- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: BMW 118d 5d Advantage

1-serie med kant


Af Søren Clauding – juni 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig er det meget let at beskrive: Den nye BMW 1-serie har helt regulært mere kant end den hidtidige. Fronten er ny, bagpartiet er nyt og så kunne det hele egentlig være sagt. Men der er mere i den end som så. Nye motorer, ikke mindst. Det gælder bl.a. den 2-liters dieselmotor, som den prøvekørte BMW 118d var udrustet med.

 

Tilretningen af designet skal dog ikke forbigås så hurtigt. For selvom den hidtidige 1-serie var pæn, var dens design ikke banebrydende. Det har designerne formentlig også bemærket, og resultatet er blevet en så kraftig opstrammer, som det eksisterende koncept tillader. Skal der foretages yderligere, kræver det formentlig en gennemgribende ændring af den samlede pakke.

 

Harmoni

Men den nye 1-serie er blevet pæn, rigtig pæn. Den er mere tro imod BMW’s tradition for at bygge velkørende biler med sportslig islæt. Den klæber sig visuelt mere til vejen end forgængeren og designet er derfor bedre i harmoni med helheden. Hvad køredynamikken angår, er den største ændring, at bilen er blevet endnu mere lydløs, endnu mere komfortabel.



BMW kan et eller andet med hjulophængene. Det kendetegner enhver BMW, stor som lille, at affjedringen evner at absorbere de små ujævnheder mere blødt end konkurrenterne kan præstere. Følsomheden er den samme, men mindre ujævnheder forplantes ikke så hårdt gennem hjulophængene. Det indebærer, at man kan anvende en strammere opsætning, der sikrer større styrepræcision og retningsstabilitet, uden at gå på kompromis med affjedringskomforten. Bilen bliver mao. mere sportslig, men ikke ukomfortabelt sportslig.

 

Indbyder til at blive kørt

Det er bemærkelsesværdigt, at vægtfordelingen ikke er så meget forskellig i dieseludgaven, sammenlignet med den tilsvarende benzinbil. Vægtforskellen er 45 kg, hvoraf størstedelen ligger på forhjulene. Men fordi motoren ligger på langs af kørselsretningen, skydes vægten bagover. I forvejen sidder føreren stort set midt mellem akslerne i den godt 4,3 meter lange kompakt-BMW og derved er balancen optimal. I kombination med baghjulstræk, som BMW er blandt de få, der fortsat tilbyder (blev gerne ved med det…), oplever man en herlig køredynamik. En 1-serie BMW indbyder til at blive kørt.

 

Balancen i bilen ændres naturligvis, i samme øjeblik, der kommer passagerer på bagsædet. Men pladsforholdene appellerer ikke til, at der sidder mange mennesker bagi bilen. Den er lidt kneben og kan fortrinsvis tilskrives ønsket om at tilgodese forsædepassagererne og kørefærdighederne. Men man kan være fem og man kan have op til 360 liter bagage med.

 

Opdateret motor

Naturligt nok lever hele det nye motorprogram op til Euro 6 normerne, der træder i kraft dette efterår. De er alle både blevet Euro 6 optimeret og opdateret i enhver forstand. Den fine 150 hestes maskine er et mønstereksempel på en moderne vibrationssvag dieselmotor. Den er baseret på den såkaldte Twin Power tankegang, hvor forbrændingen ændres med omdrejningerne.



Den præsterer foruden de 150 hestekræfter tillige et drejningsmoment på 320 Nm over en meget bred momentkurve fra 1500 til 3000 omdr./min. Det gør det muligt at accelerere fra 0-100 km/t på 8,3 sekunder, men giver også en enestående smidighed ved snart sagt ethvert omdrejningstal. Samtidig kan man køre op til 25 km/l – hjulpet på vej af den såkaldte EcoPro indstilling, der er blandt valgmulighederne i BMW’s Driving Experience Control.

 

Udstyret

Standardudstyret i en 1-serie BMW inkluderer multifunktions læderrat, sædevarme, midterarmlæn ved forsæderne, forlygtevaskere, tågeforlygter, klimaanlæg, det såkaldte i-drive, hvor man fra midterkonsollen kan kontrollere en række af bilens funktioner, samt en tilhørende 6,5” skærm, der ligesom skyder op af midterkonsollen, for blot at nævne en lille del af viften. Sidstnævnte følger BMW-designet på også andre modeller og det er vel et holdningsspørgsmål, hvad man synes om det. Til gengæld stiller netop den del af det meget iøjefaldende instrumentbord store krav til rengøringen. Der er ret mange kroge og sprækker, hvor snavs kan gemme sig.



Den prøvekørte model var udrustet med Advantage pakken, som koster 26.000 kroner. Den inkluderer p-sensorer bagtil, som er godt, fordi udsynet bagud netop ved parkeringsmanøvre er knap så godt. Mindst ligeså meget glæde har man af markedets vel nok mest velfungerende fartpilot uden afstandskontrol. Den er utrolig let at betjene og samarbejder også med bremserne, så bilen bremses ned i de tilfælde, hvor f.eks. tyngdekraften på vej ned af en bakke får BMW’en til at accelerere.

 

Meget bil for pengene

Desuden var den udrustet med 17” alufælge, som ser godt ud og medvirker til den dynamiske køreoplevelse – merpris 26.000 kroner – samt et gennemlæsningssystem, som oversat til alm. dansk betyder, at det asymmetrisk delelige bagsæderyglæn består af tre afsnit, så man selv kan afgøre i hvilken side man har brug for at lægge ryglænet ned, inklusiv et forholdsvist bredt midterafsnit. Merprisen herfor er godt 4000 kroner. Bagagerumsgulvet er i øvrigt plant med bagsæderyglænene, når de er lagt ned.

 

Prismæssigt ligger 118d fornuftigt til på 360.000 kroner. Det sættes i perspektiv af, at den billigste 1-serie blot er knap 20.000 kroner billigere. Bemærk i den forbindelse, at den billigste privatleasingpris for en 1-serie BMW er attraktive 3800 kroner om måneden.


Andre BMW prøvekørsler – find dem hér >>>



Model:

BMW 118d 5d Advantage

Listepris:

Kr. 358.900

Motor og transmission:

4 cyl. 2-ltr. turbodieselmotor. 150 hk. 320 Nm/ 1500-3000 omdr./min. 6 M/T

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,3 sek./ 212 km/t/ 25,0 km/l / 104 g/km

Længde:

4,33 m

Bagagerum:

360/1200 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 17” letmetal fælge (ekstraudstyr). Fjernbetjent centrallås. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart multifunktions læderrat. Sædevarme. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med bremsefunktion. Regnsensor. Isofix. P-sensor bag.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt