- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: BMW 530d aut.

Dømt succes


Tekst: Søren Clauding – juni 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye generation af BMW’s 5-serie er usædvanlig dynamisk – både at se på og at køre. Samtidig er den også ret miljørigtig. Især hvis den er udstyret med en af de nye miljø-optimerede dieselmotorer som f.eks. den store 245-hestes 6-cylindrede rækkemotor, der ligger i den prøvekørte model.

 

Men måske der det aller væsentligste den udseende…

Efter en periode med lidt tunge designs, er de seneste årgange blevet både redesignet og lettet væsentligt i linjeføringen. Det har medført, at den nye 5’er er en usædvanlig flot, elegant og dynamisk bil – at se på. Det gælder såvel de udvendige linjer som de indvendige, for interiøret er også blevet tilgængeligt og harmonisk: Det er helt overensstemmelse mellem de ydre linjer og de indvendige, man får så at sige forventningerne opfyldt, når man stiger indenfor.

 

Frontpartiet er fladt, aerodynamisk og temmelig stort. Det er også nødvendigt, for BMW har ikke monteret en V6’er under motorhjelmen men sædvanen tro en række-6’er, og sådan en er pladskrævende. Med det store frontparti er der imidlertid også blevet ekstra plads til at arbejde med lydstyringen og resultatet er blevet en lydsvag og vibrationssvag køreoplevelse.


 


 

Køreoplevelsen

Det sidste er også vigtigt, for en BMW skal køres. Der findes mange rigtig pæne biler i samme kategori – Mercedes’ E-klasse er ikke at foragte og heller ikke Lexus’ GS-serie – men for at få fuld valuta for pengene, når man investerer i en BMW, skal køreglæde og køreoplevelse have en høj placering på prioriteringslisten.

 

En BMW skal køres bevidst, den skal styres gennem kurverne, man skal opleve hver eneste meter og frydes derover. Og det er slet ikke særlig svært, især ikke fordi hele den dynamiske oplevelse kan reguleres via lidt knapper og det velkendte iDrive system (hvis betjening dog fortsat er lidt kringlet). Man kan styre alt lige fra speederrespons, affjedring, krængning, og valgmulighederne er utallige spændende fra det ultra-bløde til det sportslig kontante. Helt afhængig af kørestil og behov. Selvklart tilpasses ESP-systemets reaktion også efter den valgte kørestil.

 

Politisk opportunt

Til den nye 5-serie har BMW udviklet en meget miljø-rigtig og samtidig powerfuld 3-liters diesel. Den gør det lige pludselig politisk acceptabelt at køre en stor og en hurtig bil, for med en brændstoføkonomi på 16,4 km/l (i praksis lidt mindre, men ikke meget) og et CO2 udslip på 160 g/km er der ikke meget at komme efter fra politisk hånd. Nu er det acceptabelt, at have mulighed for at accelerere til 100 km/t på under 7 sekunder og kunne køre 250 km/t – om end begge dele dog fortsat er brændstofkrævende og udnytter man muligheden, holder forbrugs- og forureningstallene selvfølgelig ikke.

 

En 5’er BMW er stor. Som sedan 4,9 meter lang og med et rimeligt bagagerum på 520 liter. Bagtil har man indkapslet ”bagageknuserne” og så er kabinepladsen på bagsædet ikke helt så god, som man kunne forvente. Der er for så vidt benplads nok, men er forsæderne placeret i laveste position, kan man ikke få fødderne ind under forsæderne og så bliver siddestillingen på bagsædet en smule krampagtig. I øvrigt er der 4-zone klimaanlæg, som bagsædepassagererne har rigtig god gavn af.



Så der ER dømt succes med den nye 5’er BMW. Måske kommer vi ikke til at se så mange af dem i Danmark, for en basispris uden meget udstyr på 700.000 kroner og en lille million for den prøvekørte udgave er mange penge. Men i konkurrencen vil den stå sig godt. En stor del skyldes sublime kørefærdigheder men en meget stor del vil kunne henføres til det flotte og usædvanlig dynamisk elegante design.

 


Model:

BMW 530d Aut.

Listepris:

Kr. 934.963

Motor og transmission:

6 cyl. Common-rail diesel 3,0 l. 245 hk. 540 Nm/1750-3000 omdr./min. Partikelfilter. Genvinding af bremseenergi.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,3 sek./ 250 km/t/ 16,4 km/l /160 g/km

Længde:

4,9 m

Bagagerum:

520 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt