- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Suzuki Swift Sport 1,4 Boosterjet

Helt igennem Sport


Af Søren Clauding – november 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede i foråret fik vi den første smagsprøve på den helt nye Suzuki Swift Sport. Det var åbenlyst, at Suzuki ikke blot havde justeret lidt på undervognen af en standard Swift og lagt en kraftigere motor i maskinrummet. Man havde også tilrettet aerodynamikken og bilens udseende. I tørre tal er Swift Sport 5 cm længere end den almindelige Swift.

 

De fem cm i sig selv gør ingen forskel, men når man ændrer på fronten har det betydning. Luftstrømmene er anderledes og visuelt gør det også en forskel. Se billederne og vurder selv. Dertil kommer, at Suzuki som altid har gennemarbejdet en bil, denne gang naturligt nok med tryk på det sportslige. Det gælder alt lige fra det yderste lag maling, den prøvekørte Swift Sport var ikke bare rød, den var Burning Red, og billederne her på siden yder ikke bilen retfærdighed. Den skal ses i virkeligheden for at man forstår, hvor meget farven betyder.


Den almindelige Suzuki Swift - bare til sammenligning. Læs testen af den hér >>>


Klæber til asfaltvejen

Hjulene består af fancy fælge med 195/45-17 dæk og frihøjden er beskedne 12 cm. Derved er grundlaget perfekt for at bilen kan klæbe til vejen, så længe den er belagt med asfalt, og dermed er harmonien mellem den 3,89 meter korte bil og de 140 hestekræfter, der kan hentes ud af maskinrummet, perfekt.

 

3-cylindrede benzinmotorer er in, og Suzukis udgaver er også udmærkede, men der er nu noget særligt ved en 4-cylindret turbobenziner som den, der ligger i Swift Sport. Motorgangen er roligere, styringen af maskineriet er forbilledlig og det er en fornøjelse at benytte fartpotentialet. 0-100 km/t på 8,1 sekund. Herligt, fordi også 6-trins gearet fungerer så godt. Topfarten på 210 km/t har vi dog ikke tjekket op på.



Generel opstramning

Undervognen er helt igennem mere sportslig. Den er kraftigere, fjedrene også, og fortil er der installeret 16” ventilerede skivebremser. Bagtil, hvor bremsetrykket jo er lavere, har man også valgt ventilerede skiver (15”), som alt andet lige betyder bedre afkøling og dermed også mere sikker kørsel med præcise, forudsigelige nedbremsninger. Desuden er styretøjet konfigureret til sportslig kørsel, det er mere direkte og strammere end i standard-Swiften.



I kabinen sidder man i alkantara betrukne sportssæder med varme – men der er ikke meget plads at sidde på i bredden, tjek det op selv, hvis en Swift Sport står på ønskelisten. I øvrigt er indstigningen gjort lettere i kraft af et D-formet multijusterbart læderrat, og skosålernes greb i pedalerne er mere sikker, fordi det er sportspedaler i aluminium.

 

Sport overalt og masser af udstyr

Interiøret i øvrigt har også fået et sportsligt præg, de bageste sideruder er sort tonede, sideruderne er elektriske både for og bag, og fra 7” skærmen har man et skarpt billede inklusiv et godt bakkamera. Klimaanlæg er med på udstyrslisten, dog ikke 2-zone, for træerne vokser trods alt ikke ind i himlen.


 


Listeprisen for en Swift Sport er 225.000 kroner. Det er 90.000 mere end den allerbilligste Swift. Men forskellen er også markant. Nøglefri adgang og start/stop er med på udstyrslisten, Det samme er aktiv vognbaneassistent, adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse, og udvendigt såvel fuld LED lygter med hurtigt virkende op- og nedblænding samt tågeforlygter.

 

Der er tale om en helt igennem sportslig super-mini, hvilket også betyder, at man kan glemme alt om at køre rundt med andet end hvad der kan være i kabinen. Anhænger er nemlig ikke en option, selv ikke en lillebitte en. Se videoen fra de første internationale prøvekørsler… Oplevelsen var ligeså god på de danske landeveje.


Andre Suzuki prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

First World Test: Suzuki Swift Sport >>>


Vi prøvekørte også den helt nye Suzuki Swift Sport Hot Hatch på snoede bjergeveje tæt ved Malaga i forbindelse med de første internationale testkørsler tidligere på året. Den var og er fortsat både underholdende, sjov og overraskende komfortabel. Fuld HD.



Model:

Suzuki Swift Sport 1,6 Boosterjet

Listepris:

Kr. 224.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 ltr. Turbo benzinmotor. 140 hk. 230 Nm/2500-3500 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,1 sek./ 210 km/t/ 17,9 km/l / 125 g/km

Længde:

3,89 m

Bagagerum:

265-947 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Aut. nødbremse. Adaptiv fartpilot. Fuld LED forlygter. Tågeforlygter. 17” alufælge. Dobbelt udstødning. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri adgang og start/stop. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart D-formet læderrat. Sportssæder i alkantara med varme. El-sideruder for og bag. 2 X Isofix. Bakkamera. 7” skærm. Apple CarPlay, Mirrorlink, Android Auto.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt