- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: BMW 435i Coupé Sportline Aut.

Hvis en 3’er ikke er nok


Af Søren Clauding – marts 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BMW 4-serie er ny hos BMW. Sat i verden til dem, for hvem en 3-serie ikke er nok, til dem, for hvem en 5-serie er for stor og ikke mindst for dem, der gerne vil have en endnu mere sportslig mellemklassebil.

 

Med sine 4,64 cm i længden er BMW 4-serie, i den prøvekørte version 435i med over 300 hestekræfter under motorhjelmen, størrelsesmæssigt på niveau med 3-serien. Den er oven i købet baseret på samme undervogn, men 4-serien har 1 cm lavere frihøjde (13 cm) end 3-serien.

 

4-serie Coupé

Det sidste har en vis betydning. For med en sportslig tilgang til en bil, er køreegenskaber en væsentlig parameter. Og sportslig ER en 4-serie, så sportslig, at den alene findes som Coupé, med en enkelt dør i hver side – rammeløs, oven i købet – og beskeden siddehøjde på bagsædet.



BMW har med andre ord ikke bare skabt et alternativ til 3’eren, men også et sportsligt alternativ. Det gælder coupé formen, naturligvis, men i særdeleshed også den lange motorhjelm, de brede skærmkasser, funktionelle aerodynamiske detaljer som de såkaldte ”airbreathere” bag på forskærmene. Samt naturligvis en tilhørende dynamisk front, der udstråler ligeså meget power, som den 6-cylindrede 3-liters benzinturbomotor leverer.



Motoren klæder bilen

Ikke, at den ikke findes med mindre motorer, men indrømmet: den kraftige motor klæder 4’eren, fordi køreegenskaberne er fulgt med. Man kan godt genkende en 3-serie BMW’s køreegenskaber, men oplevelsen har lige fået en tak i vejret med den tilrettede undervogn og eksempelvis det lave tyngdepunkt.

 

4-serien erstattet til dels også 3-serie Coupé, og i forhold til den er tyngdepunktet sænket med 5 cm. Det er rigtig meget og det mærkes direkte ved, at det ikke har været nødvendigt at udstyre 435i med en stenhård affjedring for at hindre krængning. Krængningen er beskeden, styrepræcisionen helt i top og affjedringskomforten udmærket, også til ujævne danske provinsveje. Det er lidt af et mesterstykke.

 

Dynamik efter eget valg

435i i den Sportline-udgave, som vi prøvekørte, har oven i købet 18” fælge med 45 procent lavprofildæk i stedet for de 17” fælge, der er standard på visse af udstyrsvarianterne. BMW definerer nemlig begrebet udstyr i bred forstand og Sportline, i kombination med den tilkøbte M-Sport pakke, byder på køredynamik i højere grad end de to andre varianter. Uden at det er gået ud over kørekomforten. Flot.

 

Det inkluderer også valget mellem tre opsætninger af drivlinen. En ”Comfort” samt en Sport og en Sport+, hvor elektronikken leverer kræfterne mere direkte og oven i købet i den ekstreme sportsindstilling frakobler det elektroniske stabilitetsprogram. En sjov feature, som dog ikke bør anvendes på offentlig vej.

 

Bilen var udrustet med BMW’s yderst effektive og lynhurtige 8-trins automatgearkasse, der vælger gear med en sådan perfektion, at man sjældent får lyst til at blande sig.

 

Suveræn i hurtige sving

Fordi en BMW 435i lægger op til potent og frisk kørsel. Stabiliteten er især bemærkelsesværdig ved hurtig kurvekørsel – hurtigere end man normalt vil kunne køre på danske landeveje indenfor lovens hastighedsgrænser.

 

Det kan formentlig tilskrives en perfekt vægtfordeling på for- og bagaksel, men måske også den lavere frihøjde. I alle tilfælde skal der arbejdes en smule mere for at få bilen omkring snævre hjørner – men ikke så meget, som havde det været den store 5-serie, der var tale om. Det er med til at give 435i den sportslige vitalitet, som har været et af målene med bilen.

 

306 buldrende hestekræfter

Maskineriet er den velkendte 6-cylindrede 3-liters turbobenzinmotor, der yder op til 306 hestekræfter. En herlig buldrende motorlyd, en overbevisende smidighed, der i tørre tal underbygges af, at drejningsmomentet topper (ved 400 Nm) allerede ved 1200 motoromdrejninger/minut og forbliver på det niveau til de 5000 omdr./min er nået. Og en brændstoføkonomi på 13,9 km/l. Tjah, det kræver så, at man er meget let på speederfoden og det er ikke præcis, hvad bilen lægger op til. Men et pænt tal er det.



Baghjulstræk i kombination med den ultrahurtige automatgearkasse sætter køreoplevelsen i relief. 5,1 sekunder tager det at nå de 100 km/t og det hele holder først op, når man rammer de 250 km/t. Det har vi ikke prøvet…

 

Brugbar og en enkelt anke

Bagsædet er forbavsende let at komme til, fordi B-stolpen er rykket temmelig langt bagud. Det gør til gengæld, at der må mekanisk hjælp til at føre sikkerhedsselerne hen til forsædepassagerernes skulde. Vores eneste ankepunkt: Stort set hver gang – indtil vi lærte det – at armen trak sig tilbage igen, efter at have gjort sit arbejde, greb den fat i ens tøj og truede med at lave udtræk i stoffet. Det kunne vel gøres mere elegant.

 

Cockpittet er i det store hele indrettet som i en 3-serie, funktionerne er de velkendte BMW-funktioner. Sådan skal det også være, for ellers er en 4-serie jo ikke et alternativ til den BMW-kunde, der gerne vil have lidt mere end det, en 3’er kan byde på. Bagagerummet er dog en anelse mindre i 4-serie Coupé end i 3-serien. Indstigningen til de to individuelle bagsæder er forbavsende let, til trods for at der ikke er egen indgang, men nakkestøtterne kan ikke indstilles i højden.

BMW 435i Coupé i Motorradioen



Model:

BMW 435i Coupé Sportline Aut.

Listepris:

Kr. 921.914

Motor og transmission:

6 cyl. Turbo-benzinmotor 3,0 l. 306 hk. 400 Nm/1200-5000 omdr./min. 8-trins Aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

5,1 sek./ 250 km/t/ 13,9 km/l /169 g/km

Længde:

4,64 m

Bagagerum:

445 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. HDC. CBC. Forlygtevask. Xenon lys. 18” alufælge. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart sportslæderrat. Sportssæder. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Adaptiv fartpilot. Regnsensor. AUX.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt