- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større.


Biltest: BMW 116d 5d Efficient Dynamics Edition

Når miljø og brændstoføkonomi betyder alt


Af Søren Clauding – november 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Man kan erhverve sig en BMW 118i til 349.000 kroner. Man kan også købe en 116d med 1,5-liters dieselmotor til samme pris. Eller man kan anskaffe en 116d Efficient Dynamics Edition til præcis samme købspris. Forskellen på de tre er (groft set) teknik, kræfter og køberens miljøopmærksomhed.

 

118i er udstyret med en 1,5 liters 3-cylindret benzin turbomotor, der yder 136 hestekræfter. 116d yder 116 momentstærke dieselheste – og har også 1,5 liters slagvolumen samt 3 cylindre til at klare opgaven. Og så er der ”EDE” udgaven. Den har tilsvarende 116 hestekræfter. Den er langsommere end de to andre, benzinudgaven er klart den hurtigste – hvorfor så betale det samme for en dårligere bil?

 

Rigtig langt på literen

Fordi fartpræstationer – selv i en BMW – ikke for alle er det evigt saliggørende her i livet. I et land, hvor enhver fartudfoldelse standser ved 80 km/t, hvis der blot skal være en smule snoning på vejen, får faktorer som brændstoføkonomi og miljø-skånsom kørsel også betydning. Om det er nok til at få brandbeskattede BMW-kunder til at vælge miljø-løsningen må tiden vise.

 

Et faktum er det imidlertid, at det officielle forbrugstal for 116d Efficient Dynamics Edition er 29,4 km/l, det svarer til en udledning på blot 89 g CO2/km, og er hele 4,4 km/l bedre end den traditionelle 116d. Om man mærker det i praksis beror meget på førerens evne til at få flest mulige kilometer ud af de dyre dråber, som for tiden ikke er så kostbare som de har været. Men man sparer direkte 920 kroner om året på den grønne afgift, så en lille præmie får man med i købet, hvis man kører mere miljørigtigt.

 

Næsten ens fartpræstationer

Hvad fartpræstationerne angår, er forskellen virkelig minimal. Man bruger 1/10 sekund længere tid på at nå de 100 km/t i EDE udgaven, og siden må man nøjes med at køre 195 km/t på toppen i stedet for 200 km/t. Det kan man nok leve med.

 

Forklaringen findes iflg. BMW fortrinsvis i en avanceret tilgang til aerodynamik og motorstyring. De karakteristiske BMW ”nyrer” – kølergrillen på fronten – er specialdesignet, der findes en aktiv luft-flap, som minimerer luftstrømningen gennem motorrummet. Dertil kommer opsamling af bremseenergi, elektrisk servostyring, særlig styring af oliepumpe, aircondition og en optimeret opvarmningsproces.



Kører stort set som andre 1-serie BMW’er

Kørekomforten i 116d EDE er helt på højde med den, man oplever i en almindelig 1-serie BMW. Men bilen fornemmes en smule mere levende end sidst, vi kørte en 1-serie. Det var da også med den lidt tungere 2-liters diesel ude på forenden, og de små 50 kg, den er tungere, vil kunne påvirke køreoplevelsen, og så havde den 17” fælge med tilhørende lavprofildæk, monteret som ekstraudstyr. Generelt er 16” fælge med ”punkteringsfri” Run Flat dæk forholdsvis stive i dæksiderne og det kan godt påvirke køreoplevelsen en smule.



Motorlyden vænner man sig lynhurtigt til, og det er kun med skarpt øre, at man registrerer den lidt anderledes lyd fra de tre i stedet for 4 cylindre.

 

Driving-modes

I BMW’en har man mulighed for via en lille knap i midterkonsollen at justere drivline og undervogn. I Eco-funktionen hjælpes man til at nå den gode brændstoføkonomi og vi fornemmer, at der sker en ændring i motorkonfigurationen. I normal og sportsindstilling er der en mærkbar forskel, men det er yderst begrænset, hvad man mærker til ændring i affjedringen.

 

OM valget skal falde på en 116d Efficient Dynamics Edition frem for en almindelig 116d er der ikke et klart svar på. Det er smart med besparelsen i ejerafgift, og da fartforskellene er minimale er den besparelse naturligvis værd at tage med.

 

Om der i praksis er den store forskel på brændstoføkonomien afhænger meget af, om man vil benytte sig af bilens muligheder, ikke mindst køre i Eco-indstilling så meget som muligt.

 

Vores oplevelse

Med meget varieret og ikke udpræget økonomisk kørsel over en strækning på 700 kilometer holdt vi et gennemsnit på 20 km/l. Det svarer til, hvad vi også oplevede med konstant 130 km/t på motorvej. Ved konstant kørsel på motorvej med 110 km/t kørte vi 24-45 km/l. Men vil man virkelig spare brændstof, så skal man bruge landevejene og køre 80 km/t. Så kan man udmærket holde økonomien på 32-33 km/l, alt sammen målt på BMW’ens on-board computer – og hér er BMW’en sjovere at køre.

 

Udstyret

Hvad udstyret angår, er EDE udgaven rimelig veludstyret. 6 airbags, ISOFIX, dynamisk stoplys med blinkefunktion, multifunktionslæderrat, sædevarme, armlæn for, forlygtevask med intensivrens, tågelygter, regnsensor, klimaautomatik, radio BMW Professional inkl. 6,5" farveskærm og Bluetooth er alt sammen standard.

 

Men vil man f.eks. have fartpilot, LED forlygter og p-sensorer bag (som den prøvekørte bil var udstyret med), skal det tilkøbes. Inklusive velourmåtter og et par andre ting er dette udstyr samlet i den såkaldte Advantage-pakke til 26.000 kroner.


Batteriet er placeret i bagagerummet og der er ikke plads til reservehjul. derved sparer man plads og bevarer balancen i bilen.

Andre BMW prøvekørsler – find dem hér >>>


Biltest: BMW 116d Efficient Dynamics Edition

Klik på billedet og få en fornemmelse af prøvekørslen af BMW 116d Efficient Dynamics Edition med 1,5 liters TwinPower Turbomotor.

Bemærk: Det nævnes fejlagtigt, at bilen er udstyret med dæk med lav rullemodstand. Ræsonnementet er derfor ikke helt rigtigt. Dækkene er af Run Flat typen med forstærkede dæksider - hvilket fornemmes lidt på samme måde som det er fortalt i videoen. Dertil kommer den lettere forende, som kan tilskrives den 3-cylindrede benzinmotor. Beskrivelsen af køreoplevelsen er selvsagt korrekt...

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


 


Model:

BMW 116d 5d Efficient Dynamics Edition

Listepris:

Kr. 349.800

Motor og transmission:

3 cyl. 1,5-ltr. turbodieselmotor. 116 hk. 270 Nm/ 1750-2500 omdr./min. 6 M/T

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,4 sek./ 195 km/t/ 29,4 km/l / 89 g/km

Længde:

4,33 m

Bagagerum:

360/1200 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. Fjernbetjent centrallås. 6 airbags. Klimaanlæg. Multijusterbart multifunktions læderrat. Sædevarme. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Regnsensor. Isofix.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt