- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Volvo XC40 T3 Base

Når grundlaget er i orden

er alting godt


Af Søren Clauding – december 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når Volvo lancerer en ny bil, begynder de med top-versionerne. Heldigvis udvides modelprogrammet henad vejen, og derfor kan man nu også anskaffe en XC40 på danske nummerplader til under 400.000 kroner – i skrivende er der oven i købet kampagne på basis-modellen, så den kommer under 380.000 kroner. Men hvad er det så, man får for de penge?

 

Som overskriften allerede har indikeret, får man faktisk en rigtig god bil. Volvo XC40 er helt overordnet yderst velkørende, den ser i undertegnedes optik godt ud – måske den mest vellykkede udgave af det seneste basisdesign – og de funktionelle egenskaber er i det store hele ikke anderledes, blot fordi man ikke betaler så meget for bilen.

 

Den prøvekørte bil var dog ”påhængt” en god portion ekstraudstyr, som bragte prisen op over en halv million kroner, men dels er man jo ikke tvunget til at tilkøbe ekstraudstyret, og vælger man at gøre det, har man dog derigennem en vis valgfrihed.

 

Basis-version med 3 cylindre

Men det centrale ved ”Base” versionen, for det er det, den er døbt, er et forbavsende godt basisudstyr og ikke mindst en helt ny 156-hestes 1,5 liters turbobenzinmotor med kun 3 cylindre. 3-cylindrede motorer er nyt hos Volvo, bilen bliver omkring 150 kg lettere end fx den udgaven med firehjulstræk, automatgear og en 247 hestes maskine, vi for nylig prøvede, og det har bilens køreegenskaber haft gavn af.

 

Vægtbalancen i bilen bliver ganske enkelt bedre, og under acceleration og nedbremsning er bilens balance også rigtig god. At man så skal bruge ”hele” 9,4 sekunder på at nå op på de 100 km/t, kan man jo nok leve med – højtydende SUV’er er i undertegnedes optik ofte en misforståelse, for en højbenet bil med over 21 cm frihøjde er jo ikke præcis en racerbil, og derfor skal stor motorkraft mest tilgodese fx terrænkørsel, ”sværtransport” og kørsel med store anhængere. Men det kan man jo vælge, som man vil.



Miljø godkendt

Netop derfor savnes den store effekt heller ikke i T3-udgaven, som den hedder med den 3-cylindrede motor. Motoren er Euro 6d TEMP godkendt (de nye miljønormer, der træder i kraft 1. september 2019), anhængervægten er 1600 kg og bilens køreegenskaber er rigtig gode. Hvad mere kan man ønske sig…

 

Mere udstyr? Ja, indrømmet: Volvo On Call med bl.a. tilskudsvarmer er naturligvis en god ting. Et super lydanlæg er det også, IntelliSafe Pro pakken med ”Pilot-Assist” – en slags avanceret kombination af adaptiv fartpilot og vognbaneassistent, BLIS (blindvinkel-advarsel) m.v. – er også godt, men prisen på 32.000 kroner virker som lidt i overkanten. Pudsigt er en opbevaringsboks under førersædet til 700 kroner – den er faktisk glimrende til fx på denne årstid at lægge handsker i.



Store hjul gjorde ingen skade

Testbilen var desuden opgraderet med 235/50-19 hjul i stedet for de 235/60-17, der er standard. Vi frygtede, at affjedringskomforten ville lide derved, men Volvo har formået at finjustere deres dynamiske undervogn i en sådan grad, at den forener det komfortable med det køredynamiske.



Det sidste er yderst udtalt gennem det, at bilen krænger meget lidt (se on-board videoen her på siden). De fleste SUV’er med så stor frihøjde krænger forholdsvis meget, det påvirker balancen gennem kurverne især, men det har man altså virkelig styr på i XC40’eren, og især i denne lettere udgave.

 

Standardudstyret inkluderer bl.a. sædevarme, el-ruder både for og bag, LED forlygter (suverænt i den kolde tid), læderrat, klimaanlæg, en 9” vertikal centerskærm, skiltegenkendelse og på sikkerhedsfronten bl.a. 7 airbags, vognbaneassistent og automatisk nødbremse med såvel fodgængergenkendelse og genkendelse af store dyr.


 

 

Andre Volvo prøvekørsler - find dem hér >>>


Volvo har lanceret en 3-cylindret turbo-benzinmotor og lagt den i basisudgaven af XC40. Spørgsmålet var, hvordan det ændrede bilens køreegenskaber. Fuld HD.



Model:

Volvo XC40 T3 Base

Listepris:

Kr. 393.380

Motor og transmission:

3 cyl. 1,5 l Turbo-benzinmotor. 156 hk. 265 Nm/1600-3850 omdr./min. 6-trins M/T. Forhjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,4 sek./ 200 km/t/ 15,9 km/l /166 g/km (NEDC2)

Længde:

4,43 m

Bagagerum:

460/1336 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Vognbaneassistent. 17” Letmetal-fælge (testbilen: 19” hjul). LED forlygter. Aut. nødbremse. 7 airbags. Fartpilot. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. P-sensorer for og bag. 9” skærm. Isofix.


 

Volvo gør meget ud af at understrege sin svenske oprindelse, omend firmaet i dag er rent kinesisk. I instrumentbordet er indbygget et relief, som er et bykort over Göteborg, hvor dele af Volvo fabrikken fortsat er beliggende. Og det svenske flag på kanten af motorrummet er et andet vartegn (skimtes også over hjulkassen på billedet af forhjulet).

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt