- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: VW e-Golf

El-bil i fuld fart


Af Søren Clauding – januar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er fuld fart på elbils området. Bilfabrikkerne satser stort på eldrift, noget som man kun kan billige, hvis man synes, at jordkloden også i fremtiden skal være værd at bebo. Noget, der er god mening i, for indtil videre er alternativerne beskedne… Det er så ikke alle, der har forstået det (bl.a. de danske politikere), men det kommer jo nok en dag.

 

Blandt de mange el-bilsproducenter er Volkswagen, og de har med e-Golf skabt et køretøj, som også har fuld fart på – i helt bogstavelig forstand. VW e-Golf er nemlig en ret hurtig el-bil. 0-100 km/t klares på 9,6 sekunder, til trods for, at den har 380 kg mere vægt, at slæbe med sig end en almindelig Golf. Batterier er fortsat en tung størrelse, men det bliver vel også bedre hen ad vejen.

 

230 km på en opladning – i praksis

Den store batteripakke er nødvendig, hvis man vil gøre el-drift brugbar i praksis. Den officielle rækkevidde er 300 km, i praksis kører man omkring 230 km på en opladning, lidt mere om sommeren, lidt mindre på den kolde årstid. Det gør en e-Golf til et realistisk bilvalg for mange bilejere, selvom prisen på den ene version, der er på markedet, er cirka halvanden gang så høj end prisen for den billigste Golf.

 

Det skal dog hurtigt tilføjes, at der følger en del udstyr med i købet, som ikke er med i indstigningsmodellen. På mange måder er de to modeller da heller ikke sammenlignelige overhovedet. Det er de dog på ét punkt: nedskrivningsværdien. Selvom det er vanskeligt, at spå om fremtiden, er der næppe tvivl om, at en brugt e-Golf taber markant mere i værdi end en konventionel bil. Simpelthen fordi bilindustrien udvikler batteriteknologien så hurtigt, at en bil købt i dag på få år vil være næsten forældet, alene pga. rækkevidden.

 

El-biler skal gøres økonomisk attraktive

Det er her, politikerne skal træde ind og forfordele elbilerne, så besparelserne på driftsbudgettet hurtigere gør køb af elbil attraktivt end i dag. Med andre ord, at værditabet kommer til at gøre mindre ondt.

 

For selve det, at køre i en elbil, er i sig selv en stor fornøjelse. Den er lydløs, den er komfortabel og er den en e-Golf, er den altså også ret hurtig. Videoen her på siden giver en god fornemmelse af køre oplevelsen. Den er tung og ikke nær så agil som en konventionel Golf gennem både hurtige og langsomme kurver, men hvis det ikke handler om at betjene den, som var den en racerbil, er man temmelig godt kørende.

 

Hurtig, men også rolig og stabil

Og en e-Golf er ingen racerbil. Fartpræstationerne har man mest brug for til hurtig og smidig bykørsel, samt til hurtige og sikre overhalinger. Og den større vægt - e-Golf vejer næsten 1600 kg – giver den en rolig og stabil kørsel.

 

Bagagekapaciteten er anderledes, fordi noget af den bruges til batteri. Alligevel disponerer man over 380 liter, altså kun 40 liter mindre end i den konventionelle Golf, som med nedfældede bagsæder kan øges til 1270. Det vil for de allerfleste mennesker være tilstrækkeligt. Og VW giver 8 års garanti på batteriet.


 


Rekupation

I teknisk forstand kan man vælge mellem 4 indstillinger af hvordan genindvindingen af bremse energien skal finde sted – den såkaldte rekupation. Elmotoren fungerer både som motor til at drive bilen fremad og som generator til rekuparation. Og opladningen foregår enkelt og problemfrit fra den strømkilde, man foretrækker.

 

Fra et almindeligt husholdningsstik er opladningstiden 17 timer fra helt til fuldt afladet, og via en vægboks i garagen vil man kunne klare processen på 5 timer og 20 minutter.

 

Styr på forbruget

Den mest økonomiske indstilling er den såkaldte ECO+, hvor den store rækkevidde opnås ved langsommere acceleration og reduceret topfart. En e-Golf kan køre 150 km/t, men bruger da som en hvilken som helst anden bil langt mere energi end ved fx almindelig landevejskørsel. I ECO+ indstillingen er topfarten begrænset til 90 km/t, og det tager da 19 sekunder at nå den fart.

 

Standardudstyret inkluderer fuld LED forlygter, nødbremse ved bykørsel, klimaanlæg, navigation, og der kan tilkøbes en del ekstraudstyr, hvor man måske især skal vægte det, der har med el-kørsel at gøre.


Hjulene er er letmetalfælge, men de er specielt designet til at reducere luftmodstanden.

 

Andre VW prøvekørsler – find dem hér >>>


Volkswagen e-Golf er et eksempel på at en konventionel bil godt kan omformes til el-drift. Men den er tung, rigtig tung, og det mærkes. Kør med en tur. Fuld HD.


 


Model:

VW e-Golf

Listepris:

Kr. 302.977

Motor og transmission:

136 hk permant-magnet synkron elektromotor, 295 Nm.

Præstationer acceleration/ topfart/

Rækkevidde

9,6 sek./ 150 km/t/ 300 km.

Længde:

4,27 meter

Bagagerum:

341-1231 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Aut. nødbremse. Fuld LED forlygter. 16” letmetalfælge. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare foldbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. 2-zone Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Regnsensor. Isofix. Navigation. 9,2” touchskærm. Varmepumpe.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt