- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mazda3 H/B 2,0 SKYACTIV-X Cosmo
Mazdas unikke X-faktor
Af Søren Clauding – december 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig er det så lige til. Så lige til, at man næsten ikke kan kalde det en X-faktor (hvad Mazda da heller ikke gør). En X-faktor er den ubekendte og uforudsigelige faktor, som gør et eller andet til noget særligt. Mazda’s SKYACTIV-”X” motor er imidlertid ikke ubekendt, ikke længere i hvert fald, og som sådan heller ikke uforudsigelig. Men X’et gør motoren til noget ganske særligt, faktisk noget ret genialt.

I forvejen er en Mazda3, som stort set parallelt med den noget forhøjede crossover-version CX30, er først med SKYACTIV-X teknologien en temmelig unik bil. Den er så unik, at efter undertegnedes mening burde den eller CX30 have været blandt de nominerede til ærestitlen ”Årets Bil i Danmark 2020”. Om det var den simple årsag, at nogle jurymedlemmer stemte på den ene og andre på den anden, der afgjorde, at ingen af de to Mazda modeller blev nomineret, skal lades usagt.

Helt på forkant
Det kan også være, at den unikke teknologi ikke var tilstrækkelig indlysende til hos alle jurymedlemmer, at rykke fokus væk fra den elbil, der senere fik titlen. Men et faktum er det, at Mazda med SKYACTIV-X motorerne endnu engang har dokumenteret, at de er helt på forkant af udviklingen indenfor teknologiske løsninger. Og et faktum er det også, at undertegnede spændt venter på, at stifte nærmere bekendtskab med Mazda’s kommende nye elbil, MX-30 (Læs om Mazda MX-30 hér >>>), for den teknologi mestrer man formentlig også – og mon ikke den vil mere end kunne hamle op med Tesla Model 3 m.fl.?

Tilbage til Mazda3 SKYACTIV-X. For nylig prøvekørte vi Mazda 3 Sedan med en konventionel 122-hestes SKYACTIV-G motor og tidligere på året kunne vi også berette om Hatchback udgaven i forbindelse med de første internationale prøvekørsler (Mazda3 First World Test >>>, Mazda3 Sedan 2,0 122 hk Sky aut. >>>). SKYACTIV-X har vejegenskaber stort set som de to andre, hvilket bl.a. skyldes stort set ens vægt og vægtfordeling, så det springer vi over her (se dog gerne videoen her på siden). Men motoren…

Forfinet konventionel teknik
SKYACTIV grundfilosofien går kort fortalt ud på, at skabe i princippet konventionel teknik, men at forfine den i en grad, så køreoplevelsen over en kam i forening med brændstofforbrug og forurening er optimal. Hvad angår benzinmotorerne har man fx indtil videre afholdt sig fra at bruge turboladere, som fundamentalt er hurtigt roterende mekanismer, som sluger en god portion energi for overhovedet at komme op i fart og desuden har lettere ved at blive slidt og bryde sammen end stillestående mekanismer.

Mht. dieselmotorer har man det lidt anderledes, hvilket først og fremmest, gætter vi på, skyldes, at turboladeren hér i langt højere grad bidrager til såvel effekt som det store drejningsmoment, som er en vigtig del af en dieselmotors særlige karakter. Uden turbo ville en dieselmotor godt nok være en slatten affære…

To-i-én løsning
I SKYACTIV-X-motoren kombinerer man den tekniske tænkning fra de to typer motorer. Grundlaget er en 4-cylindret 2-liters benzinmotor uden turbolader. Og idéen er, at sprøjte mindst muligt benzin ind i forbrændingskamrene uden tab af kræfter.

Inde i motorens cylindre komprimeres den indsugede benzin/luftblanding normalt i en Mazda motor i forholdet 14:1 (dvs. blandingen presses sammen til en fjortendedel af det ikke komprimerede rumfang). I benzinmotorer antændes blandingen af tændrør og den eksplosion, der opstår inde i cylindrene, sætter motorens stempler i bevægelse og så er man kørende.

I en dieselmotor sammenpresses blandingen af dieselolie og luft til omkring 20:1. Derved stiger temperaturen og da dieselolieblandingen eksploderer ved lavere temperatur end benzinblandingen, starter forbrændingen af sig selv. Derfor har en dieselmotor intet tændrør.

