Der er fuld fart på elbils området. Bilfabrikkerne
satser stort på eldrift, noget som man kun kan
billige, hvis man synes, at jordkloden også i
fremtiden skal være værd at bebo. Noget, der er god
mening i, for indtil videre er alternativerne
beskedne… Det er så ikke alle, der har forstået det
(bl.a. de danske politikere), men det kommer jo nok
en dag.
Blandt de mange el-bilsproducenter er Volkswagen, og
de har med e-Golf skabt et køretøj, som også har
fuld fart på – i helt bogstavelig forstand. VW
e-Golf er nemlig en ret hurtig el-bil. 0-100 km/t
klares på 9,6 sekunder, til trods for, at den har
380 kg mere vægt, at slæbe med sig end en almindelig
Golf. Batterier er fortsat en tung størrelse, men
det bliver vel også bedre hen ad vejen.
230 km på en opladning – i praksis
Den store batteripakke er nødvendig, hvis man vil
gøre el-drift brugbar i praksis. Den officielle
rækkevidde er 300 km, i praksis kører man omkring
230 km på en opladning, lidt mere om sommeren, lidt
mindre på den kolde årstid. Det gør en e-Golf til et
realistisk bilvalg for mange bilejere, selvom prisen
på den ene version, der er på markedet, er cirka
halvanden gang så høj end prisen for den billigste
Golf.
Det skal dog hurtigt tilføjes, at der følger en del
udstyr med i købet, som ikke er med i
indstigningsmodellen. På mange måder er de to
modeller da heller ikke sammenlignelige overhovedet.
Det er de dog på ét punkt: nedskrivningsværdien.
Selvom det er vanskeligt, at spå om fremtiden, er
der næppe tvivl om, at en brugt e-Golf taber markant
mere i værdi end en konventionel bil. Simpelthen
fordi bilindustrien udvikler batteriteknologien så
hurtigt, at en bil købt i dag på få år vil være
næsten forældet, alene pga. rækkevidden.
El-biler skal gøres økonomisk attraktive
Det er her, politikerne skal træde ind og forfordele
elbilerne, så besparelserne på driftsbudgettet
hurtigere gør køb af elbil attraktivt end i dag. Med
andre ord, at værditabet kommer til at gøre mindre
ondt.
For selve det, at køre i en elbil, er i sig selv en
stor fornøjelse. Den er lydløs, den er komfortabel
og er den en e-Golf, er den altså også ret hurtig.
Videoen her på siden giver en god fornemmelse af
køre oplevelsen. Den er tung og ikke nær så agil som
en konventionel Golf gennem både hurtige og
langsomme kurver, men hvis det ikke handler om at
betjene den, som var den en racerbil, er man
temmelig godt kørende.
Hurtig, men også rolig og stabil
Og en e-Golf er ingen racerbil. Fartpræstationerne
har man mest brug for til hurtig og smidig bykørsel,
samt til hurtige og sikre overhalinger. Og den
større vægt - e-Golf vejer næsten 1600 kg – giver
den en rolig og stabil kørsel.
Bagagekapaciteten er anderledes, fordi noget af den
bruges til batteri. Alligevel disponerer man over
380 liter, altså kun 40 liter mindre end i den
konventionelle Golf, som med nedfældede bagsæder kan
øges til 1270. Det vil for de allerfleste mennesker
være tilstrækkeligt. Og VW giver 8 års garanti på
batteriet.
Rekupation
I teknisk forstand kan man vælge mellem 4
indstillinger af hvordan genindvindingen af bremse
energien skal finde sted – den såkaldte rekupation.
Elmotoren fungerer både som motor til at drive bilen
fremad og som generator til rekuparation. Og
opladningen foregår enkelt og problemfrit fra den
strømkilde, man foretrækker.
Fra et almindeligt husholdningsstik er
opladningstiden 17 timer fra helt til fuldt afladet,
og via en vægboks i garagen vil man kunne klare
processen på 5 timer og 20 minutter.
Styr på forbruget
Den mest økonomiske indstilling er den såkaldte ECO+,
hvor den store rækkevidde opnås ved langsommere
acceleration og reduceret topfart. En e-Golf kan
køre 150 km/t, men bruger da som en hvilken som
helst anden bil langt mere energi end ved fx
almindelig landevejskørsel. I ECO+ indstillingen er
topfarten begrænset til 90 km/t, og det tager da 19
sekunder at nå den fart.
Standardudstyret inkluderer fuld LED forlygter,
nødbremse ved bykørsel, klimaanlæg, navigation, og
der kan tilkøbes en del ekstraudstyr, hvor man måske
især skal vægte det, der har med el-kørsel at gøre.
Hjulene er er letmetalfælge, men de er specielt
designet til at reducere luftmodstanden.
|