- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: VW Touareg

3,0 TDI SCR Elegance 4-MOTION


Alsidigt high-tech ”Flagskib”


Af Søren Clauding – december 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med introduktionen i 2018 af den helt nye Volkswagen Touareg har fabrikken i princippet skabt et helt nyt flagskib. En stor, alsidig SUV, elegant, ualmindelig luksuøs, fyldt med high-tech. Og så kører den rigtig godt.

 

Det sidste er ikke den letteste opgave at løse. De fleste store SUV’er kæmper med udfordringen, at skabe en tilstrækkelig stabil bil til kørsel på plan asfalt, uden at gøre bilerne ukomfortable. Mange krænger uhensigtsmæssigt meget ved hurtig kurvekørsel. Omvendt er den tilgivende affjedring og store fjedervandring med til at gøre bilerne brugbare ude i terrænet. Det er modstridende kræfter og det er ikke let…

 

VW, Porsche og Audi deler platform

Men Volkswagen har klaret opgaven rigtig godt. Den nye Touareg deler platform med Porsche Cayenne og Audi Q7. Bilerne er naturligvis forskelligt defineret, de ser også ret forskellige ud, men grundliggende er teknikken ens.

 

Og så skal det da også retfærdigvis tilføjes, at den prøvekørte Touareg havde luftaffjedring og 4-hjuls styring, samt et firehjulstræksystem, som vil kunne sende op til 70 procent af kræfterne op til forhjulene og 80 procent til baghjulene, perfekt styret af elektronikken, så man virkelig opnår ikke bare det perfekte vejgreb, men også en ret god balance.

 

Støjniveauet er ganske lavt, affjedringen i normalindstillingen gør bilen yderst komfortabel og det er virkelig en fornøjelse, at bilen ikke ”truer med at vælte”, blot fordi man kører lidt kvikt gennem en kurve (se on-board videoen her på siden).

 

4-hjuls styring

4-hjulsstyringen har givet vis også en del af æren. Den gør det let at få den store – og næsten 2 meter brede – bil rundt i snævre kurver, hvor baghjulene styrer modsat forhjulene. Og den øger stabiliteten ved høj fart, hvor de styrer med forhjulene. Testbilen var i øvrigt udrustet med 21” fælge og 285 mm brede 40 procent lavprofildæk, uden at affjedringskomforten led derved – kun vejgrebet og udseendet blev bedre…



I maskinrummet på den prøvekørte bil, der er prissat lige på den anden side af en million kroner, lå en 3-liters 6-cylindret turbodieselmotor. Volkswagen har heldigvis ikke opgivet dieselteknologien, som især i en stor bil som Touareg har stor berettigelse. I den løbende debat om dieselmotorer glemmes ofte, at dieselmotorer er mere CO2 rigtige, fordi man alt andet lige kører længere på literen end med tilsvarende benzinmotorer.



SCR og AdBlue fjerner kvælstofilterne

Problemet har været udslippet af kvælstofilter – de såkaldte NOx – men det håndteres af de fleste motorproducenter, da også hos VW, nu om dage ved hjælp af en SCR katalysator og AdBlue, der indebærer, at udslippet kommer langt under også fremtidige grænseværdier og i princippet er på niveau med benzinmotorer. Touareg’en kan med sin imponerende 286 hestekræfter og 600 Nm køre 15,2 km/l. Det tal ville være umuligt at opnå med en konventionel benzinmotor.

 

Den nye Touareg er 3. generation af den oprindelige SUV, der kom på markedet i 2002. Dengang var der større fokus på off-road egenskaberne, det gjaldt til dels også 2. generation men bestemt ikke den tredje. Den nye har som sådan ændret karakter. Den kan sagtens håndtere terrænkørsel, og man kan oven i købet vælge mellem en række køreindstillinger og også ændre bilens frihøjde, der som standard er 20 cm, men der er større fokus på luksus, elegance og high-tech.

 

Elegant og rummelig

Især indvendigt er Touareg elegant, udvendigt fra er den lidt mere diskret. Og så er den meget rummelig. 810 bagagerumsliter kan ændres til 1800 liter, hvis man lægger bagsæderne ned, men ellers er det den moderne stil, der dominerer.

 

Instrumentpanelet inkluderer både en meget stor 15” skærm i midterkonsollen, som man ikke engang behøver røre for at sætte i aktion, let læselig, naturligvis med samme intuitive anvendelsesmuligheder, som man kender fra moderne computere.



Bag rattet finder man en 12” skærm, der formidler den traditionelle instrumentering digitalt. Dvs. man kan også ændre på skærmbilledet efter behov og lyst. Og så er der rå mængder af udstyr, både inkluderet i den købsprisen, eller i det konkrete tilfælde tilkøbt.

 

Udstyret

Adaptiv fartpilot, der virker helt ned til 0 km/t er standard, det samme er elektrisk indstillelige forsæder med massage, læderindtræk, 2-zone klimaanlæg (som var opgraderet til 4 zoner), elektrisk bagklap og bagagerumsdækken, og meget andet.


Klimaanlæget ved bagsædet betjenes fra forlængelsen af konsollen mellem forsæderne.


Tilkøbt var bl.a. head-up display til 24.000 kroner, bakkamera med p-assistent til det halve, luftaffjedring og 4-hjulsstyring koster 50.000 kroner og Night Vision, som ”kan se gennem tåge” og viser, hvad der ses på skærmen bag rattet (effektivt og en stor sikkerhed), koster 30.000 kroner.


Andre VW prøvekørsler – find dem hér >>>


Vi har prøvekørt Volkswagens nye flagskib, den potente, højteknologiske og elegante SUV, som både kan håndtere ørkensand og dansk vintervejr. Fuld HD.


 


Model:

VW Touareg 3,0 TDI SCR Elegance 4-MOTION

Listepris:

Kr. 1.037.990

Motor og transmission:

6 cyl. Common-rail turbodiesel 3,0 l. 286 hk. 600 Nm/1250-3250 omdr./min. 8-trins automatgear. 4WD.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,1 sek./ 235 km/t/ 15,2 km/l /177 g/km

Længde:

4,88 m

Frihøjde:

20,0 mm

Bagagerum:

810-1800 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Aut. nødbremse. 18” letmetalfælge. Fuld LED. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. Multijusterbart læderrat. Læderkabine. E-justerbare forsæder. 2 zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv Fartpilot. Sædevarme. Vognbaneassistent. Regnsensorer. P-sensorer bag. Isofix.


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt