- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Toyota Prius Plug-in

Prima Prius på premium niveau


Af Søren Clauding – september 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota er førende i verden, hvad angår hybridbiler. Og takket være ændrede afgiftsregler er Toyota Prius i opladnings-hybrid udgaven også blevet en option for os danskere. Det var godt, for PHV-udgaven af Prius har ikke bare introduceret opladningsteknologien i Toyota sammenhæng, men er også ret forskellig fra den konventionelle hybrid-udgave.

 

PHV betyder Plug-in Hybrid Vehicle og vi gætter på, at det ikke mindst er for at beskytte hybrid-begrebet, at man i Danmark slet og ret kalder den for Prius Plug-in (altså en Prius, man kan sætte i stikkontakten, populært sagt). I Toyota sammenhæng sørger en hybrid-bil selv for elektriciteten, og det gør en Plug-in kun delvis.

 

Prius Plug-in i praksis

I forbindelse med introduktionen af Prius Plug-in i Danmark har vi gennemgået teknikken (læs mere om Prius Plug-in hér >>>). I disse spalter handler det mest om den praktiske anvendelse af bilen, som vinder ekstra meget i praktisk brug. Den vinder også, fordi den ser rigtig godt ud – man bliver ikke træt af at se på den, ikke i løbet af nogle dage, i hvert fald…

 

Den visuelle fremtoning betyder meget for de fleste menneskers bilvalg. Og det futuristiske ydre går igen i kabinen. Der er tale om en regulær fire-sædet luksusbil med armlæn og fralægningsrum mellem de to bageste siddepladser, og premium-niveauet genspejles også i forarbejdningen og detaljerne. Naturligvis understreges det af køreoplevelsen, som især ved ren el-drift er stilfærdig og behagelig.

 

Hav dette in-mente

Prius Plug-in har dog to særlige egenskaber, man som køber/bruger skal være opmærksom på: Det ene er bagagerummet. Bilen målet 4,65 meter i længden og bagagerummet er på 360 liter. Det lyder nogenlunde OK, for bilen har også et udpræget coupé design, men pga. batteriet, som delvis er installeret under bagagerumsbunden, er bagagerummet meget fladt, så det skal læsses anderledes end i de fleste biler.

 

Forklaringen er også, at benpladsen på bagsædet er meget stor. Derved understreges premium-niveauet yderligere. Man kan sige det på den måde, at en del af bagagepladsen er forsvundet til bagsædet. Vil man bruge pladsen til bagage, foldes bagsæderyglænene blot ned og så opnår man et helt fladt og horisontalt bagagerumsgulv, men nogen stationcar bliver den altså ikke.


 

 

 

Det uundværlige ladekabel har sin egen plads under bagagerumsbunden.


Drivline konfigurationen

Det andet lidt usædvanlige er, at man ikke må trække en anhænger. Det er ikke fordi bilen ikke har kræfter nok, for en 99-hestes benzinmotor og over 100 hestekræfter fra elektromotorerne samt deres store drejningsmoment ville teoretisk muliggøre at køre med en ret stor anhænger. Men da hele drivlinen og det, der retfærdiggør netop plug-in løsningen, er kalibreret til kørsel uden anhænger, vil det hele falde til jorden, hvis man sætter træktøj på.

 

Bilens samlede konstruktion, herunder belastningen af kraftoverførslen inklusive det effektive automatgear af CVT-typen, er ganske enkelt ikke beregnet til anhænger. I stedet får man formentlig markedets bedst kalibrerede plug-in hybrid.

 

Strømmen gemmes automatisk

I modsætning til visse konkurrenter kan man ikke målrettet gemme strømmen ved, fx at slå elektromotorerne fra. Ikke desto mindre viste vores test (som det også er nævnt i on-board videoen her på siden), at over en strækning på 100 kilometer ved blandet landevejskørsel bibeholder man elektricitetsniveauet. Man har stort set ligeså meget strøm tilbage, når man når den anden ende, og det er vigtigt at vide eksempelvis for pendleren, der lægger ud i én by og slutter i en anden og gerne vil køre miljørigtigt i bytrafikken.

 

Vores gennemsnitlige benzinforbrug efter en prøvekørsel over 150 kilometer, hvor vi både afprøvede de forskellige indstillinger og på ingen måde forsøgte at køre energi-rigtigt, endte på 34 km/l. Havde vi gjort det rigtigt, var vi formentlig landet på omkring 40 km/l. Det er faktisk ret godt.



Elværk på taget

En lille finesse ved den prøvekørte bil er solcellerne på taget. De skulle efter sigende gøre det muligt, på årsbasis at køre 1000 kilometer på sol-strøm alene. Det har vi af gode grunde ikke prøvet. Men det skal dog også lige tilføjes, at giver man afkald på det sofistikerede solar-tag, kan man spare 20.000 kroner.



Oven i det kommer den gode køreoplevelse. Med systemeffekten begrænset til 122 hk og et accelerationstal til 100 km/t på 11,1 sekunder (162 km/t på toppen) er Prius ingen racer men heller ikke en sinke i trafikken. Elmotorerne bidrager nemlig med så præcis og umiddelbar kraftlevering og tilhørende stort drejningsmoment, man føler det meget hurtigt, når man fx accelererer fra det ene lyskryds til det næste. Drivlinen er meget smidig og meget lydløs.



Meget udstyr for prisen

Dertil kommer hele striben af udstyr, som man får med for listeprisen på godt 350.000 kroner. 15” alufælge passer perfekt til den velafstemte undervogn med multilink baghjulsophæng og medvirker til den komfortable kørsel. Adaptiv fartpilot, LED Matrix frontlys (suverænt lys), nøglefri betjening, en blød men ansvarsfuld aktiv vognbaneassistent, bakkamera og en klar 8” skærm er med til at fulende billedet. Skiltegenkendelsen var vi dog ikke imponerede af.

 

Sidst men ikke mindst skal det nævnes, at Toyota foruden den normale (for Toyota) 3 års garanti på de mekaniske dele også giver 5 års garanti på hybrid-komponenter og ikke mindre end 10 års garanti på hybridbatteriet.

Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Toyota Prius Plug-in First Test >>>


Vi har prøvet nogle af de egenskaber ved Prius Plug-in, som vi ikke nåede ved det første møde tidligere på året. Se med og  se, hvad det er. Fuld HD.


 

 

Model:

Toyota Prius Plug-in 1,8 VVT-i H3 Solar

Listepris:

Kr. 353.970

Motor og transmission:

4 cyl. 1,8 ltr. Benzinmotor 99 hk. 142 Nm/3600 omdr./min. 2 Elektromotorer, El-motor 1 (sekundær): 31 hk. El-motor 2: 72 hk, 163 Nm (hele omdrejningsintervallet). System-effekt: 122 hk. E-CVT automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,1 sek./ 162 km/t/ 83,3 km/l (NEDC)/ 26 g/km

Længde:

4,65 meter

Bagagerum:

360 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Fuld LED Matrix lys. Tågeforlygter. 15” letmetal fælge. Smart entry. 6 airbags. Aktiv nødbremse. Adaptiv fartpilot. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Regnsensor. Isofix. 8” berøringsskærm. Bakkamera. Vognbaneassistent. Rear Cross Traffic Alert. Blind Spot Monitoring. Bakspejl med automatisk nedblænding. Toyota Touch. Solcelletag.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt