- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota Aygo x-cite

Luksusbil til minipris


Af Søren Clauding – oktober 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er synd at sige, at de allermindste biler blev begunstiget ved den seneste afgiftsreduktion, som fandt sted for sådan cirka et års tid siden. Det var de lidt større biler, der fornuftigt nok fik kappet lidt af afgiften, for alt andet lige er der god mening i, at gøre det muligt for overkommelige penge, at anskaffe bil med mere plads og moderne sikkerhedsudstyr. Det er noget, befolkningen i bred forstand har glæde af og det skal ikke mindst afgiftslovgivningen vel være med til at sikre.

 

Taberne var de allerbilligste biler (og deres kunder). Dem, der havde domineret markedet gennem en årrække, og havde gjort det muligt for langt flere danskere end tidligere, overhovedet at komme i besiddelse af en ny bil.

 

Optimerede produktionsprocesser

Heldigvis var bilindustrien, som i stor stil gennem en årrække havde optimeret deres produktionsprocesser, klar til de nye markedsforhold. Det passede internationalt til tendensen i retning af større minibiler (de såkaldte super-minier, typisk biler på omkring 4 meters længde, som også kan klassificeres i det såkaldte B-segment), og heldigvis også herhjemme til de ændrede danske afgiftsforhold.

 

Et faktum er det i hvert fald, at præcis den bil, som vi hér stiller skarpt på, i den grad er vokset med opgaven, uden at prisen er fuldt med. Til trods for, at Toyota kunne introducere en ny Aygo for kort tid siden, kunne man ikke bare præsentere en veludrustet, bedre kørende bil, man kunne også gøre det, til i princippet uændrede priser.

 

Iøjefaldende udstyrsversion til 110.000 kroner

Den billigste Aygo koster nu 90.000 kroner. Det er stort set det samme, som den hele tiden har kostet i udgaven med to døre i hver side. Og den prøvekørte x-cite version er prissat til 110.000 kroner.

 

For de penge får man en nydesignet bil, med et mere modent udtryk end forgængeren. Man får en bil, hvor man oven i købet kan vælge et tofarvet look. Og den iklædte Magenta Splash med sort tag, der hører til x-cite varianten, vakte behørig opsigt. Først faldt de positive kommentarer (indrømmet, fortrinsvis fra det feminine publikum) om farven og siden: Wow, det er en Aygo.

 

Kører bedre end forgængeren

Men nok så vigtigt: Man får en moderne, velkørende minibil, som faktisk kører bedre end forgængeren, selvom der ikke grundliggende er ændret på konstruktionen. Vi tilskriver det en kombination af nye støddæmpere og en finjusteret opsætning af undervognen. Og motoren, den er også den samme – men yder nu 72 hestekræfter, hvilket på mirakuløs vis giver både bedre fartpræstationer og bedre brændstoføkonomi.

 

Vi har beskrevet mange detaljer allerede ifm. de første internationale prøvekørsler af den nye Aygo, som meget betegnende for bilens fortsatte store popularitet på det danske marked, fandt sted i København (læs mere om den nye Toyota Aygo her >>>). Ved den lejlighed producerede vi også en video i den nye Aygo. Se den eller gense det, for at få en mere komplet forståelse for bilens køreegenskaber.

 

X-cite udstyr

Specifikt for den nu prøvekørte bil får man også masser af udstyr. Aygo x-cite er udrustet med 15” alufælge, aircondition, bakkamera og 7” berøringsskærm med tilgang til Android Auto og Apple CarPlay.



Udstyrslisten inkluderer også el-sideruder foran (bagtil har man fortsat vipperuder – der er grænser for, hvad der kan pakkes sammen på bare 3,47 meters længde), el-sidespejle med varme, hill start assistent, fartbegrænser (faktisk mere relevant i en bybil end fartpilot – og uden for byen skal man så blot undlade at slippe speederen, når begrænseren er sat på den ønskede hastighed) og læderrat (med læderindfatning omkring gearknoppen).



Optimeret benzinmotor

Maskineriet gør det nu om dage muligt, at køre 26,3 km/l (i praksis omkring 23 km/l) mod tidligere 22,2. En del af forklaringen er, at Aygo x-cite også har stop/start system. Og samtidig kan man så nå de magiske 100 km/t på 13,8 sekunder, hvor det i de første udgaver varede mindst 14,2 sekunder. Dertil kommer, at tophastigheden er forøget fra oprindeligt 157 km/t til 160 km/t. Alt sammen opnået gennem en fine-tuning af den kompakte 3-cylindrede 1-liters benzinmotor.



Sidst, men ikke mindst: helt aktuelt holder Aygo ikke bare prisen, man kan også komme i besiddelse af den populære smarte minibil for blot et par tusinde kroner om måneden, inklusive forsikring etc. Toyota er faktisk temmelig langt fremme i skoene hvad både finansiering og privatleasing muligheder angår, men de forhold tilrettes også, så det klogeste, man kan gøre, er i den aktuelle situation lige at scanne mulighederne på Toyotas webside.


 

Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Toyota Aygo First World Test >>>


Toyota afholdt de første internationale testkørsler af den nye Toyota Aygo i København. Vi prøvekørte den nye bils forbedrede affjedring bl.a. på ujævne brosten på Amalienborg Slotsplads. Fuld HD.


 


Model:

Toyota Aygo 1,0 x-cite

Listepris:

Kr. 109.005

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 l benzinmotor. 72 hk. 93Nm/4.400 omdr./min. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

13,8 sek./ 160 km/t/ 26,3 km/l /86 g/km

Længde:

3,47 m

Bagagerum:

198 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Hill Start Assist. Tågeforlygter. 15” alufælge. 4 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle med varme. El-sideruder for. Sædevarme. 7” Touchscreen med Android Auto og Apple CarPlay. Højdejusterbart læderrat. Fartbegrænser. Aircondition. 2 X Isofix. Bluetooth og USB. Bakkamera. 3 års garanti. Sort tag.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt