- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: VW T-Roc 2,0 TSI R-Line DSG 4MOTION Sport


Fuld power på Roc’en


Af Søren Clauding – januar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vil man billigst muligt til en VW T-Roc, kan man slippe med små 250.000 kroner. Men vil man have fuld power på Roc’en, så lægger man 130.000 oven i, og så får man også masser af udstyr, firehjulstræk, 7-trins DSG gear og for små 20.000 kroner (R-Line udstyret) yderligere ligner den en racerbil – og er det langt henad vejen også.

 

Det sidste er dog en sandhed med modifikationer. Men landevejsracer, så. I alle tilfælde rokker den ved 100 km/t-grænsen efter blot 7,2 sekunder, og det eneste man skal gøre er, at træde speederen i bund, så klarer den potente 190-hestes dieselmotor, dens 320 Nm og 7-trins DSG gearet resten. Jo, man skal også lige styre, men det er nu ingen vanskelig opgave.



Sportsundervogn

Den prøvekørte bil havde helt specifikt også en undervogn med sportsaffjedring til omkring 6000 kroner, og så havde man spenderet 10.000 kroner på 19” hjul i stedet for de standardmonterede 17” fælge. Dækkene var dog ikke meget bredere end standardhjulenes 215 mm – 10 mm var der tale om – og dermed var affjedringen endnu mere spændstig end ellers. Heldigt, at en T-Roc er født med 16,1 cm frihøjde, for ellers var den godt nok blevet hård i betrækket.



VW T-Roc 2,0 TSI R-Line DSG 4MOTION Sport er uden sammenligning toppen af Roc’en i modelprogrammet. Maskineriet er velfungerende, smidigt og kraftfuldt. Faktisk er det så kraftfuldt, at det også giver lov til at trække en anhænger på 1900 kg. Hertil hjælper firehjulstrækket naturligvis også – ligesom det sikrer bilens accelerationsevner. Vi kørte dog ikke bilen med anhænger, men kunne godt, for den var for 12.000 kroner oveni udrustet med aftageligt anhængertræk.

 

Mere power – større vægt

Den megen ekstra teknik vejer. Konkret var den prøvekørte version 225 kg tungere end den allermindste T-Roc udgave, og det giver naturligvis en lidt anderledes føling af vejen. På den ene side er den mere rolig ved hurtig ligeud kørsel, på den anden side bruges lidt af den spændstige affjedring til at holde de ekstra kg på asfalten i hurtige kurver. Det passer egentlig meget godt sammen.

 

Dertil kommer en udmærket balance, især når speederen trædes i bund, hvilket naturligvis skyldes, at den har det gode vejgreb. Og går man ud over skrid-grænsen, hjælpes af man til præcis redning af den indbyggede kontrastyringsfunktion, som sikrer, at ESP systemet ikke volder knuder, hvis man lægger bagvognen ud i et sving – hvad man godt kan, netop pga. firehjulstrækket.

 

Hurtig og stram

T-Roc i denne udgave er hurtig og stram. Komfortabel kan man ikke kalde den, for det er den ikke. 7-trins dobbeltkoblingsgearet kan vi ikke sætte en finger på, men en meget direkte tilkobling i forening med de mange kræfter sker lidt i ryk. Det kunne man måske have styret elektronisk lidt bedre. Det ville måske på den anden side have koster accelerationsfart, og det er jo heller ikke meningen. Oplevelsen var i øvrigt uforandret, selvom man benyttede nogle af de andre køreindstillinger, også den særlige sne-indstilling, som alt andet lige måtte forventes at overføre kræfterne mere blidt.



En topmodel har også topudstyr i alle hjørnerne. Fortil har den Fuld LED lys, som gør det mere sikkert at anvende bilens fartpotentiale, når man skal hjem fra rockkoncerten. Men man skal huske, at bringe hormonerne i ro, mens man kører, for selvom nødbremsesystemet også har fodgænger genkendelse, er det ingen garanti. Alt andet lige er det bedst, hvis føreren selv undgår at bringe andre mennesker i fare og dertil kan hun eller han let få assistance af den adaptive fartpilot. Men er uheldet ude, er sikkerhedssystemerne ikke at foragte.

 

I kabinen har man 2-zone klimaanlæg, sportssæder til at holde fører og passager fast i de hurtige kurver og en tydelig 8” berøringsskærm, hvortil man havde spenderet den såkaldte DK navigationspakke, som dog ikke underbygger dansk tale.


 

 

Andre VW prøvekørsler - find dem hér >>>


I forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den nye VW T-Roc, satte vi den på prøve, først på det stenede rå klippeterræn på Atlanterhavskysten vest for Cascais i Portugal og siden på snoede asfaltveje i Sintra højderne. Videoen kan også ses i Fuld HD og afsluttes med outboard køresekvenser fra området.


 


Model:

VW T-Roc 2,0 TSI R-Line DSG 4MOTION Sport

Listepris:

Kr. 382.194

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. Turbo benzinmotor. 190 hk. 320 Nm/1500-4100 omdr./min. 7 DSG.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (NEDC2):

7,2 sek./ 216 km/t/ 12,2 km/l / 153 g/km

Længde:

4,23 m

Bagagerum:

392-1237 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 17” letmetalfælge (standard). El-opvarmede sprinklerdyser. Tågeforlygter med dynamisk kurvelys. Fuld LED. Aut. nødbremse. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Adaptiv fartpilot. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat. El-sideruder for og bag. Sædevarme. Regnsensor. Isofix. P-sensorer for og bag. 8” touchscreen. Vejbaneassistent.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt