- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: SEAT Arona Xcellence 1,6 TDI DSG 95 hk


Den komfortable langtursløsning


Af Søren Clauding – juli 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er nogle måneder siden, vi sidste gang havde berøring med SEAT Arona og det er mere end et halvt år siden, at den blev kåret til Årets Bil i Danmark. Da er det en vis tilfredsstillelse at konstatere, at opfattelsen og oplevelsen af bilen ikke har ændret sig en millimeter. Tværtimod bekræftes opfattelsen af bilen, selvom man ændrer drivlinen radikalt.

 

I marts fortalte vi om udgaven med 115 hestes beninmotor, mange detaljer om bilen blev gennemgået dengang og det tager vi ikke en gang til (derfor læs gerne vores test af 1,0 TSI udgaven hér >>>). Det var oven i købet det samme udstyrsniveau, så bilerne er bortset fra drivlinen ret sammenlignelige.

 

Diesel, automatgear og andre hjul

Men denne gang var den 3-cylindrede TSI-motor udskiftet med en 4-cylindret TDI motor, altså en turbodiesel, som yder 95 hk i stedet for 115. Desuden var det manuelle 6-trins gearskifte erstattet af en 7-trins DSG dobbeltkoblings automatgearkasse. Og ikke uvæsentligt: Man havde ladet Aronaen beholde de standardmonterede 16” hjul som på TSI-versionen var blevet vraget til fordel for tilkøbte 17” alufælge.


 


Men selvom bilen har gennemgået en sådan forvandling, er den fortsat en Arona, den er fortsat en helstøbt og komplet bil. Men i sagens natur bliver det behov, den tilfredsstiller, anderledes. Ikke mindst fordi den anden drivline gør bilen ikke mindre end 110 kg tungere. Den vægt ligger fortrinsvis over forakslen, og det kan mærkes.

 

Mere stabil

Det mærkes positivt på flere måder. For det første passer køreegenskaberne bedre til den anderledes drivline, men det skulle den jo også gerne, for bilfabrikkerne justerer som regel bilerne ind efter netop sådanne forhold som kræfter, fart og vægt. For det andet får man helt grundliggende en mere stabil bil.

 

Det sidste kan tilskrives vægten over forhjulene, det gør den bedre ved hurtig motorvejskørsel og i stiv sidevind. Det er ideelt, for netop en version med dieselmotor, oven i købet med lidt færre hestekræfter, køber man vel fortrinsvis for at tilbringe meget tid på motor- og landevejene.

 

Mindre viril

Man har også reduceret krængningen for at modvirke den større vægt og også det gør bilen bedre. Minusset opleves især i snævre kurver, hvor dieseludgaven er lidt mere djærv, altså knap så dynamisk og viril. Men det passer jo også glimrende til, at det ikke er dér, den vil befinde og mest.

 

Dertil kommer, at dieselmotoren godt nok er smidig og trækvillig, men den spræller ikke, og accelerationstallet til 100 km/t taler sit eget sprog: 11,8 sekunder versus 9,8 sekunder. Det ER to forskellige biler.

 

Retlinet acceleration

DSG-gearet er altid en fornøjelse, især i opgearingen, hvor dobbeltkoblingsprincippet kommer helt til sin ret. Det er imidlertid ikke racerbils-fornemmelsen i de lynhurtige gearskift, der dominerer, men derimod den retlinede uafbrudte acceleration, der netop pga. de hurtige gearskift sikrer en acceleration helt uden ryk.

 

Det understreger i den grad den komfortable oplevelse. Og hér er vi ved kernen i Arona TDI: Den er ganske enkelt den komfortable løsning, som oven i købet trives ved at får lov til at trække over de lange stræk. Motoren støjer ikke meget og vibrationsniveauet er minimalt.

 

Præcis som også de mindre fælge (stadig letmetal) med tilhørende mindre lavprofilede dæk bedre absorberer de mindre ujævnheder og reducerer vibrationerne. Derved er de sidste elementer i drivlinen helt på plads. Resultatet er, at Arona fortsat er en helstøbt, ret optimal bil, simpelthen fordi drivlinen ikke er sammensat tilfældigt, men gennemtænkt, baseret på de enkelte elementers individuelle force.

 

Spørgsmålet om forbrug

På ét punkt overrasker TDI udgaven i forhold til TSI udgaven, men det har nok mere med TSI-versionen at gøre. En brændstoføkonomi på 23,8 km/l er ikke i sig selv skelsættende, men man må dog ikke glemme, at bilen har automatgear, som sluger lidt energi. Men forskellen til den kraftigere benzinmotor er forbavsende lille. Med benzinmotoren kan man iht. NEDC normerne køre 20,4 km/l. så der skal køres rigtig mange kilometer, før fordelen ved dieseldrift i økonomisk forstand overstiger benzin-drivlinen.

 

Men måske ændres det regnestykke, når bilfabrikkerne efter 1. september i år skal til at opgøre brændstofforbruget efter de nye WLTP normer, som skulle komme meget tættere på det virkelige liv. Det bliver spændende at følge med, hvilke ændringer det giver på de enkelte bil-versioner, når de måles op imod hinanden.


 

 

Andre SEAT prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Vores test af SEAT Arona 1,0 TSI hér >>>


Oplev hvordan SEAT Arona med dieselmotor og DSG gear kører. Fuld HD.


 


Model:

SEAT Arona Xcellence 1,6 TDI DSG 95 hk

Listepris:

Kr. 244.970 inkl. lev.

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. Turbo dieselmotor. 95 hk/2750-4600 omdr./min. 250 Nm/1500-2600 omdr./min. 7 trins DSG aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,8 sek./ 172 km/t/ 23,8 km/l / 108 g/km

Længde:

4,14 m

Bagagerum:

400 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Aut. nødbremse (Front Assist), 16” letmetalfælge. Tågeforlygter med statisk kurvelys. Aut. nødbremse. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås/nøglefri adgang. Fartpilot. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat. El-sideruder for og bag. Sædevarme. Regnsensor. Isofix.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt