- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: BMW 550i:


Magtfuld luksusbil


Tekst: Søren Clauding - november 2006

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BMW’s 5-serie er placeret midt imellem de helt store BMW’er og de helt små. Hos de fleste andre bilproducenter ville ”5-serien” være topmodellen, for til priser fra 6-700.000 og op til de 1,2 millioner, som den prøvekørte V8 udgave koster, er der tale om en særdeles luksuøs og også ganske sportslig luksusmodel. 

Den prøvekørte version er da også topudgaven, med 367 hestekræfter og tilsvarende præstationer: 0-100 km/t på 5,5 sekunder og en topfart, begrænset elektronisk til 250 km/t.

 

Motoren er oplevelsen

Maskineriet er den helt store oplevelse i BMW 550i. En 4,8 liters V8 motor er usædvanlig på vores side af Atlanten. I USA ville forholdene have været anderledes, selvom amerikanerne efterhånden er ved at komme meget godt med, hvad angår mindre og mere kompakte biler – efterhånden som de også har måttet mærke følgerne af stigende oliepriser.

 

En V8 er da heller ikke kun effektfuld, den er også sulten. Men BMW maskinen er ikke forslugen. 9 km/l er acceptabelt for en motor i den størrelse, monteret i en bil, der vejer over 1,7 tons. Så meget desto mere er præstationerne sat i relief af, at fordi motoren ikke fungerer som en racermotor, men er en yderst velafstemt cruiser-maskine, der i hvert fald ikke triggede os til at lege racerkørere.

 

Sikkerhed 

Til gengæld giver den store smidighed (drejningsmomentet er på ikke mindre end 490 Nm) og store styrke en uforlignelig tryghed i trafikken. Kører man 80 km/t og presser speederen i bund, når man 120 på bare 5,2 sekunder. En overhaling er forbi, næsten inden den er begyndt.

 

Trods den dybe buldren, der kendetegner en stor V8, lægger støjniveauet heller ikke op til race. Man hører stort set ikke motoren, når man først er oppe i fart, og inden da er den næsten umærkelig. En BMW 550i er med andre ord en bil med et magtfuldt potentiale – men ellers er den en af de mest luksuøse cruisere på markedet.

 

Køreegenskaberne

Køreegenskaberne scorer top-karakter, men baghjulstrækket og undervognens afstemning indebærer, at en 5-serie også skal køres af føreren – bilen klarer det ikke selv. Den prøvekørte model var udstyret med den såkaldte M-sport pakke, og det gør køreegenskaberne endnu mere sportslige. Når man først har fanget BMW’ens kørepotentiale er den en pragtfuld bil – men det kræver lidt tilvænning, hvis man ikke er født og opvokset i en BMW.

 

I 550’eren har man installeret den seneste 3. generations ESP, som på BMW sprog hedder DSC III (DSC=Dynamic Stability Control), og indstillingen underbygger de sportslige karakteristika. DSC træder i funktion,


Den seneste 5-serie generation er både sportslig og meget elegant.

 

Motoren er oplevelsen: En 4,8 liters buldrende 367 hestes V8.


hvis det er ved at gå galt, hvis hjulene begynder at skride ud, men ikke i samme brøkdel af et sekund, det sker. Føreren får en chance for at redde miseren, inden DSC giver en hjælpende hånd. Hvis man absolut vil kaste bagenden ud (men det er jo ikke lige præcis tilrådeligt på offentlig vej) kan DSC jo blot slås fra.

 

Design er lettet

De moderne 5-serie designs er noget tungere end tidligere generationer. Det er helt i harmoni med den store styrke, men den seneste årgang er lettet lidt i forhold til de første og markant anderledes designede 5-serie BMW’er. Det har øget det elegante udtryk og i dag er 5-serien både sportslig og elegant.

 

Desuden er den også ret funktionel. 550’eren inkluderer bl.a. automatgearkasse med sekventielt skifte, elektrisk justering af førersædehøjde og ryglæn, elektrisk sæderegulering for begge forsæder, sædevarme, Isofix osv. Bagagerummet er ikke overdrevent stort, men rummer 520 liter – det rækker i de fleste tilfælde.

 

Model:

BMW 550i Sedan

Listepris:

Kr. 1.220.000

Motor:

8 cyl. 4,8 liter. 367 hk. 490 Nm

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

5,5 sek/250 km/t/

9,0 km/l

Længde:

4,84 m

Bagagerum:

520 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EDS. ASR. 8 airbags. Multijusterbart læderrat. 2 zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. El-indstillelige forsæder. Isofix. BiXenon forlygter. Paneler i ædeltræ.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt