- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Skoda Karoq Style 2,0 TDI AdBlue 4X4 DSG

Alsidig multi SUV


Af Søren Clauding – Februar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En af de øvelser, VW gruppen er god til, er at skabe varianter over et tema. Vel at mærke varianter, som indbyrdes er næsten uigenkendelige. Det gælder ikke mindst striben af SUVer, for ligheden mellem den her prøvekørte Skoda Karoq og søstermodellerne SEAT Ateca, VW Tiguan og Audi Q2 er ikke ligefrem slående. Sådan er det også, når det gælder bilernes køreegenskaber.

 

Udover de visuelle designforskelle er en del af forklaringen MQB platformens fleksibilitet. Platformen indeholder et utal af definitioner, men fx basale mål som akselafstand, sporvidde, ja for den sags skyld også hjulophængene er ikke foruddefinerede, og det giver naturligvis ingeniørerne stor frihed.

 

Ligesom Ateca

Ikke desto mindre læner Skoda Karoq sig meget op ad SEAT Ateca. De er stort set lige lange og stort set lige rummelige, men det er så det. Frihøjden er forskellig, Karoq er 15 mm lavere end Ateca, og det har naturligvis indflydelse på vejbeliggenheden.



Skoda Karoq kan bedst betegnes som en multifunktionel SUV. Frihøjden på 17,2 cm ligger lige på kanten til at Karoq kan fortjene SUV betegnelsen, men den kan fås med firehjulstræk og det hører også med til klassificeringen. I praksis indebærer det, at den trods en højde på 1,61 meter og det lidt højere tyngdepunkt ligger stabilt på vejen uden nævneværdig krængning.

 

Komfortabel

Samtidig har den trods alt lidt forøgede frihøjde muliggjort en større hjulvandring og dermed også en mere tilgivende affjedring, som er god i lettere terræn og på ujævn asfalt. Kørekomforten vinder derved i enhver sammenhæng og samtidig er bilens funktionsvifte udviddet betragteligt. Den er som sådan også en slags kompakt MPV, men den har visse egenskaber i terrænet, som måske især er en fordel, hvis man fx skal trække en anhænger på en væd græsmark.

 

Og hvad sidstnævnte angår, er Karoq også godt klædt på. Ikke mindre end 2000 kg må man hægte bag på, hvilket dels skyldes en betragtelig egenvægt (den prøvekørte version er 220 kg tungere end den allerletteste Karoq), men også den fleksible og trækvillige 150 hestes AdBlue dieselmotor i maskinrummet.



AdBlue med betydning

For Skoda er def givet vis af betydning at ordet AdBlue indgår i modelnavnet, med dieselskandalen i erindring. Bruger man AdBlue til, via en SCR katalysator at reducere udledningen af kvælstofilter, som er stærkt forurenende i nærmiljøet, kan man tilsvarende reducere udledningen af CO2 og dermed forbedre brændstoføkonomien. Det officielle forbrugstal er 19,2 km/l, som dog også inkluderer træk af en 7-trins DSG gearkasse (med manuelt 6-trins gear er tallet 20 km/l).

 

I praksis lander man nok omkring 15 km/l, naturligvis helt afhængig af kørselsmønster.

 

Firehjulstræk on demand

Firehjulstrækket er variabelt og i princippet først i funktion, når der er brug for det. Det være sig ved kørsel på løst eller glat underlag eller hurtig acceleration. Der kan vælges mellem forskellige indstillinger af drivlinen og det fungerer fint i praksis, hvad videoen her på siden giver en fornemmelse af.

 

Ved motorvejsfart og hurtig kurvekørsel er man ekstra godt stillet i 4X4 versionen, fordi den er udrustet med multilink baghjulsophæng, som reducerer bagvognens tendens til medstyring til næsten ingenting.

 

Fine pladsforhold

Pladsforholdene er med til at skabe de mange anvendelsesmuligheder. Bagagerummet på imponerende 521 liter kan øges til 1630 liter med bagsæderne nedfældet. Og bagsædebenpladsen, når sæderne bruges til at sidde på, er udmærket.

 

Udstyrsmæssigt er der kun én linje at vælge: Style hedder den. Den er omfattende og inkluderer bl.a. nøglefri betjening, adaptiv fartpilot, fuld LED med automatisk kurvelys, 18” alufælge, 2 zone klimaanlæg og regnsensorer. Prikken over iet ville have været bakkamera, for udsynet bagud kunne være bedre, men træerne vokser trods alt ikke ind i himlen. Til gengæld har man udmærkede p-sensorer derude bagtil.


 

Andre Skoda prøvekørsler - find dem hér >>>


Vi har prøvekørt den nye Skoda Karoq, som selvom den er en søsterbil til tilsvarende modeller i VW gruppen kører på sin egen særlige måde. Videoen viser hvordan. Fuld HD.


 


Model:

Skoda Karoq Style 2,0 TDI AdBlue 4X4 DSG

Listepris:

Kr. 405.000

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 150 hk. 340 Nm/1750-3000 omdr./min. 7-trins DSG automatgear. 4WD.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,3 sek./ 195 km/t/ 19,2 km/l /138 g/km

Længde:

4,38 m

Frihøjde:

17,2 mm

Bagagerum:

521-1630 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Aut. nødbremse. 18” letmetalfælge. Tågeforlygter med statisk kurvelys. Fuld LED. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. Multijusterbart læderrat. 2 zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv Fartpilot. Sædevarme. Vognbaneassistent. Regnsensorer. P-sensorer bag. Isofix.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt