- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


 

Biltest:

Alfa Romeo Giulietta 1750 TBI QV TCT

Mere fart i fartmaskinen

 


Af Søren Clauding – december 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alfa Romeo Giulietta har vi prøvekørt i flere ombæringer. Faktisk har vi også prøvekørt den hurtige QV-version, men nu er den blevet endnu hurtigere, den har fået dobbeltkoblingsgear, og så kunne vi ikke dy os for at fræse ud på FDM Sjællandsringen for at udleve bilens potentiale.

 

Men først lidt teknik:

Alfa Romeo Giulietta 1750 TBI QV TCT er bilens fulde navn.

 

1750 er udtryk for de 1742 ccm slagvolumen, som den 4-cylindrede Turbo Benzina Injection (de efterfølgende tre bogstaver) i respekt for Alfa Romeo-historien (1750 er et næsten legendarisk tal for en Alfa-motor til Giulietta) er bygget op omkring.


 

QV står for Quadrifoglio Verde. Det er det firkløver, som den evige 2’er i motorsport, Ugo Sivocci malede på sin Alfa Romeo RL tilbage i 1923 og som omgående gav resultat, da han derpå kørte ud og vandt Targa Florio racet. Senere kørte han Targa Florio på ny, men denne gang uden Quadrifoglio Verde. Det kostede ham livet. Og i respekt for Sivocci har firkløveret prydet alle Alfa Romeos racerbiler siden. I nyere tid finder man det også på Alfa Romeos fartmaskiner til landevejskørsel.

 

TCT betyder Twin Clutch Transmission og er betegnelsen på det nye dobbeltkoblingsgear, som er udviklet til de mange motorkræfter.

 

I det perspektiv er der ingen vej uden om. For på hastighedsbegrænsede danske landeveje giver Giulietta QV ikke så meget mening. Til trods for at affjedringen er moderat afstemt, så man udmærket kan benytte bilen i dagligdagen. Til trods for at pladsforholdene er fornuftige. Så er det på et af de få steder, hvor man i Danmark må lukke op for samtlige 240 turbo-heste, at bilen virkelig får betydning.

 

Se videoen

Se kørevideoen her på siden, I tilfælde af, at det teknisk ikke fungerer, har vi også lagt den på YouTube (det røde link) – det giver syn for sagen. Hér skal vi blot konstatere, at det er en endnu mere unik fartmaskine, Alfa Romeo har produceret, end den forgænger med ”sølle” 235 hk, vi tidligere har kørt.

 

Hvorfor? Svaret er klart: Flere kræfter og en endnu mere smidig motor gør Alfa’en hurtigere på de lige stræk. 0-100 km/t på 6 sekunder rent ER hurtigt. Men dobbeltkoblingsgearet kompenserer for førerens eventuelle manglende evner til at få skiftet gear hurtigere end lysets hastighed – hvad der normalt er den største begrænsning, når man skal forsøge at få en bils acceleration til at leve op til fabrikkens tal.

 

Kanon

Med TCT-gearet klarer man (dvs. bilen) udfordringen og man kan i kabinen blot læne sig tilbage og nyde skubbet bagi. Det varer nu ikke længe på en bane som FDM Sjællandsringen, for få sekunder efter de 100 km/t er passeret, snitter man 170 og så skal der bremses.

 

Det håndterer de store Brembo bremser fortræffeligt og for at sikre, at Alfa’en ikke havner i autoværnet var testbilen udrustet med 225/40 lavprofildæk, monteret på 18” fælge i stedet for de 17”, der er standard på en Giulietta QV (merpris: 8.750 kroner). Så står bilen fast, og det var kun den fugtige kørebane, der satte en dæmper på udfoldelsen, men også det er bilen forberedt til: Et glimrende virkende elektronisk spærredifferentiale hjælper til at optimere vejgrebet, når man skal ud af kurverne. En herlig oplevelse.

 

Dermed også sagt, at den optimerede opsætning af bilen gør den endnu mere underholdende gennem kurverne. Den del kan man også opleve på landevejen, men fortrinsvis i snævre kurveforløb og af hensyn til andre trafikanter er det klogt at holde sig i skindet, selvom man befinder sig indenfor fartgrænsen. Alfa’en kan måske, men det er ikke sikkert at andres hjerteslag står model til bilens præstationsniveau.

 

TCT-gearet fungerer ikke mindst fremragende ved hurtig landevejskørsel, hvor det klarer nedgearingerne, som er et dobbeltkoblingsgears svage punkt markant bedre end mange af de løsninger, vi har prøvet tidligere.



Sammenhæng

Den nye QV er naturligvis udstyret efter alle kunstens regler med Alfa DNA, så man kan ændre motorstyringen og gøre den endnu mere kraftfuld. Og så inkluderer standardudstyret p-sensorer både for og bag (godt, for udsynet bagud er ikke så godt) og den såkaldte uConnect radio med en udmærket og tydelig berøringsskærm i midterkonsollen.



Prisen? En halv million. Man får meget fart for pengene og underholdende køreegenskaber, godt vejgreb og en masse sikkerhedsudstyr. Det hænger meget godt sammen og en ekstra sikkerhed for, at man ikke ender som Ugo Sivocci, selv hvis man begiver sig ud på en afspærret bane med fri hastighed.


Andre Alfa Romeo prøvekørsler - find dem hér >>>


Alfa Romeo Giulietta QV i Motorradioen


Klik på billedet og tag med på køreturen rundt på FDM Sjællandsringen i Alfa Romeo Giulietta QV.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


 


Model:

Alfa Romeo Giulietta 1750 TBI QV TCT

Listepris:

Kr. 506.000

Motor og transmission:

4 cyl. 1,742 ltr. 240 hk. 340 Nm/ 2000 omdr./min. Dobbeltkoblings automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,0 sek./ 244 km/t/ 14,3 km/l /162 g/km

Længde:

4,35 m

Bagagerum:

350-1045 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. Sænket undervogn. 17” letmetal fælge (standard). Brembo bremser med røde skiver. 6 airbags. Sportssæder. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. P-sensor for og bag. BlueTooth. Isofix.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt