- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: BMW M6

Super-coupé


Tekst: Søren Clauding - august 2007

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

507 hestekræfter, 0-100 km/t på 4,6 sekunder, 330 km/t på toppen, hvis plomben trækkes ud. Det lyder som en super-sportsvogn, men er det ikke. Bilen er en super-coupé. En BMW M6 Coupé.

 

Der er tale om en af den slags biler, der ikke tjener noget fornuftigt formål. Men den er en ekstrem nydelse og i BMW-tilfældet har man i den grad optimeret sammensætningen af unikke præstationer med fremragende kørselskomfort, så det bliver helt forbilledligt.

 

Konkurrencen trigger

Det er sandsynligvis konkurrenternes opbud af næsten-supersportsvogne, der har trigget BMW. Biler som Mercedes 500 SL og Lexus SC430. Men BMW har ikke de samme traditioner for sportsvogne. BMW Z4 hænger meget godt med, men er på et andet niveau. Simpelthen fordi fabrikken er kendt for at lave sportslige personbiler, ikke i samme grad sportslige sportsvogne…

 

Så man har bygget en sportslig coupé. En super-coupé med suveræne køreegenskaber. Køreegenskaber, der er så gode, så de næsten gør bilen helt fornuftig. For hvis vi nu alle kørte i biler, der har så ekstremt godt fat i underlaget, har så fin en kurvestabilitet og så eminente bremser, da ville trafikken være meget mere sikker at færdes i. Forudsat man undlod at montere en 5-liters V10 derude foran.

 

Le Mans præstationer

Motoren gør M6 vild. Vild i en sådan forstand, at specifikationerne siger mere end følelsen. Lyden er rå, accelerationen er på Le Mans racer niveau, men undervognen absorberer ujævnheder og vibrationer i en sådan grad, at man til tider har mere lyst til blot at flyde af sted.

 

Hvis vi alle havde en sådan bil, ville vi ind imellem flyde af sted. Men ind imellem ville f… tage os og de færreste er derefter i stand til at håndtere det kolossale kraftudbud.

 

Særlig køreprøve

Det ved man hos BMW. Prisen (2,3 millioner kroner) sætter en begrænsning på hvor mange, der køber en sådan bil, pladsforholdene også og så sætter ”plomben” en grænse for hvor hurtigt, man må køre. 330 km/t kan den, 250 km/t må den og hvis ikke man har bestået en særlig BMW køreprøve, bliver plomben ikke trukket ud.

 

Men de ekstreme accelerationer kan man gennemføre med eller uden plombe. De mange hestekræfter kan gøre bilen uhåndterlig for den uøvede allerede ved 100 km/t. Derfor har BMW også forsøgt ad anden vej at begrænse udfoldelserne.

 

En powerknap skal trykkes ned for at få de sidste 107 hestekræfter til rådighed (så man skal som fører være bevidst om, at nu vil man race – det reducerer overraskelsesmomentet), og



man kan programmere 7-trins gearskiftet, så det er så sportsligt, man nu ønsker det. Man skal også være helt bevidst, når man vælger TC/ESP-funktionen. Der er flere muligheder lige fra ganske ordinær indstilling, hvor systemet griber ind,

BMW M6 karroserier er særdeles velegnet til høj fart. Set skråt bagfra er designet næsten på linie med Porsche 911.


 

når baghjulene viser tegn på at spinde, til de mere sportslige positioner, hvor man skal være godt ude at skøjte (i bogstaveligste forstand), før man får hjælp.

 

Baseret på en 6’er

BMW M6 Coupé er bygget af BMW’s sportsafdeling. Det er en ordinær 6’er (så ordinær en 6’er nu kan være), der udover at være udstyret med kraftværket under motorhjælmen også er gennem modificeret. Undervognen er rettet til, bremser, affjedring, ja også stylingen har M-afdelingen haft fingre i. Resultatet er ikke bare blevet en velkørende bil, men også en usædvanlig smuk bil.

 

Pladsforholdene er fine til to og beherskede til fire. Ingen benplads på bagsædet – men god plads i bagagerummet. At bygge en super-coupé er ikke nødvendigvis en let sag, men BMW er lykkedes. Super godt.

 


Model:

BMW M6 Coupé

Listepris:

Kr. 2.282.900

Motor og transmission:

10 cyl. 5 l. 507 hk, 520 Nm v. 6100 omdr./min. 7 trins sekventiel/manuel gearkasse med aut. skifte (variabel skiftefrekvens) samt padleskift.

Dæk:

For: 255/40-19

Bag: 285/35-19

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

Brændstoføk:

4,6 sek/250 (330) km/t/

6,8 km/l

Længde:

4, m

Bagagerum:

450 liter

Diverse:

ABS. EBD. SSC III. Elektronisk støddæmperkontrol. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder. El-sæder. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. BMW I-drive. Isofix.



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt