- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Peugeot 508 BlueHDi130 hk Allure EAT8
Elegant, økonomisk og alsidig langtursbil
Af Søren Clauding - juni 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Er man på jagt efter en elegant langtursbil, som også er praktisk og anvendelig i dagligdagen, bør man i sin søgen inkludere den nye Peugeot 508, især i udgaven med 130-hestes BlueHDi turbodiesel, godt assisteret af Peugeots effektive 8-trins automatgear, hvor man får en rigtig god brændstoføkonomi med i købet.

 

Med en lavt forurenende SRC-katalysator, der stort set eliminerer de skadelige kvælstofilter vha. AdBlue, kan man køre 20,8 km/l, vel at mærke efter de nye realistiske WLTP målemetoder (iflg. de hidtidige NEDC normer var tallet 27 km/l). WLTP-tallet holder i praksis inden for de danske hastighedsgrænser, og Peugeot har altid været god til at producere dieselmotorer, der også leverede god brændstoføkonomi. Så mon ikke erfaringen vil være den samme, hvis man smutter en tur ned over det tyske autobahnnet her i feriesæsonen - faktisk kan de 130 hestekræfter bringe bilen helt op på 208 km/t. Men indrømmet: Det har vi ikke prøvet.



Komfortabel og velkørende

Vi har indgående beskrevet den nye Peugeot i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af såvel fastback versionen som stationcar-udgaven, og oplevelsen blegner ikke, når det er en til tider noget ujævn dansk asfalt, der køres på. Tværtimod. Affjedringen er på én gang komfortabel og spændstig.

 

Det skyldes bl.a., at Peugeot ikke er gået på kompromis med 508’erens undervogn. Der anvendes en velfungerende multilink bagaksel, som bl.a. stabiliserer bagenden og gør styringen meget rolig. Krængningen er ganske beskeden og de to ting tilsammen giver rigtig fine kurve-egenskaber, ikke mindst ved høj hastighed.

 

Glimrende automatgear

Kørslen er ualmindelig lydløs. Automatgearet fungerer glimrende, og er et godt eksempel på en løsning, som flere og flere bilfabrikker anvender i stedet for de dobbeltkoblingsgear, som over en årrække har været anset som den optimale løsning. Dobbeltkobling-gearets svaghed er, at det er uforudsigeligt og til tider også temmelig langsomt i nedgearing. Det oplever man ikke med Peugeots EAT8 transmission, som skifter hurtigt og præcist op såvel som ned i gear.



Peugeot’ens basis-konstruktion er virkelig elegant. Rammeløse døre understreger det sportslige snit, men indrømmet, man stiger ikke ind i bilen, som var den en SUV, man stiger ned og skal også lige huske på, at der ikke er så højt til loftet - 508’eren er blot 1,40 meter høj.

 

Stort bagagerum

Bagklappen er tung, men den er også stor. For trods den coupéagtige form, får man adgang til 487 liter bagageplads - det er pænt i en 4,75 meter lang sporty bil. Og lægger man bagsæderyglænene ned, øges bagagekapaciteten til over 1,5 kubikmeter.


 


Den billigste Peugeot 508 er i skrivende stund prissat til 300.000 kroner, mens den prøvekørte Allure udstyrs-udgave med den nævnte dieselmotor samt EAT8 gearet koster 366.000 kroner. Og så er der tilkøbt en intro-pakke til 5000 kroner, som er langt mere end pengene værd.

 

Allure udstyret

Standard er 17” alufælge, 2-zone klimaanlæg, p-sensorer for og bag (som er en stor fordel, for udsynet lige omkring bilen er ikke fremragende, hverken fortil eller bagtil). Sædevarme hører med, det samme gør elektriske sidespejle og navigation. Intropakken opgraderer bilen med adaptiv fartpilot (med køfunktion), vejbaneassistent og den såkaldte positions-assistent, som fastholder bilen i den position i kørebanen, som den har, når systemet aktiveres. Det er en helt unik feature.

 

Den prøvekørte bil var desuden udstyret med Fuld LED lys, som koster 25.000 kroner, samt trådløs opladning af mobiltelefoner til 2000 kroner.




Andre Peugeot prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:

Peugeot 508 First World Test >>>

 

Peugeot 508 SW First World Test >>>


Vi har tidligere prøvekørt Peugeot 508 med samme motor og gearkasse som her på siden, men godt nok i SW-udgaven. Køreoplevelsen er dog tilnærmelsesvis ens. Fuld HD.






Model:

Peugeot 508 BlueHDi 130 hk Allure EAT8

Listepris:

Kr. 365.990

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo dieselmotor 1,5 l. 130 hk. 300 Nm/1750 omdr./min. 8 A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

10,0 sek./ 208 km/t/ 20,8 km/l /126 g/km

Længde:

4,75 m

Bagagerum:

487-1538 liter

Værd at bemærke

ABS. EBD og EBA. ESP. HDC. 17” alufælge P-sensorer for og bag. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Navigation. Intropakke: Adaptiv fartpilot med køfunktion, vejbaneassistent og positionsassistent.


Link til importøren










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt