- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

BMW 320d EfficientDynamics Edition

3’er BMW for danskere


Af Søren Clauding – juli 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En bil, der kan køre 24,4 kilometer på en liter brændstof, er nu ikke det ringeste for en dansk bilkøber, efter at have spenderet to tredjedele af bilens pris som direkte indskud i den danske statskasse. Så er lavt brændstofforbrug og deraf følgende lav ejerafgift en beskeden men ikke ligegyldig kompensation.

 

Derfor er BMW 320d EfficientDynamics Edition en 3-er BMW for danskerne. Den er dyr i anskaffelse – i hvert fald er 523.000 kroner mange penge for de fleste danskere. Men den kører 10 procent længere på literen end den fuldstændig tilsvarende BMW 320d til præcis samme pris, blot uden EfficientDynamics Edition til efternavn.

 

Lille forskel – stor virkning

Det er nu ikke den eneste forskel. For træerne vokser selvsagt ikke ind i himlen. Men forskellen er i praksis utrolig ringe, hvad angår køreoplevelse og det øvrige præstationsniveau. Vi har nemlig tidligere haft lejlighed til at prøve den almindelige 320d i forbindelse med de første globale prøvekørsler af den nye 3-serie (læs BMW 3-serie First Test hér >>>) og var allerede dengang parat til at udnævne netop dieselversionen som den rette for det danske publikum. Det var selvfølgelig i sammenligning med de kraftigere og mere forslugne benzinudgaver og i den sammenligning gælder konklusionen fortsat.

 

Men EfficientDynamics Edition udgaven havde vi dengang ikke mulighed for at prøve og den er endnu mere rigtig end den almindelige 320d, netop pga. den bedre brændstoføkonomi – og egentlig også fordi det kraftoverskud og den køredynamik, som den leverer, er glimrende i harmoni med danske kørselsforhold.

 

Forskellen i tørre tal

I tørre tal kan den almindelige 320d præstere op til 184 hestekræfter mens EfficientDynamics Edition versionen ”kun” præsterer 163. Det store drejningsmoment på 380 NM er imidlertid den afgørende faktor og årsagen til, at ”ED-udgaven” trods alt kan klare 0-100 km/t på 8 sekunder kontra den almindelige 320d, som benytter 7,5. Og så kører EDE kun 230 km/t versus 235 på toppen. Men hvem kan med hånden på hjertet påstå, at det er en markant forskel. Det er det nemlig ikke.



ED-udgaven giver i øvrigt føreren en vis valgfrihed. Hvis han meget gerne vil hjælpes til at køre de 24,4 km/l – og det er faktisk muligt at komme tæt på det tal i praksis – tilkobler han øko-funktionen. Så ændrer motoren karakteristika og speederrespons. Faktisk kan man køre 50 km/t i 6. gear – det er ikke muligt i særlig mange miljø-optimerede biler i 320’er størrelsen – og vil man gerne bevæge sig lidt mere frisk, kan man blot aktivere komfort-indstillingen eller endnu bedre sports-indstillingen. Så bliver dynamikken en helt anden, også undervognen strammes op og så kan man angribe kurverne præcis som med den almindelige 320d.

 

Køredynamisk og underholdende

Hvordan er 3’eren i øvrigt, når man går den lidt mere på klingen?

 

Hvad kørslen angår, er motoren en herlig oplevelse, den trækker godt igennem og er på én gang både smidig og sprælsk. I såvel snævre som hurtige kurver får man fuldt udbytte af baghjulstrækket. Ved dansk motorvejsfart er der intet negativt at sige. Vi har imidlertid prøvet den i stiv sidevind og det rykker i bilen, man kan mærke vinden, men den ændrer ikke kursen en millimeter. Det er en sjov følelse at kunne mærke vinden, uden overhovedet at skulle korrigere styringen. Men vi mangler stadig at afprøve en 3’er med 200+ km/t på en tysk autobahn.

 

Larmer lidt

Hvad kørekomforten angår, er motoren ikke udpræget lydløs under acceleration. Det manuelle gearskift er ”BMW-fast”, om man kan lide det eller ej er en smagssag. Præcisionen fejler ingenting og gearskifte-følelsen er en del af sjælen i en BMW.

 

For basisprisen på de nævnte 523.000 kroner (som i øvrigt er 26.000 kroner under introduktionsprisen i sin tid) får man en del udstyr, men en del skal også tilkøbes. F.eks. er nedfældelige bagsæderyglæn ekstraudstyr. Det har aldrig været billigt at købe BMW, der er det fortsat ikke, men det er blevet billigere at køre i en og det er værd at tage med.


Benpladsen ved bagsædet er hæderlig men ikke overvældende. Men man sidder godt og vil også kunne gøre det på en langtur.

 

BMW 320d EDE test i Motorradioen >>>


 

Den prøvekørte version var indrettet efter den såkaldte Modern Line udstyrslinje, som er ført ned i den mindste detalje som f.eks. samstemmende farver mellem tændingsnøgle, rat og paneler.

 

Skærmen i midten af panelet er mere sjælden end køn, men det er mode lige nu og findes tilsvarende hos flere konkurrenter.


Model:

BMW 320d EfficientDynamics Edition

Listepris:

Kr. 523.000

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 163 hk. 380 Nm/1750-2750 omdr./min. Genvinding af bremseenergi. 6 trins man. gear. Baghjulstræk. Driving Experience Control.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,0 sek./ 230 km/t/ 24,4 km/l /109 g/km

Længde:

4,62 m

Bagagerum:

480 liter

Diverse:

ABS. EBD. DSC. 16” alufælge. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. Isofix. AUX.


Link til importøren


Bagagekapaciteten er udmærket, bagagerummet let at læsse, men skal bagsæderyglænene kunne lægges ned, bestilles det som ekstraudstyr.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt