- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: BMW 316d Sedan

Forbavsende ideel på langturen


Af Søren Clauding – juli 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En rejsebil må gerne have mange hestekræfter, den skal være rummelig med god bagageplads, helst en stationcar eller multibil. Eller? Tilfældet ville, at en stationcar med masser af hestekræfter blev forvandlet til en powersvag sedan, men kilometerne var der ingen, der gjorde noget ved – den skulle stadig køre ligeså langt. Bilen var en BMW 316d Sedan.

 

Og resultatet: Den overraskende oplevelse var, at vi på intet tidspunkt på køreturen fra Danmark til Frankrig løb tør for kræfter. Og turen blev mindre stressende, for de tvungne tankstop var færre. Trods hurtig kørsel med marchhastighed tæt ved 200 km/t – for det kunne den udmærket klare – var brændstofforbruget beskedne 17-18 km/l. I Danmark oven i købet tæt ved de 20. Det gav reelle besparelser på brændstofudgiften.

 

Ægte sedan

Men der kom andre fordele til. Med mindre man tilkøber nedfældelige bagsæderyglæn, er en 3-serie sedan en ægte sedan. Den har udvendigt bagagerum, men det centrale er, at det er adskilt fra kabinen. Det gør det vanskeligt at bryde ind i bagagerummet, og forsikringsdækningen vil sandsynligvis være bedre end i den rummelige stationcar. Udover at fleksibiliteten naturligvis er mindre, er bagagepladsen i en 3’er BMW Sedan nu ikke dårlig – 480 liter regulær bagageplads er udmærket i en bil, der måler 4,62 cm i længden.

 

Så: Et ikke helt forventet plus til bagagepladsen.

 

Formidable kørefærdigheder

Og et magnum plus til køreegenskaberne. Vi har ved flere lejligheder prøvekørt den nye 3-serie. Men ved 200 km/t på tyske autobahns er det alene sket ved vintertide og med vinterdæk. Den prøvekørte 316d var udstyret med 18” fælge og 245 mm brede 40 procent lavprofildæk. Det gav en glimrende stabilitet, helt på linje med de allerbedste i samme størrelse, som vi for længst har udnævnt til at være Mercedes C-klasse og Mazda 6. Gennem kurverne er BMW’en til gengæld i en klasse for sig.



Den styrer utrolig godt, den kan køres med meget stor præcision. Og har man brug for en mere kontant kontant føling med vejbanen, trykker man på sports-knappen. Så ændres hele drivline konfigurationen og man får en mere dynamisk formidling af kræfterne. Forbavsende i øvrigt, at kørselskomforten trods de store hjul ikke lider derunder. Bilen er udmærket behageligt affjedret uden at den dynamiske køreoplevelse går tabt.

 

Automatgearet spiller med

Alternativt til sports-indstillingen findes en Eco-indstilling. Indrømmet: Den blev ikke benyttet nævneværdigt. Den indstilling har næppe heller den helt store funktion ved motorvejskørsel og den gør køreoplevelsen for træg.

 

Selvfølgelig ville flere kræfter være en fordel til sportslig kørsel. Men fordi motorkræfter også handler om formidling af kræfterne og fordi bilen også var udrustet med automatgear, var køreoplevelsen optimeret indenfor de mulige rammer. Automatgearkassen er hurtig, men frem for alt styrer elektronikken gearvalget med en sådan akkuratesse, at den kan tilskrives en væsentlig andel i den gode køreoplevelse.



De tørre facts

Man kan sige det på den måde, at BMW’en kørte, som havde den mange flere kræfter. Det er dermed kun de tørre facts, at det tager 10,9 sekunder at nå de 100 km/t, der afslører, at maskineriet blot er en øko-optimeret 2-liters diesel med turbolader. Og skal det så lige ud, ifald fakta-boksen til højre på siden ikke endnu er taget i brug: Motoren præsterer op til 116 hestekræfter, når den er på toppen, og drejningsmomentet er på pæne 260 Nm over hele omdrejningsområdet fra 1750 til 2750 omdr./min.



På negativ-siden hører, at maskineriet brummer en del under acceleration. Det er dog ret naturligt, for selvfølgelig skal den anstrenge sig lidt for at få de halvanden ton bil op i fart, noget for noget.

 

Andre gode features

Vi kom til at holde af BMW’en på den lange køretur, også af flere andre grunde. Den er på den ene side diskret, og afslører ikke, hvad der gemmes under motorhjelmen. På den anden side ser den knaldgodt ud med de store brede hjul. Udstyret er udmærket og det blev selvfølgelig ikke ringere af, at et godt sportslæderrat underbyggede køreoplevelsen.



Business pakken inkluderede fartpilot, som i moderne tid ikke er til at undvære på en langtur. Navigationsanlægget er let læseligt, men havde tid efter anden en alternativ opfattelse af, hvad den optimale rute var, sammenlignet med det medbragte bærbare udstyr og en af undertegnede gennem årene opnåede erfaring i optimal ruteplanlægning.

 

Park Distance Control bagtil hindrer kostbare skrammer på eget køretøj og andres. Også et udmærket udstyr.

 

Listeprisen for en 316d er inklusive automatgear små 490.000 kroner. Med udstyr som det førnævnte og meget mere koster den godt 550.000. Mange penge måske, men penge, der er godt givet ud, fordi man får en fin og tidsrigtig bil for prisen. Bilen kan i øvrigt leases i tre år for 35.000 kroner i udbetaling og 4.400 kroner om måneden – med et kilometertal på 20.000 om året.

BMW 316d Sedan test i Motorradioen


 


Model:

BMW 316d Sedan Aut.

Listepris:

Kr. 486.914

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 116 hk. 280 Nm/1750-2750 omdr./min. 6 trins automatgear. Stop/start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,9 sek./ 202 km/t/ 23,3 km/l /114 g/km

Længde:

4,62 m

Bagagerum:

480 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. Driving Experience Control. Run-flat dæk. 16” alufælge (standard). 6 airbags. Hillholder. Nøglefri tænding. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. 2 X Isofix.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt