gået på kompromis med designet indvendigt for at opnå ekstra ordinært gode pladsforhold. Den er ligeså smart indvendig som udvendig. Og den har mange gode løsninger, som optimerer rum udnyttelsen. Handskerummet er stort, der er små rum omkring gearstangen, der er de obligatoriske kopholdere osv. På bagsædet rækker benpladsen, men heller ikke mere end det. Til gengæld tilbyder bagagerummet næsten 300 liter bagageplads og det er meget for en bil, der blot måler 4,04 meter i længden.

 

Bagagerummet

Bagsæderyglænene kan naturligvis lægges ned som i alle 5-dørs biler, men de nedfældede bagsæderyglæn efterlader ikke en plan bagagerumsbund – det er et punkt, hvor Chevrolet ikke kan siges at være banebrydende. For at åbne de bageste sidedøre, skal man benytte et håndgreb placeret bag sideruden, på samme måde som Alfa Romeo ofte gøre det. Det ser smart ud, men er ikke så funktionelt, som et mere traditionelt dørgreb.

 

I øvrigt skal man være opmærksom på måltallene for bagagerumskapaciteten, når bagsædet er forvandlet til bagagerum. Det officielle tal er 653 liter og det lyder ikke af meget, men det er målt til bagsæderygstøttens overkant og spørgsmålet er, om ikke tallet ville ende på tæt ved 1 kubikmeter, som tilfældet er hos de, der måler det på denne måde. Eksempelvis er bagagerumskapaciteten på Opel Corsa, som oven i købet er et par cm kortere, officielt på over 1 kubikmeter.

 

Køreoplevelsen i øvrigt vidner om en gennemarbejdet bil, der nyder godt af at være en del af General Motors familien. Chevrolet har gjort utrolig meget for at lægge afstand til tidligere tiders omdømme, på sikkerhedsområdet, hvad køredynamik angår og ikke mindst funktionalitet og udstråling. Kørekomforten er god, måske ikke klasseledende men over gennemsnittet. Det samme gælder støjforholdene. Motoren er smidig og letkørt.


Forlygterne ligger frit og er ikke skærmet af en plastkasse - men det påvirker øjensynlig ikke aerodynamikken væsentligt: Aveo er en af de mest brændstoføkonomiske biler på markedet.

Lyt til testen i Motorradioen >>>


 


Model:

Chevrolet Aveo 1,3 VCDi ECO LT

Listepris:

Kr. 179.995

Motor og transmission:

4 cyl. 1,3 l common-rail turbo-diesel. 95 hk – 190 Nm ved 1750 omdr./min. 5 gear. Forhjulstræk.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

11,7 sek/174 km/t/

27,8 km/l 95 g/km

Længde:

4,04 m

Bagagerum:

290 liter

Diverse:

ABS. ESP. EDS. EBA. Hill-holder. 6 airbags. Multijusterbart rat. Fartpilot. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-ruder for. Sædevarme. Isofix. AUX og USB.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt