- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: BMW Z4 M Coupé


Superbil på glatis


Tekst: Søren Clauding - november 2006

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var egentlig meningen, at vi på Køreteknisk Institut ved Roskilde skulle have testet den fænomenale 343-hestes BMW Z4 M Coupé. Den er så hurtig og så potent, at færdselsloven og almindelig hensyn til andre mennesker forhindrer, at den kan bruges fuldt ud på almindelig landevej.

Men så syntes vejrguderne, at de ville lege med. En halv time inden ankomsten til KTI væltede sneen ned (ja, det var den foreløbig eneste rigtige snestorm i Danmark denne vinter) og det hele var dækket i et meget smukt, men superglat lag hvid, nyfalden julesne.

 

Sommerdæk

Z4’eren var udstyret med sommerdæk. For sådan en bil er slet ikke egnet til regulær vinterkørsel – men, skal vi så lige tilføje, den er bestemt heller ikke egnet til vinterkørsel på sommerdæk!

 

Udfordringen blev imidlertid taget op og det gik ikke så galt endda.

 

En Z4 Coupé med ”M” i navnet er en regulær sportsvogn. Det betyder ikke blot, at den er kraftig, men også at den er fantastisk vel afstemt. Det reddede oplevelsen den dag. For i virkeligheden kørte Z4, som vi havde forventet at skulle afprøve ved meget højere hastigheder. Det foregik blot meget langsommere. Blidt, roligt og præcist. Harmonisk og velafbalanceret. Flot!

 

DSC på prøve!

Men vejrguderne udfordrede teknikken til sit yderste. Dynamic Stability Control, der kombinerer ESP med traction control osv. skal hjælpe føreren, når det er ved at gå galt. Men når det er så ekstremt glat som den dag i snevejret, er der kun en vej: Slå DSC fra, ellers kommer man ingen vegne.

 

Årsagen er, at DSC eliminerer udskridning og hjulspind ved at nedbremse spindende hjul og regulere motorkraften. Når der stort set ikke er fodfæste er der stort set heller ingen motorkraft og så går det hele i stå.


 

Den kraftige 343-hestes 3,2 liters 6'er er yderst civiliseret men kan også køres som en racermotor.

Slå DSC fra

Teknikken er, at slå DSC fra og sætte baghjulene i spind. Derved bevæger bagenden sig gevaldigt og føreren skal lige pludselig på arbejde bag rattet. Men fordi Z4 er så velafstemt, var opgaven slet ikke umulig. Når baghjulene spinder, griber de fast i hvad som helst, der blot yder en lille smule modstand og benytter det til at skubbe bilen fremad. Desuden borer de sig ned igennem snelaget og tager fat i det faste underlag og så holder man ikke stille længere.

 

En dejlig bil

Om Z4 M i øvrigt: En dejlig bil, rimelig rummelig af en to-sædet coupé at være, ekstremt fræk at se på, med en fantastisk buldrende 3,2 liters 6’er med et kolossalt drejningsmoment. Sidstnævnte topper ved næsten 5000 omdr./min., så kører man Z4 som en racerbil, reagerer den som en racerbil. Og tilføjes skal det da også, at DSC’en virker fortræffeligt og er en meget stor sikkerhed på eksempelvis fugtig vejbane.


 

Model:

BMW Z4 M Coupé

Listepris:

Kr. 1.177.000

Motor og transmission:

6 cyl. 3,2 liter. 343 hk. 365 Nm. 6 gear. Differentialespær. Sænket undervogn.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

5,0 sek/250 km/t/

8,3 km/l

Længde:

4,11 m

Hjul:

225/45-18 – 255/40-18

Bagagerum:

300 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EDS. ASR. 4 airbags. Multijusterbart læderrat. 2 zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder Sportssæder. BiXenon forlygter.

 


 

I snevejr er den en fordel at en bil er født med suveræne køreegenskaber.

   

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt