- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTDm 150 Distinctive:

Bedre i enhver henseende


Af Søren Clauding – juni 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alfa Romeo Giulietta i Motorradioen


Med den nye 150-hestes dieselmotor har Alfa Romeo tilført endnu mere at sit såkaldte DNA til den sportslige oplevelse af Giulietta modellen. Den er motormæssigt ganske enkelt blevet bedre i enhver henseende.

 

Den tidligere udgave prøvekørte vi tilbage i 2012 (læs test af Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTDm 140 Distinctive hér >>>). Og konklusionerne fra dengang er stadig gældende. Men naturligvis er konkurrencen i mellemtiden blevet skærpet, så det var nødvendigt for Alfa Romeo at følge trop.

 

Flere kræfter

Den nye dieselmotor yder 150 hestekræfter – dvs. 10 flere end forgængeren. Men også drejningsmomentet er blevet kraftigt forbedret fra 350 til 380 Nm og det mærker man også i enhver henseende. Giulietta’en skal nu bruge næsten et halvt sekund mindre på at nå de magiske 100 km/t. Og man kan også køre lidt hurtigere på toppen – men det har nok for de fleste alene en teoretisk betydning.

 

Til gengæld er brændstoføkonomien forbedret fra 22,2 km/l til 23,8 og det er en bemærkelsesværdig vinding, netop fordi bilen samtidig har fået flere kræfter.



Fin elektronik

De flere kræfter leveres ganske civiliseret, hvilket ikke mindst kan tilskrives en fin elektronisk styring. Uanset hvilken køreindstilling man vælger, håndteres kræfterne forbilledligt og en del af æren derfor kan naturligvis også tilskrives en anden del af elektronikken, den Alfa Romeo kalder Q2.

 

Andre kalder det elektronisk spærredifferentiale, og en afart deraf kaldes Torque Vectoring. Målsætningen er, at motorkræfterne ikke forsvinder ud i den blå luft gennem de hjul, der har dårligst fat i underlaget, men havner dér, hvor der er brug for dem.

 

Billigere

Og så har markedskræfterne også fået lov til at spille ind på prisen. Listeprisen på 140-hestes udgaven med samme udstyrsniveau var for to år siden 15.000 kroner højere end i dag. 347.000 kroner for en Giulietta med den nye dieselmotor er en god pris.

 

Men, kære Alfa: Hvorfor i alverden har I ikke fjernet de generende reflekser fra beskyttelsesglasset over de centrale instrumenter? Reflekserne danser rundt i takt med bilens bevægelser og gør det også i aftenbelysning. Den opmærksomme bilist skifter ustandselig fokuspunkt og trigges netop af bevægelser i synsfeltet. Enten falder ens opmærksomhedsniveau, fordi man vænner sig til reflekserne, eller også generes man i en uendelighed. Begge dele er uhensigtsmæssigt og ville formentlig kunne klares ved at udskifte glasset, som naturligvis er lavet i plastic, med et, der er matteret.


 

 


Model:

Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTDm 150 hk Distinctive

Listepris:

Kr. 364.770

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 150 hk. 380 Nm/1750 omdr./min. Start/stop. DNA

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,8 sek./ 210 km/t/ 23,8 km/l /110 g/km

Længde:

4,35 m

Bagagerum:

350 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Hillholder. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Tågelygter. Fartpilot. Regnsensor. 2 X Isofix.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt