- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Audi Q7 3,0 TDI Van


Verdens største SUV


Af Søren Clauding - oktober 2006

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Audi Q7 er verdens største SUV. Det påpeger Audi og det er nok ikke helt ved siden af. Som sådan er den egentlig også den største Audi – kun overgået i længden, ikke i højden, af A8 modellerne.

 

Dermed understreget, at den er en rigtig stor bil. Den er naturligt nok i familie med VW Touareg, men måler 5 meter og 9 cm i længden – det er ikke mindre end 34 cm mere end Touareg’en og det gør den på en måde helt monster agtig.

 

Så slemt er det naturligvis ikke i praksis – sammenlignet med mange varevogne er den jo næsten en lilleput. Men som SUV eller off-road’er er den nu ret stor.

 

God pris 

Den prøvekørte udgave var selvsagt van-udgaven på gule nummerplader, for det er den, der kan sælges i det afgiftsplagede Danmark. Med dieselmotor ville den have kosten en million kroner på hvide plader. Nu er listeprisen blot 455.000 kroner og det giver så mulighed for at installere forskelligt ekstraudstyr som f.eks. læderindtræk, og ikke mindst den geniale adaptive luftaffjedring.

 

Sidstnævnte koster kun små 30.000 kroner og det forvandler den store Q7 til en velkørende, sikker og næsten sportslig SUV med fine terrængående køreegenskaber. Er 30.000 kroner beløbet, man kan lægge oveni til ekstraudstyr, bør luftaffjedringen have førsteprioritet. Prisen er endda lidt lavere end prisen for læderindtrækket – som i bund og grund bedre kan undværes.

 

Variable køreegenskaber

Affjedringssystemet er en uvurderlig hjælp under alle kørselsforhold. Det regulerer Q7’erens frihøjde – automatisk eller manuelt efter ønske. Den automatiske regulering sætter eksempelvis ind under vedvarende høj fart, hvor frihøjden sænkes. Dermed reduceres sidevindsfølsomheden – noget som er et stort plus, for hård sidevind hen over Storebælt går ikke umærkeligt hen – og stabiliteten gennem hurtige kurveforløb forøges. Men samtidig går det lidt ud over kørselskomforten.

 

Man kan forhåndsindstille forskellige kørselsforhold, som også indebærer ekstra frihøjde til terrænkørsel – og på samme måde reguleres affjedringskomforten også, så man han har en slags flere-i-én bil.

 

Praktisk ombygning

Som van er prisen attraktiv. Også fordi Audi ikke bare har ombygget bilen til varevogn og dermed tilgodeset lovgivningens krav, men gjort det på en måde, så kunderne desuden får praktisk fordel ud af det.

 

Under gulvet i bagagerummet finder man flere store fralægningsrum. De er skjult for nysgerrigt indkik og hensigtsmæssige til hverdagsbrug, hvor småbagagen forhindres i at skøjte rundt i hele det store bagagerum. Bag forsæderne er et rigtigt stort og aflåseligt rum, der med lethed indeholder et par kufferter. En lækker funktion, hvor låget langsomt glider op, når nøglen drejes.

 

Om det så er adskillelsen mellem passagerafsnittet og varerummet, er det elegant udført i samme snit som bilens øvrige design. Det er med til at maksimere oplevelsen.

 

Kolossalt drejningsmoment

3-liters dieselmotoren på 233 hestekræfter er meget fint afstemt med 6-trins tiptronic gearkassen og det kolossale drejningsmoment på 500 Nm i omdrejningsområdet fra 1750 til 2750 o./min. forøger såvel overhalingssikkerheden som køreglæden. Man vælger selv, hvornår man vil skifte gear, eller gearkassen vælger for én. 0-100 km/t klares på under 10 sekunder, og brændstoføkonomien er 9,5 km/l – et tal der holder i praksis. Sjovt nok er der tale om en common-rail diesel – i VW koncernen har man tidligere sværget til pumpe-dyse teknologien. Men det har man håndteret ganske fint og selvom det er et brud med sædvanen er det et brud, der er kærkomment. Motorgangen er fin og støjniveauet behersket.

 

Audi Q7 er stor – men det er oplevelsen også.


 

 

Audi Q7 er godt nok stor - men designet kan bære det og den er fænomenal på al slags underlag.

 

Under gulvet i bagagerummet er der plads til mindre bagage der derved hverken kan ses ude fra eller rutcher rund i det store rum under kørslen. Bag passagerkabinen er der et aflåseligt rum, der let indeholder flere kufferter

 

Fra den vinkel oplever man især harmonien i designet. Læg mærke til rumadskillelsen mellem passagerafsnittet og bagagerummet udført i overensstemmelse med bilens stil.

 

Torsen centerdifferentialet i kombination med elektrisk spærredifferentiale optimerer køreegenskaberne under varierede kørselsforhold.

 

Luftaffjedringen regulerer frihøjden men muliggør også en ret stor hjulvandring i ujævnt terræn.

 

Dobbelte wishbones og multilink ophæng giver sikre og stabile køreegenskaber.


 

Model:

Audi Q7 3,0 TDI Van

Listepris:

Kr. 455.797

Motor og transmission:

V6 cyl. 3 l common-rail turbo-diesel. 233 hk – 500 Nm ved 1750-2750 o/min. 6 trins aut.gear med sekventiel skiftemulighed.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

9,1 sek/210 km/t/

9,5 km/l

Længde:

5,09 m

Bagagerum:

2005 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EDS. ASR. 7 airbags. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El- sidespejle m. varme. El-ruder. Cruise Control. Sædevarme. Parkeringssensor bag. Regnsensor.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt