- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: BMW 750 Li Sedan

Køreoplevelse på luksusklasse


Tekst: Søren Clauding – marts 2009

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er altid noget særligt at stifte bekendtskab med de store luksusbiler som f.eks. Mercedes S-klasse, Lexus LS serien og det samme gælder selvsagt BMW’s 7-serie. Hér er den ultimative oplevelse naturligvis 750 Li, der er udstyret med en 4,4 liters V8, som yder over 400 hestekræfter.

 

Sammenligner man de tre biler, er der ikke megen forskel, når det gælder komfortabel transport med et utal af luksus-features, som kræver at man tager kursus i instruktionsbogens indhold for at få fuldt udbytte. De er alle unikke, selvom Rolls Royce, Maybach Mercedes og tilsvarende helt ekstravagante luksusbiler skruer niveauet endnu højere op.

 

Superbe køreegenskaber

Men én ting gør BMW 750 unik: Dens helt superbe køreegenskaber, som indfører begrebet køredynamik i luksusklassen – noget den kategori af biler ellers ikke normalt er forundt. De er alle komfortable og kraftfulde, men køreglæde defineres anderledes end bag rattet af en sportsvogn – og altså også anderledes end i en BMW 750.

 

Der er tale om en bil, der i Danmark koster 1.895.000 kroner. Mange penge – men ret beset ganske fornuftigt, dels pga. det pæne bidrag køberen bidrager med til den danske statskasse, dels pga., at den fra fabrikkens side kun koster omkring en tredjedel af prisen i Danmark. Set i det lys er den næsten fundet for de penge!

 

Benzinforbrug og fartpotentiale

Men set i skæret af tidens store miljø- og ressourcebevidsthed er en 750’er knap så fornuftig. I praksis kørte vi 7 kilometer pr. liter benzin (det officielle tal er 8,8). Det er cirka halvt så langt som enhver almindelig mellemklassebil med respekt for sig selv kan præstere. Men så disponerer man heller ikke over et fartpotentiale, som gør det muligt at nå 100 km/t på kun lige godt 5 sekunder og i øvrigt elektronisk at være begrænset til 250 km/t. Om man så har brug for de egenskaber er en helt anden historie. Virkeligheden er, at det har kun de færreste – om nogen overhovedet.

 

På den anden side: I en verden, hvor der rask væk bruges energi og slippes bunker af CO2 ud, blot for at man kan se fodbold om aftenen, i en verden, hvor ingen tænker på at afskaffe flytrafikken, hvor forældede fabriksanlæg stadig for lov til at producere ting, hvis værdi det iblandt også kan være svært at se en mening med, er det vel OK, at man bruge en BMW 750 Li engang imellem til f.eks. at transportere prominente firmagæster, eller vigtige politiske repræsentanter fra andre lande.

 

STOR

Det er da også noget af det, BMW 750 Li er bedst til. Den er nemlig med sine 5 meter og 21 centimeter ikke nem at finde parkeringspladser til i byerne og den er i den forstand også lidt af en slæde at køre rundt i.

 

MEN: Når den slippes løs på landevejen eller på det tyske autobahn net, er tingene helt anderledes. Hér er den i sit es.

 

Plads til teknikken

Forklaringen er teknisk: fordi bilen har så store ydre dimensioner og kan sælges til så høj en pris er der blevet plads til dobbeltleds fjederben ude fortil og bagtil har man monteret en Integral V-bagaksel samt luftaffjedring. Det giver intet mindre end basalt sublime køreegenskaber.


 


Men desuden er 750’eren i den prøvekørte version udstyret med det såkaldte Dynamic Driving Control, som indebærer at undervognen og styreegenskaberne konstant tilpasses ønsket om at køre alt lige fra meget komfortabelt til ultra sportsligt. Det sidste reducerer i øvrigt sidevindsfølsomheden væsentligt og er en dejlig hjælp, når man kører over Øresund eller Storebælt i stiv sidevind. I øvrigt byder systemet også på automatisk niveauregulering af bagenden, som eliminerer ændringen i køreegenskaber ved forskellig læsning.

 

Maskineri i særklasse

Maskineriet er en sand fornøjelse. Som alle BMW’s maskiner er det omdrejningsvillig, letkørt og med en fordeling af moment og kraftoverskud, som underbygger køreegenskaberne. Selvom benzinforbruget er stort, er det faktisk forbavsende godt gjort at



 

skabe et kraftværk, der yder 407 hestekræfter og alligevel kan køre 7-8 km/l.

 

Det er derudover næsten overflødigt at tilføje, at der er oceaner af især bagsædeplads, bagagerumsplads og udstyret tilfredsstiller selv de mest kræsne jordboere, selvom meget skal tilkøbes.

 


 

 

Fodstøtte ved bagsædet er standard.

 


Model:

BMW 750 Li Sedan

Listepris/basis:

Kr. 1.895.000

Motor og transmission:

8 cyl. 4,4 l. 407 hk, 600 Nm v. 1750-4500 omdr./min. 6 trins sekventiel/ manuel gearkasse med aut. skifte. Baghjulstræk

Dæk:

For og bag: 245/50-18

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

Brændstoføk/ CO2:

5,3 sek/250 km/t/

8,8 km/l /266 g/km

Længde:

4,21 m

Bagagerum:

500 liter

Diverse:

ABS. EBD. SSC III. Nøgleløs betjening. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder. El-sæder. Multijusterbart el-drevet læderrat. 4 zone Klimaanlæg (ekstraudstyr). BMW I-drive. Isofix.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt