- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Racetest: BMW 130i M-Sport


I aktion på Sturup

Tekst: Søren Clauding - november 2006

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En BMW 1-serie kører noget nær perfekt. Et lavt tyngdepunkt, et hjul i hvert hjørne, baghjulstræk og en fast undervogn er de vigtigste ingredienser. Hjulophængene er i bund og grund ikke særlig avancerede – for så ville de fylde for meget. Men undervognen er utrolig velafstemt. Derfor er BMW 1-serien en fornøjelse at styre rundt med, en væver kompakt bil, uanset motorkraft.

 

130i har alle de egenskaber. I tilgift har den 265 hestekræfter, frembragt af en 3-liters række 6’er helt uden turbolader. Med al respekt for turboladere og moderne teknologi er der intet, der reagerer så hurtigt på speederbevægelser som en regulær benzin indsugningsmaskine. Det maksimerer køreoplevelsen.

 

Begrænsningen er færdselsloven og almindelig hensynsfuldhed. Men har man muligheden, som vi fik den, for at styre de mange hestekræfter og den sublime undervogn rundt på en racerbane, er de to begrænsninger elimineret.

 

Eneste begrænsning er nu førerens kørefærdigheder og i dette tilfælde Sturup Raceways snævre kurveforløb.

 

De passer imidlertid rigtig godt til 130i. For selvom dens topfart er elektronisk begrænset til 250 km/t er den ingen Formel 1 racer. Den vejer også et par kg mere, så de snoede kurver gav en rigtig fin oplevelse.

 

Hvordan den kører? Sådan:

 

Meget fin acceleration op igennem gearene. Gearskiftet er stramt – lidt for stramt efter vores mening, men det er nok en principsag hos BMW. På den anden side er det så nøjagtigt, at når man kaster bagenden en smule ud i indbremsningen til en kurve, er man stensikker på at ramme præcis det gear, man ønsker.

 

Det er overraskende nemt, at kaste med BMW’en, for dens udskridning

Styreegenskaberne og de mange hestekræfter gør det let at balancere 130i'eren igennem snævre skurveforløb.

Førerpladsen er overskuelig og ergonomisk korrekt. Det er med til at optimere kørerfornøjelsen.


begynder ikke pludselig. Den kommer blødt og sikkert. Et tryk på speederen og bagenden reagerer meget nøjagtigt. Med såvel som uden ESP – men indrømmet, man skal være grov, hvis man skal kaste bagenden ud med ESP slået til.

 

Fuld power på baghjulene overføres til asfalten så godt som dækkene tillader og man balancerer ud af kurverne med let kontrastyring og en præcision som i en drøm.

 

Problemet er alene, at når man er begyndt, har man ikke lyst til at holde op igen. Det tjener intet som helst fornuftigt formål at køre sådan. Men engang imellem har man vel lov til at fryde sig fuldstændig formålsløst og hæmningsløst. Bare vi havde Strurup Raceway lige rundt om hjørnet og ingen andre skulle bruge den – og så, for resten, en BMW 130i under carporten. På den anden side…så fik man jo aldrig foretaget sig noget andet.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt