- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biltests: Audi A6 Avant 3,2 Quattro Tiptronic


Forklædt som luksus stationcar

Af Søren Clauding - marts 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En ulv i fåreklæder, forklædt som luksus stationcar – for nu at være lidt mere konkret. Eller helt direkte: Audi A6 Avant 3,2 Quattro er en regulær sportsvogn, selvom den ikke ser sådan ud!

 

Den tidligere generation af A6 var en komfortabel, velkørende lidt diskret limousine. Som stationcar var den blot den rummelige udgave af limousinen og med firehjulstræk kunne den komme frem hvor andre havde problemer.

 

Sportsligt image 

Men det var dengang. Siden har Audi arbejdet intenst på at skifte image. Audi er det sportslige ”brand” i Volkswagen. Det er dem, der vinder Le Mans og det tyske standardvognsmesterskab. Hvad nytter det, hvis bilerne ikke svarer til det image, man ønsker. Så det har Audi selvsagt også gjort noget ved.

 

Måske ikke så meget hvad angår designet – selvom de nye Audi’er SER mere dynamiske ud end forgængerne. Men køreegenskaberne – man taber næsten pusten…

 

Adaptiv luftaffjedring

”A6” betyder, at bilen er stor, rummelig og komfortabel. Det er den fortsat. Faktisk meget komfortabel. Især testbilen, for den var forsynet med Audis avancerede adaptive luftaffjedring. Det indebærer, at bilens affjedring ustandseligt justeres efter såvel det underlag, der køres på som køremåden. Det sker på brøkdele af et sekund, faktisk så hurtigt, at eksempelvis hårde forhindringer midt på en plan kørebane (f.eks. huller i asfalten) øjeblikkeligt registreres, opfanges og medfører at affjedringen justeres ind.

 

Det er fint nok til komfortabel kørsel. Men det unikke er, at når bilen køres stærkt, som kun en sportsvogn kan køres, omfanger systemet det øjeblikkeligt – og så køre A6’eren som en sportsvogn: Fast, direkte og igen med øjeblikkelige ændringer, hvis kørebanen ændrer karakter. Man kan også fastlåse den sportslige indstilling og desuden sænke bilen 1,5 cm. Det lyder ikke af meget, men kan føles direkte i kraft det lavere tyngdepunkt og den mere kontante reaktion på kørebanen (og kommer man udenfor alfarvej og har brug for mere frihøjde, klarer systemet også det – i alt er der et spil på 3 cm fra laveste til højeste position).

 

Permanent firehjulstræk

Firehjulstrækket kompenserer for, at det normalt ikke er særlig sportsligt at køre med forhjulstræk (endnu har verden ikke oplevet en forhjulstrukken Formel 1 racer!). Faktisk gør det mere end det, for udover en neutral styring med fuld power på, får man et træk ud af svingene som kun en VM-rallybil kan byde på. Wow!

 

En af hemmelighederne er, at Audi fastholder Quattro konstruktionen, som indebærer mekanisk centerdifferentiale. Det betyder, at kraftfordelingen er kontant og præcis. ESP systemet har en vis indflydelse, men det er første gang vi har oplevet en ”sportsvogn” med sportslige køreegenskaber – uden at man behøvede at koble ESP fra. Enestående.

 

Tiptronic

Desuden var testbilen udrustet med tiptronic gearskifte, hvor man kan vælge at skifte selv, hvis man vil. Og det vil man, når A6 er forvandlet til sportsvogn. Gearskiftet er præcist og så hurtigt, at kræfterne ikke forsvinder fra hjulene – ikke engang et kort sekund. Men: Det er lidt forsinket i forhold til eksempelvis det system med dobbeltkobling, som Audi i øvrigt har udviklet og som benyttes i VW Golf GTI DSG.

 

Det er simpelthen fordi det system ikke er udviklet til koncernens biler med langsgående motorer endnu. Skynd jer lidt at få det gjort, Audi – det fortjener den bil, I har bygget!

 

Og motoren: Måske det mindst bemærkelsesværdige, bl.a. fordi maskineriet støjer så lidt. Men tag ikke fejl: En 32, liters V6 med 255 hestekræfter fra Audi er ikke et hvilken som helst kraftværk. FSI teknikken er en af hemmelighederne men måske er det væsentligste, at Audi har formået at afstemme effekt, moment og bilens køreegenskaber noget nær perfekt. Hatten af også for det. 255 heste passer fint, men A6 findes faktisk også i en version med 4,2 liters V8 og 335 hk. Den har vi ikke prøvet (Øv!).

 

Reel stationcar

Avant er ensbetydende med stationcar og det begreb tager Audi alvorligt. Hér er ikke tale om en sports-tilrettet sedan med forlænget kabine og hatchback. Til trods for de fine køreegenskaber er bagagerummet ikke bare rummeligt og regulært men yderst funktionelt og praktisk.

Audi A6 Avant er stor, men den kører som en sportsvogn.

 

Audi har valgt at tage stationcar begrebet højtideligt – selvom bilen er døbt A6 Avant.

 

Små forskydelige ”pæle” med stropper og støtter i bagagerummet fastholder løs bagage.

 

Interiøret er klassisk Audi med instrumenteringen samlet omkring førerpladsen.

 

V6 maskineriet yder 255 heste og et kolossalt drejningsmoment – og så fås den endda større!


 

Der er indfældet skinner i gulvet, hvori særlige bagagebånd på små lodret stående ”pæle” er fastgjort med et rulle-system, så de er fleksible. Derved kan løs bagage og mindre genstande fastgøres, når rummet ikke er fyldt. Systemet skal man lige lære at bruge – så er fornuften nem at praktisere.

 

Det samme gælder den elektroniske kontrol af en lang række funktioner som klima, lyd, navigation etc. Det foregår fra et enkelt panel på midterkonsollen og visuelt via en skærm – og har man lige brugt nogle minutter på at sætte sig ind i funktionen er det legende let at bruge.

 

Kostbar

Men så er der lige det der med prisen. I Danmark er A6 ikke billig. Slet ikke i den prøvekørte udgave. Basisprisen er 950.000 kroner – dertil kommer adaptiv luftaffjedring til små 50.000, sportssæder i læder til 30.000, klimaautomatik, elektrisk bagklap, befæstelsessystemet til bagagerummet osv., osv. Ja selv Isofix beslag til børnene skal tilvælges. Vi har allerede tabt pusten og konkluderer, at man skal af med i størrelsesordenen 1,1-1,2 millioner kroner før bilen er, som man kunne drømme om. Og så er den i øvrigt ret forslugen, hvis man bruger de 255 heste.

 

Med andre ord en bil, de fleste alligevel må nøjes med kun at drømme om…


 

Modelnavn:

Audi A6 Avant 3,2 Quattro

Pris Basisudgave:

Kr. 947.235

Motorer:

6 cyl. 255 hk, 330 Nm/3250 omdr./min)

Præstationer 0-100 km/t/topfart/benzinøk:

7,0 sek/250 km/t/9 km/l.

Længde

4,93 m

Bagagerum:

565/1660 liter

Diverse:

Permanent firehjulstræk.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt