- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Volvo V60 D4 aut. Momentum

Helt ny Volvo – især under lakken


Af Søren Clauding – november 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Umiddelbart ser den helt nye Volvo V60 ud som en komprimeret udgave af Volvo V90. Det er nu ikke så dårligt, for storebror er virkelig et vellykket stykke designarbejde med udpræget sans for det elegante. Men man skal under overfladen for at finde de virkelige nyheder i V60. Fx derude fortil, hvor ingen normal bilist nogensinde kommer.

 

Uanset hvor avancerede biler er blevet, og de bliver fortsat endnu mere avancerede, er de allerfleste af de uundværlige køretøjer skabt på den samme grundidé. De har fire hjul og noget derimellem, som får dem til at hænge sammen. Men den samlede pakke er i stadig udvikling, heldigvis også den teknisk/mekaniske, for det er en væsentlig grund til, at man har kunnet udvikle den meget avancerede elektronik, som er lige ved at gøre biler selvkørende (om end der stadig er et stykke vej endnu).

 

Hovedpinen er kureret

Vi skal nok vende tilbage til resten af bilen længere nede i teksten. Men oppe fortil har Volvo fundet en løsning på enhver bilproducents hovedpine: Hvordan skaber man et optimalt forhjulsophæng, når der også skal være plads til en motor mellem forhjulene, og et styretøj også, ikke at forglemme.

 

Optimalt ville det være, at montere et dobbelt wishbone forhjulsophæng, ligesom man gøre det i til formålet udviklede racerbiler. Det ville sikre, at forhjulene under affjedring ville bevæge sig i princippet i parallelle baner med minimal ændring af sporvidden, og derved vil det bedste udgangspunkt for en perfekt styrende bil til de ikke altid lige plane landeveje være skabt.

 

Dobbelt-link forhjulsophæng

Nede bagtil benytter de, der tager køreegenskaber virkelig alvorligt, de såkaldte multilink baghjulsophæng, som er en slags kompakt dobbelt wishbone løsning. Det har en Volvo også. Men nu har man skabt en næsten tilsvarende løsning oppe fortil. Dvs. at det traditionelle McPherson fjederben er givet frit, man har bevaret det, men det er hængt op i to led i stedet for at være nagelfast med karrosseriet, og derved er man så tæt på den optimale løsning, man næsten kan komme.

 

Det er rigtig flot, for derved har man kunne forfine elektronikken, så eksempelvis den såkaldte Pilot Assist, som er en forfinet udgave af en vejbane-assisten, der også spiller sammen med den adaptive fartpilot, er i stand til at styre bilen i midten af vejbanen. Men det central er, at det sker med en sådan ubemærkethed, fordi styringen er så fin, at der skal meget store ujævnheder i asfalten til at fange førerens opmærksomhed. Og det er vel dybest set det, der er hensigten med en elektronisk førerhjælp.

 

Ultra letkørt

Resultatet er ikke alene, at Volvo V60 er en superb cruiser på snoede landeveje, hvor ingen Pilot Assist har en chance (endnu), men den er også ultra letkørt, når den kører på de trods alt mange velafstribede offentlige veje, som findes i Danmark. Med andre ord: Pilot Assist har nu fået den fornødne mekaniske hjælp til at assistere føreren på allerbedste måde. Ikke dårligt.

 

Den nye Volvo V60 er i øvrigt den sidste i Volvos model-palette, der skulle fornys. Den følges siden (engang i 2019) op af S90 og en Plug-in hybrid udgave. Men det er fornuftigt, at lægge ud med stationcar-versionen, ikke mindst set med danske øjne.

 

Vi er fortsat til stationcars

Danskerne er fortsat et stationcar-folkefærd, uanset de forhøjede stationcars (kaldet SUV’er…) har blandet sig i markedsfordelingen. Det er vi, fordi vi elsker plads og funktion – som dog gerne også må se godt ud, når vi nu skal betale den betragtelige sum, en bil nu engang koster med klækkelige bidrag lagt oveni prisen til statskassens velbefindende.

 

Alligevel er de 533.000 kroner, som i skrivende stund er reduceret til 478.000 kroner (kampagne-tilbud), en ganske fornuftig prissætning. Prisen inkluderer den velkendte eco-optimerede drivline, bestående af Volvos 4-cylindrede 190 hestes turbo-diesel og 8-trins automatgearkasse. En smidig og trækvillig Euro 6d-TEMP godkendt sag, der kan flytte den 4,76 meter lange bil til 100 km/t på blot 7,7 sekunder, flintre afsted med 225 km/t og endda med lidt nænsomhed køre 22,2 km/l iht. NEDC2 testproceduren.



God basis bestykning

Momentum udstyret er basis udstyret, men den prøvekørte bil var så spækket ned ekstraudstyr, at den næsten var rykket op på næste udstyrsniveau, som hedder Inscription. Standard er en 9,3” lodret monteret berøringsskærm i midterkonsollen, LED forlygter, nøglefri start/stop, sædevarme, 2-zone klimaanlæg og naturligvis automatisk nødbremse, der både kan se fodgængere, cyklister og større dyr.



Af de øvrige funktionelle egenskaber er der ikke så meget at føje til: Pladsen er suveræn, på én gang praktisk og elegant. 17” fælgende var opgraderet til 18” med 235 mm brede 45 procent lavprofildæk. Det frygtede vi ville gå ud over køreegenskaberne, men den del klarede den komfortable opsætning af affjedringen forbilledligt.


 

 

Andre Volvo prøvekørsler – find dem hér >>>


Volvo V60 D4 er den sidste fornyede Volvo. Men man skal ned i teknikken for at find de rigtige nyheder. Se selv i videoen. Fuld HD.


 


Model:

Volvo V60 D4 aut. Momentum

Listepris:

Kr. 533.180

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. turbo diesel motor. 190 hk. 400 Nm/ 1750-2500 omdr./min. 8-trins aut. Gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,7 sek./ 225 km/t/ 22,2 km/l / 128 g/km

Længde:

4,76 m

Bagagerum:

529 liter

Anhængervægt:

1600 kg

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. Pilot Assist, automatisk nødbremse, Hill Start Assist. 17” letmetalfælge. LED forlygter. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Vandafvisende sædebetræk. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri start/stop. El-justerbare indfældelige sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. 9,3” touchscreen.


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt