- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Audi A3 1,8 Ambition

Køreglæde i højsæde


Tekst: Søren Clauding – november 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Audi handler om køreglæde og prestige. Om noget er det de to elementer, det eksklusive afsnit af VW-koncernen har ført sig frem på i de senere år. Køreglæden underbygges gennem sportslige succes’er og en bil som Audi A3 1,8 Ambition er et mønstereksempel på hvordan den filosofi omsættes til serieproducerede køretøjer.

 

Ingen køber en Audi A3 på grund af pladsen. Stort set alle konkurrenter i samme prisklasse tilbyder mere plads. Men det skal dog tilføjes, at Audi A3 er så gennemtænkt, at den plads, der er, er gennemført funktionel. Selv indstigningsforholdene til bagsædet i den prøvekørte 3-dørs variant er til at leve med, simpelthen fordi man har tænkt sig om.

 

Sportslig approach

3 døre er et visuelt udtryk for sportslig approach. Det er Audi’ens udstråling også. Den er elegant, den er aggressiv og egentlig et ganske smukt design – sagt i respekt for, at smag og behag er forskellig.

 

I kabinen er sportssæderne den mærkbare forskel på standardudgaven ”Attraction” og den prøvekørte ”Ambition”. Når man siden træder på speederen. glemmer man sportssæderne (men er glad for at de er der, hvis man angriber en kurve med høj fart). Når man kører, er det nemlig sportsundervognen men måske især den omdrejningsvillige 1,8 liters maskine, der kreerer følelser. Præcis som det er tænkt.

 

Styresikker undervogn

Sportsundervognen giver stor føling med underlaget, præcis styring ind, igennem og ud af kurverne. Kører man hurtigt er det en fornøjelse, cruiser man er det afslappende. Det kompenserer helt og aldeles for den reducerede affjedringskomfort, der naturligt følger i hælene på en stram undervogn.

 

Motoren er den største oplevelse. Velproportioneret turbo-teknik kombineret med den race-testede FSI teknik (benzinindsprøjtning direkte i forbrændingskamrene) giver præcis speederrespons og næsten intet turbo-lag. Drejningsmomentet er i gang ved lave motoromdrejninger, der topper ved 250 Nm og er stort set konstant i hele intervallet fra 1500 til 4200 omdr./min. Her får begrebet smidighed en helt ny dimension.



Fine præstationer

Den kan også måles: 0-100 km/t på 8 sekunder, en topfart på 220 km/t (og kørestabilitet, der svarer til) og ikke mindst et moderat benzinforbrug: 13,7 km/ og det holder næsten i prakis!

 

Sidst og måske mindst, for så vigtigt er det trods alt ikke: Lyden! Motorlyden er styret med stor præcision og selvom Audi A3 kunne være lydløs, har man valgt at underbygge sportsoplevelsen med en sportslyd – og en sådan må nødvendigvis kunne høres for at have sin berettigelse…

 

Udstyret

Udstyret er ikke overvældende. Man får lynhurtigt brugt 50.000 udover


Gennemtænkt funktion: Håndgreb i hele bagklappens bredde gør betjeningen ligetil.

 


 

basis prisen på små 390.000 kroner, hvis man blot ønsker sig klimaanlæg, Isofix beslag og fartpilot. Basisudstyret er ikke mangelfuldt, men bruger man 400.000 kroner på en bil har man visse forventninger. De kan sagtens opfyldes, men det koster så bare noget mere.

 

Et par detaljer er værd at nævne: Der er blevet plads til et nødreservehjul under bagagerummet. Dejligt, for lappekits klarer ikke et revnet hjul efter mødet med en skarp sten. Den faste hattehylde under bagruden har indbygget en solskærm, der lige kan foldes op og dermed skåne bagsædepassagerne i skarp sommersol. Og den generende stærkt reflekterende metalskinne, der på tidligere modeller var anbragt som en design-feature på handskerummet og sikrede, at alle i bilen fik sol i øjnene – også når solen var på siden eller bag bilen – er væk. Nu er der blot et par stumper tilbage som et synligt minde om fortiden og de generer stort set ikke.



 

Model:

Audi A3 1,8 TFSI Ambition 3d

Listepris:

Kr. 386.164

Motor:

4 cyl. 1,8 l. turbo benzinmotor. 160 hk – 250 Nm ved 1500-4200 o/min. 6 gear.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

8 sek/220 km/t/

13,7 km/l

Længde:

4,21 m

Bagagerum:

350 liter.

Diverse:

ABS. DSC. EDS. 17” alufælge. Sportsundervogn. 4 airbags og airbaggardiner. Multijusterbart læderrat. Sportssæder. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt