- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Cadillac BLS 1,9 D 150 hk Aut.

Amerikanerbil med europæiske gener


Tekst: Søren Clauding – januar 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cadillac er ikonet på en amerikansk luksusbil. Stor, kostbar, luksuøs og med ægte amerikanske køreegenskaber på godt og ondt – og ikke helt god ved miljø’et. Men når ”BLS” følger efter Cadillac navnet, er sagen en anden, i særdeleshed, når den er udrustet med en 1,9 liters dieselmotor.

 

Alene det, at anbringe en dieselmotor i en Cadillac, lyder alternativt, for nu at udtrykke det moderat. Men i miljø tider lyder det som ekstra god tone, for alt andet lige slipper en dieselmaskine mindre CO2 ud i drivhuset, den har en mere sparsom tilgang til jordens fossile energi ressourcer og det tæller alt sammen på plus-siden. Spørgsmålet er blot: Hvordan hænger det sammen med Cadillac.

 

Gennemtænkt

Tingene er imidlertid tænkt godt igennem og BLS er skabt med respekt for såvel Cadillacs traditioner som moderne ikke mindst europæiske krav og forventninger. Det sidste er dobbelt godt, for Cadillac har vi i mange år ikke set meget til på europæisk asfalt. I særdeleshed ikke på dansk – men det laves der også om på, efter at den danske importør, Andersen & Martini har sat tempo på markedsføringen.

 

BLS er den mindste Cadillac og den er ligeså meget amerikaner som europæer. Visuelt ligner den en Cadillac, den er amerikansk i en grad som ingen europæisk bilfabrik kunne tænke sig at gøre den efter. Dens personlighed ligger i det udvendige design og det genspejles til dels i kabinen, hvor funktionaliteten og luksusbehovet også har sat sit præg.


 


Epsilon platformen

Europæisk er den til gengæld, når det gælder mekanikken. Undervognen er baseret på General Motors kendte Epsilon-platform, som man også møder i biler som Opel Vectra, Saab 9-3 og Alfa Romeo 159 og maskineriet kendes ikke mindst fra Opel Vectra.

 

Er Cadillac BLS dermed en Opel Vectra?

 

På ingen måde. Men den kører ligeså godt som Vectra’en og det vil ingen bil i denne verden kunne skamme sig over. Epsilon platformen er bare rigtig god. Og den stramme europæiske affjedring klæder BLS’en godt, faktisk ligner en BLS ikke en ”flyder” og det er den bestemt heller ikke.

 



 

Støjsvag

Maskineriet har amerikanerne taget hånd omkring – ikke om, for i bogstaveligste forstand er den pakket ind i isolering, så støjniveauet i

kabinen bliver meget lavt. Det er ét af kardinalpunkterne for en luksuøs oplevelse og det har man i en Cadillac BLS. Det er noget af det, der retfærdiggør prisforskellen i forhold til f.eks. Opel Vectra.

 

Den prøvekørte BLS var Business-versionen, som med 150-hestes 1,9 liters dieselmotor og 6-trins automatgear koster 470.000 kroner. Den billigste BLS koster 425.000 og har foruden manuelt gear en 175-hestes 2-liters benzinmotor ”out front”.



 

Udseendet gør det

Udstyrsniveauet er fuldt konkurrencedygtigt på niveau med Alfa 159, BMW’s 3-serie, Audi A4 m.fl. Egentlig er der ikke noget særlig amerikansk over det. I Cadillacs tilfælde må man sige, at det er udseendet, der gør det. Og det gælder jo i mange andre af livets forhold – så det er vel ikke at foragte!

 


Model:

Cadillac BLS 1,9 D 150 hk Aut.

Listepris:

Kr. 468.506

Motor og transmission:

4 cyl. 1,9 l. 150 hk – 320 Nm v. 2000-2750 omdr./min. 6 trins automatgear. Forhjulstræk.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

11 sek/210 km/t/

13,9 km/l

Længde:

4,68 m

Bagagerum:

425 liter

Diverse.

ABS. ESP. EDS. ASR. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. 


Bagagerummet på 425 liter er regulært og let at komme til.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt