”Ultra” navnet støtte undertegnede første gang på i
forbindelse med Audi’s Le Mans racersportsvogn til
2011-udgaven af det berømte 24-timers løb i
Frankrig. Det var udtryk for en
ultra-brændstoføkonomisk letvægtskonstruktion, skabt
med det formål, at slippe igennem med færrest mulige
pitstop – uden at give køb på bilens
hastigheds-potentiale.
Siden har ultra-begrebet vundet indpas i
serieproduktionen af mere almindelige Audi-biler.
F.eks. den hér prøvekørte ultra-version af
5-dørs udgave af Audi A3, kaldet Sportback ultra.
Hér er man dog gået lidt på kompromis med bilens
fartpotentiale. 110 hestekræfter, 0-100 km/t på 10,7
sekunder, 200 km/t på toppen er pænt, men det vinder
man ikke Le Mans med.
Kundernes gunst
Til gengæld kan det være, at man vinder kundernes
gunst (det er jo egentlig også noget af meningen med
at deltage i Le Mans), for ultra-udgaven af Audi A3
Sportback kan køre over 30 kilometer pr. liter
dieselolie. Det reducerer antallet af ”pitstop” og
ikke mindst indhugget i ejerens pengepung.
Ultra-udgaven er den eneste ultra variant af A3
Sportback med dieselmotor, og den er den billigste
af A3 Sportback versionerne overhovedet. Til gengæld
må man som ejer så også gå lidt på kompromis med
udstyret, for bilen skulle jo også være ultra-let,
og udstyr vejer og koster dermed brændstof.
Men man får én fordel til ud af at køre ultra: Den
gode brændstoføkonomi sparer penge, men den
forurener også mindre. Dermed bidrager man til
relativt at gøre jorden til et bedre sted at være.
Vel egentlig ikke så dårligt, når man tænker nærmere
over det…
4 kilometer længere på literen
Sammenligner man en A3 Sportback 1,6 TDI ultra med
udgaven uden ”ultra” kører man 4 kilometer længere
pr. liter dieselolie. Det fine resultat er bl.a.
opnået ved at genindvinde bremseenergien, hvorved
man aflaster generatoren. Alene 3 procent af
forbedringen er opnået ved det lille kunststykke.
Desuden anvendes stop/start teknologi, karrosseriet
og undervognen – inklusive hjulene – er aerodynamisk
optimeret og så er bilen 20 kg lettere end modellen
”uden ultra”.
TDI ultra findes som nævnt kun med
basisudstyrsniveauet ”Attraction”, men det er nu et
hæderligt niveau, som inkluderer 2-zone klimaanlæg,
lys- og regnsensorer, infotainmentsystemet MMI,
varme i sidespejlene, sædevarme, læderrat og 16”
alufælge i ”eco-design”.
Ikke optimalt
Køreoplevelsen af A3 Sportback var dog i
testperioden præget af koldt og blæsende vejr. Bilen
var fornuftigt nok påmonteret vinterdæk, dvs. den
havde ikke alufælge – men endda aerodynamisk rigtige
hjulkapsler – og friktionen var større. Dertil
kommer reduceret motorkraft (en motor er optimal ved
højere temperaturer) og naturligt nok afholdt vi os
ikke fra at bruge diverse elektriske hjælpemidler,
el-ruder, blæser, aircondition til at tørre luften i
kabinen osv.
Dels på grund af det, dels fordi det kræver større
kendskab til at køre en bil økonomisk optimalt end
vi kunne nå i testperioden, var vi aldrig i nærheden
af det officielle forbrugstal. Men vi opnåede
givetvis bedre forbrugstal, end vi ville have opnået
i den almindelige TDI-model under samme forhold. Vi
savnede i øvrigt en fartpilot, for i praksis er en
fartpilot rigtig god til at minimere
brændstofforbruget, fordi man ikke ustandselig
kompenserer for tabt fart ved at træde speederen
ned.
Maskineriet
Ultra-TDI motoren brummer lidt under acceleration,
men den er trækvillig, vibrationssvag og man hører
ikke meget til den, når man kører med konstant fart.
Også gearkassen er ultra-optimeret, dvs. friktionen
er reduceret og præcisionen i gearskiftet er
forbilledlig.
Sportback-afsnittet af A3’eren udgøres af den
nydelige forlængede bagende. Der er ikke så meget at
sige om den del, udover at der er regulær plads, 380
liter bagagekapacitet er OK i en bil, der måler 4,31
meter i længden. Det er praktisk, at der i siden af
bagagerummet er fjederbeslag, hvor man lige kan
klemme bagagerumsbunden ind, når man vipper den op.
Så bliver den siddende, så man har adgang til rummet
nede under bunden (læs
også vores prøvekørsel af Audi
A3 Sportback Ambition 1,4 TFSI CoD ).
Det hele er velfungerende og det samlede indtryk af bilen er god
og gennemarbejdet kvalitet, som tilfældet altid er
med en Audi.
|