Ekstremt lidt benzin
Det samme forsøger man at opnå i SKYACTIV-X motoren ved at øge kompressionen til 16,3:1. Samtidig ændrer man blandingsforholdet mellem benzin og luft, som normalt er 14,7:1 (pas på ikke at forveksle kompressions-forholdet med forholdet mellem luft og benzin, selvom tallene er meget lig hinanden). Ved brug af computerstyret indsprøjtning af benzin kan man ændre forholdet helt op til 35:1 – dvs. en yderst mager blanding – der normalt ikke ville kunne eksplodere.

Heller ikke den større kompression på nævnte 16,3:1 er nok til at få blandingen til at eksplodere. Derfor har man monteret et særligt tændrør i hver cylinder, og så indsprøjtes en mikroskopisk men federe benzin/luft blanding i et begrænset område lige ved tændrøret. Og dén blanding antændes samtidig med, at den magre blanding er komprimeret optimalt. Den fede blanding eksploderer, derved øges trykket i forbrændingskammeret yderligere (udover de 16,3:1), samtidig stiger temperaturen og i forening kan den magre blanding i resten af forbrændingskammeret nu antændes og bringes til eksplosion.

Systemet kaldes SPCCI – Spark Controlled Compression Ignition (gnist-styret kompressions-tænding).

Virker det meste af tiden
Via en lille angivelse i instrumentpanelet, kan man som fører følge med i hvornår motoren kører i SPCCI tilstand, og det er størstedelen af tiden, viser vores prøvekørsel af bilen. Kun ved koldstart og ved høje motoromdrejningstal skiftes der til den konventionelle såkaldte stoikiometriske benzin/luftblanding på førnævnte 14,7:1.

Den fin-teknik, der her er tale om, har aldrig været benyttet før i en bilmotor og resultatet er en usædvanlig blid motorgang uden tab af power. 180 hestekræfter, 224 Nm og 0-100 km/t på 8,2 sekunder taler for sig selv. Det samme gør et WLTP forbrugstal på 17,9 km/l. men vigtigst er det, at tallet kan opnås i praksis. Faktisk kan man køre endnu mere energi effektivt, når man lige har lært sig hvordan – og det har vi alle, inklusive Jordkloden god gavn af.

Mens vi venter
Før eller siden vil anden teknologi, hvor elektricitet, som det ser ud lige nu får stor betydning, gøre mobilitet endnu mere energieffektiv og endnu mindre belastende for miljøet. I mellemtiden er Mazdas ”X-faktor motor” et prisværdigt bidrag til at reducere miljøbelastningen uden tab af køreglæde, kørekomfort og køredynamik. Og det hele sker uden hekseri, alene ved hjælp af lidt behændighed men indrømmet, også en god portion teknisk forståelse.

Prisen for Mazda’s velkørende tekniske vidunder er beskedne 325.000 kroner i Cosmo topudstyrs versionen, opnået helt uden subsidier og anden form for subvention. Cosmo udstyret inkluderer bl.a. som standard Cross Traffic Alert både foran og bag. Smart bremse bag (ned bremser bilen inden man fx kører ind i en anden bil), el-førersæde, head-up display og læderindtræk i sort. Også det er ret godt gået.







Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:

Mazda3 First World Test >>>

 

Mazda3 Sedan 2,0 122 hk Sky aut. >>>




Vi har prøvet den yderst avancerede og velkørende Mazda3 med den unikke SKYACTIV-X motorteknologi. Vi forklarer teknikken og giver en on-board køreoplevelse. Fuld HD.



Model:

Mazda3 H/B 2,0 SKYACTIV-X Cosmo

Listepris:

Kr. 325.000

Motor og transmission:

4 cyl. 2 ltr. benzin. 180 hk/6000 omdr./min. 224 Nm/4000 omdr./min. 6 M/T

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

8,2 sek. 216 km/t. 17,2 km/l. 131 g/km.

Hjul

215/45-18

Længde:

4,46 meter

Bagagerum:

351 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aut. nødbremse med fodgængergenkendelse. 18” alufælge. Fuld LED. Tågeforlygter. Visker de-icer. P-sensorer for og bag. Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri adgang. El-justerbare foldbare sidespejle med varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv Fartpilot. Sædevarme. Forskydeligt bagsæde. 2 X Isofix. Head-up display. 9,8” touch screen. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Navigation. Vognbaneassistent. Skiltegenkendelse. Front og Rear Cross Traffic Alert. Rear Smart City Brake. Bose audio med 12 højtalere. Læderindtræk. E-førersæde.


Link til importøren










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt