- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: BMW 318i Sedan

Dynamisk økobil


Tekst: Søren Clauding – februar 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dynamisk ja, økonomisk nej. Sådan vil de fleste nok tænke om BMW 318i. Men virkeligheden er, at den kan hamle op med de aller fleste meget mindre, meget mindre kraftige og pr. definition meget mere økorigtige biler.

 

Forbrugstallet på 16,9 km pr. liter brændstof siger det hele. Når man så yderligere får at vide, at benzin er brændstoffet, altså ikke diesel, så er det lige før træerne vokser ind i himlen. Selv markedets mindst biler har svært ved at køre så langt på literen. BMW’ens problem er da også, at fordi køredynamik som altid er opprioriteret hos den tyske fabrik, er det svært i praksis at køre de 16,9 km – simpelthen fordi det kræver, at man kører BMW som om den ikke var en BMW.

 

Kedeligt

Det sidste lyder kedeligt og er det også. Det er heller ikke særlig spændende, at køre økokørsel i en ”ikke-BMW”, men da mærker man det ikke så meget, fordi forventningerne er anderledes.

 

Det ændrer imidlertid ikke på det faktum, at BMW med den nye 3-serie og tilhørende motorer er kommet meget, meget langt med anvendelsen af traditionel motorteknologi og en håndfuld elektronik. At få en 143 hestes maskine (ja, så kraftig er 318i) på 2 liter til at slæbe – nej, undskyld skubbe – en næsten halvanden ton tung bil 16,9 kilometer pr. liter benzin, er et enestående kunststykke. Det er rigtig godt gået.



Uden tab af køredynamik

Især fordi man ikke har mistet noget som helst af køredynamikken. Man har fastholdt baghjulstrækket – så motoren skal også trække en kardanaksel – og har dermed sikret, at man kan bruge eller i hvert fald fornemme bagenden gennem kurverne. Så BMW 318i har ægte BMW køredynamiske køreegenskaber – samtidig med at man kan skåne miljø’et.

 

Ligeså imponerende er det, at selvom motorerne stiger i størrelse, følger den fine benzinøkonomi med. Med 170 hestekræfter kan man køre 16,4 km/l og selv den over 300 hestekræfter kraftige 335i kan man drive op på 11 kilometer på en enkelt liter benzin.

 

Hightech

Hemmeligheden ligger først og fremmest i motorteknologien og den er BMW ikke de første til at afsløre. En del af hemmeligheden ligger også i det yderst vellykkede karrosseridesign, som forener god aerodynamik med uomtvisteligt BMW look. Selvom 3-serien er ny, er den klart en BMW. Man holder konceptet på forbilledlig vis.

 

BMW 3-serie er vel nok den bil, som de fleste forbinder med BMW. Den har stort set fastholdt sin størrelse og basisdesign som sedan. Det betyder også for lidt bagsædeplads til fordel for et regulært bagagerum.


 

 


 

Bilen er en ægte sedan, hvor bagsæderyglænene ikke kan foldes ned. Det har hos mange forsikringsselskaber den fordel, at dækningen ved tyveri fra bagagerummet er bedre. Men det forudsætter, at bagagerummet er sikret, så man ikke kan få adgang til det fra kabinen.



 

Tilbudspris

Normalt koster en BMW 3-serie meget mere end konkurrenterne. 318i er heller ikke billig – men en pris på godt 450.000 kroner (lige nu er den oven i købet nedsat til 415.000) er faktisk yderst rimelig. Man må blot ikke glemme, at basisudstyret i en 3-serie er beskedent og når først bilen er fuldt påklædt, er prisen let steget 100.000 kroner. Men så har man da i hvert fald selv valgt det!

 

Billigste modelvariant er i øvrigt 316i, som med 122 hestekræfter normalt vil være for svag. Vi har kun prøvet 316i i den tidligere generation og den var ikke kraftig nok. Omvendt er ”specialprisen” lige nu blot 375.000 kroner, så hvis man ikke vil have en racerbil, er 316i måske løsningen. Benzinøkonomien i 316i er for øvrigt ligeså god som for 318i.

 


Model:

BMW 318i sedan

Listepris:

kr. 456.250

Motor og transmission:

4 cyl. 2 l benzinmotor. 143 hk – 190 Nm ved 4250 o/min. 6 gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2 udledning:

9,1 sek/210 km/t/

16,9 km/l /142 g/km

Længde:

4,53 m

Bagagerum:

460 liter

Diverse

ABS med EBD. Dynamisk Stability Control. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Isofix.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt