- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Alfa Romeo Giulietta 1,6 JTDm 105 hk Progression

Prøvet og godkendt


Af Søren Clauding – maj 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alfa Romeo Giulietta er udsprunget i flere forskellige motorvarianter. Kraftige maskiner, økonomiske maskiner, men fælles for dem alle er, at deres fartpræstationer er på niveau med det, man sædvanligvis forventer af en Alfa Romeo. Hurtig acceleration og høj topfart er vigtige ingredienser i begrebet køredynamik – et begreb der også er tæt knyttet sammen med Alfa Romeo. Hvad sker der så, når man installerer en beskeden 105-hestes dieselmotor i en Alfa Romeo Giulietta?

 

Virkeligheden er: Der sker en del. Måske ikke målt på de traditionelle måder i form af et ultra hurtigt 0-100 km/t tal eller en imponerende topfart. Vi har prøvet Giulietta’en med den lille diesel og korrekt: 0-100 km/t tager 11,3 sekunder, og så skal man endda være hurtig på gearstangen, og den kan formentlig køre de 185 km/t på toppen, som fabrikken oplyser.

 

Uopnåelig

Men vi kører aldrig fra nul til hundred kilometer i timen på en dansk landevej. Det må man nemlig ikke. Aller højest på tilkørselsrampen til en motorvej kan det lade sig gøre og er bilen hurtig, når man alligevel den højest tilladte hastighed på 90 km/t inden man er ude på selve motorvejen og så kan man alligevel ikke udnytte det fine 0-100 km/t-tal. Og de 185 km/t på toppen – det behøver vist ikke nærmere kommentarer i et land hvor man, oven i købet kun et lille antal steder, må køre 130 km/t og ikke mere.

 

Tallene er selvfølgelig ikke uvigtige, fordi de indikerer et fartpotentiale. Men køredynamik opleves i Danmark ved lavere hastigheder og det samme gælder stort set hele Europa. Det ved man hos Alfa Romeo og derfor turde man lancere den lille diesel med sigte på den købergruppe, for hvem det er vigtigt at eje en Alfa Romeo, at føle køredynamik og som samtidig vil skåne miljøet mest muligt.

 

Sidstnævnte er det dog så som så med, for sammenligner man med 140-hestes dieselmaskinen, der også leveres til Alfa Romeo Giulietta, er brændstofbesparelsen moderat (0,5 km længere pr. liter dieselolie). Men i købsøjeblikket er der penge at spare. Rigtig mange.

 

Faldet i pris

Da vi testede Giulietta’en med 105 hk var prisen i øvrigt 25.000 kroner højere end i skrivende stund, det bliver besparelsen selvsagt ikke ringere af. Så nu kan den købes for blot 280.000 kroner. Og det er ret favorabelt for en bil, hvor der, som nævnt for nogle afsnit siden, sker en hel del.

 

Især sker der noget, hvis man skubber til den lille skyde/vippekontakt, der befinder sig i midterkonsollen på allle Giuliettaer og i øvrigt også MiTo: Alfa’s DNA.

 

Alfa DNA

DNA er som bekendt arveegenskaber og med det lille ordspil har man inkorporeret Alfas arveegenskaber i begrebet Dynamic, Normal og All-road. Det, der sker i praksis er, at når man skifter fra Normal til Dynamic ændres speederresponsen, styringen, ESP og ikke mindst motorstyringen. Det sidste indebærer at drejningsmomentet som i normal-tilstanden topper på 280 Nm ved 1500 omdr./min forøges til 320 Nm ved 1750 Nm. Derved får man et gevaldigt skub bagi ved middelhøje omdrejningstal og det mærkes. Ikke ved at man kommer hurtigere op på de 100 km/t, men ved at man kommer hurtigere op i fart i mellem hastigheds områderne.

 

Det lille kunststykke tilfører så meget dynamisk power, at det intet problem er, at det officielle accelerationstal ikke er så højt. Effekten på 105 hestekræfter opnås alligevel først ved så højt et omdrejningstal, at momentet for længst har forladt motorrummet. I øvrigt er maskineriet civiliseret, vibrationssvagt og ganske stilfærdigt.


 


Pral eller køreglæde

Resultatet er, at hvis det ikke handler om at prale overfor vennerne over, at man har en Alfa Romeo med så og så mange hestekræfter, men at man kan ”nøjes med” at glæde sig over at være ejer af en Alfa Romeo med fin power, fine dynamiske køreegenskaber (for de er identiske med de andre motorvarianter, men selvfølgelig lidt afhængige af hjulstørrelse og dækmontering) og at man er i besiddelse af mindst 30.000 kroner mere end hvis man havde købt f.eks. førnævnte modelvariant med 140 hestekræfter (og dem kan man jo bruge på at style bilen, eller til at køre på ferie for), så er der kun én bemærkning at sige om Giulietta 1,6 JTDm med 105 hk: Prøvet og godkendt.


 

 

Lyt til indslaget om Alfa Romeo Giulietta 1,6 JTDm i Motorradioen >>>

Bemærk at listeprisen efter indslaget blev produceret er reduceret med 25.000 kroner.


Læs også:

Test af Alfa Romeo Giulietta 1,4 Turbo Benzin Distinctive og 1750 TBi >>>

 

Test af Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTDm 140 hk >>>


Hastighedsbegrænsningerne medfører at begrebet køredynamik bliver anderledes defineret.


Model:

Alfa Romeo Giulietta 1,6 JTDm 105 hk Progression

Listepris:

Kr. 279.900

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 105 hk. 280 Nm/1500 omdr./min i Normal mode. 320 Nm v. 1750 omdr./min i Dynamic mode.  Start/stop. 6 trins manuelt gear. DNA.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,3 sek./ 185 km/t/ 22,7 km/l /114 g/km

Længde:

4,35 m

Bagagerum:

350 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Hillholder. Multijusterbart rat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Isofix.


Skilem og multifunktionsarmlæn er standard i Giulietta.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt