- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: BMW i8 Pure Impulse Edition

Supersportsvogn med hybrid-power


Af Søren Clauding – december 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den ser ud som en supersportsvogn, den har præstationer som en supersportsvogn. Til en pris på godt 3 millioner kroner koster den mindre end mange supersportsvogne. Men teknikken og teknologien bag er super: En sportsvogn med 362 hestekræfter og en brændstoføkonomi på 47,6 kilometer pr. liter benzin – det er da super… Bilen er en BMW i8.

 

BMW i8 er i særklasse. Der findes ingen biler magen til og selvom man normalt forventer, at en supersportsvogn har på den anden side af 500 hestekræfter, holder BMW’en sig ikke tilbage, hvad fartformåen angår: 0-100 km/t på 4,4 sekunder og 80-120 km/t på 2,6 sekunder. Topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t, som det sig hører og bør, når man er tysk bilproducent og skal udvise ansvar i forhold til de øvrige trafikanter på de tyske højfarts-asfaltstriber.

 

Scenen er sat

Men egentlig er præstationerne ikke særlig interessante. De er dog med til at sætte scenen og alt ved den bil skal ses i lyset af, hvad den kan. Men den kan bare så meget mere end det. Den kan f.eks. få en erfaren (i hvert fald en del år i branchen) motorjournalist og –redaktør til at stoppe op og sjæle over designet. Det er bilkunst fra en anden verden, den kan få selv undertegnede til at tabe mælet – men kun et kort øjeblik, for der er så meget at fortælle og tale om.

 

Faktisk præsenterede vi ganske kort BMW i8 for flere år siden her på Motorsiden.dk (læs om BMW i8 Concept hér >>>). Dengang havde i8 Concept transparente døre. Det har den ikke i den serieproducerede version – det ville måske nok også have været at gå for meget på kompromis med privatlivets fred. Men ellers er stregen fra konceptbilen holdt i stort set enhver detalje. Den er bare så smuk.


 


Gennemført

Linjerne er gennemført gennem cockpittet i enhver forstand. Alene dørkonceptet, hvor dørene vipper op i stedet for at slå ud, hvad der ikke bare ser ret fancy ud, men også er ret praktisk, hvis man vinkelparkerer, giver bilen sit helt eget touch. Siden skal man lade sig glide baglæns ind i sæderne, for at ”projekt indstigning” skal lykkes. Egentlig ingen dum indstigningsmetode…

 

Betjeningen er baseret på BMW’s måde at betjene biler på. Mange elementer genkendes og det er nu ikke så dårligt – den er jo en BMW, og teknikken er gennemprøvet, så den virker og præsenteres helt i overensstemmelse med bilens niveau.

 

Taber pusten

Og så er der køreoplevelsen. Man taber næsten pusten. Ikke så meget på grund af fartpræstationerne, om end de er unikke, men den måde, hvorpå farten håndteres. Styringen er ultra præcis, vejgrebet er ubeskriveligt godt, selvom bilen ikke er udstyret med overdrevent brede hjul (215/45-20). Affjedringen er sportslig, men ikke ukomfortabel hård. Den er præcis som en sportsvogn skal være.



Bagtil er BMW’en udrustet med en M TwinPower 1,5 liters 3-cylindret benzin turbomotor, der trækker på baghjulene. Den lille kraftkarl præsterer 231 hestekræfter ved 5.800 omdr./min. Men den suppleres af en 131 hestes elmotor, som trækker på forhjulene. Kombinationen af baghjulstræk og forhjulstræk og balancen mellem kraftfordelingen giver en helt særegen oplevelse.

 

Enestående carcontrol og fake motorlyd

På den ene side kører bilen som en baghjulstrukken bil, der, hvis man ønsker det, kan slå lidt med halen. På den anden side sikrer elmotorens effekt i kombination med et drejningsmoment på 250 Nm at bilen trækkes fremad, når baghjulene måtte vælge at give slip et kort øjeblik. Vægtfordelingen er helt optimal: 50/50 på for- og bagaksel. Enestående vejgreb og enestående bilkontrol er resultatet, som også gør en BMW i8 til en usædvanlig sikker bil. Gad vist hvor mange trafikulykker, der ville kunne undgås, hvis alle biler kørte som en i8?

 

Lydbilledet er naturligt nok usædvanligt og i øvrigt også variabelt. I8 kan køre 37 kilometer på elektricitet alene. Man har til enhver tid mulighed for assistance fra benzinmotoren, og så hører man naturligvis den lidt usædvanlige brummen fra en 3-benet motor. Men lyden er et meget moderat. Hvis den er for moderat, trykker man blot på en knap, og så skabes der kunstigt motorbrøl. Herligt, hvis man er i dét humør, men heldigvis kan lyden de-aktiveres, når man blot har lyst til at cruise.


Skifter man til sportsmode kan det både ses, føles og høres...

 

Andre BMW prøvekørsler - find dem hér >>>


Oplev on-board vores prøvekørsel af den potente BMW i8. Kan også ses i Fuld HD på YouTube.



Model:

BMW i8 Pure Impulse Edition

Listepris:

Kr. 3.091.500

Motor og transmission:

Synkron el-motor: 131 hk. 250 Nm. trækker på forhjulene. 2-trins automatgear.

3 cyl. 1,5 liters benzin turbomotor: 231 hk.320 Nm/ 3700 omdr./min. 6-trins automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Rækkevidde/ Benzinforbrug/ CO2 udledning:

4,4 sek./ 250 km/t (121 km/t på elektricitet alene)/ 440 km/ 47,6 km/l 49 g/km

Længde/ Bredde/ Højde:

4,7 meter/ 1,94 meter/ 1,3 meter

Bagagerum:

Ikke oplyst

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 7,1 kWh litium-ion batteri. 20” alufælge. Multijusterbart multifunktionsrat. Klimaanlæg. Navigation ”professional”. Head-up display. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Fartpilot med bremsefunktion. Sædevarme. Regnsensor. Bluetooth etc. Batterigaranti: 8 år/100.000 km. 2 års mekanisk garanti.


Link til importøren


 

 

 

 

Hækmotoren efterlader ikke meget bagageplads.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt