- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Renault Grand Scenic

Zen Energy TCe 140 EDC


Renault-turbo på Euro 6d-TEMP


Af Søren Clauding – august 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilfabrikkerne gearer op og styrer målrettet imod de nye Euro 6d miljø-normer, som træder i kraft i den midlertidige ”TEMP” version 1. september 2019. Renault er allerede klar med en 140-hestes 1,33-liters turbo-benzin motor, en maskine, der senere også finder vej ned i maskinrummet på Mercedes-biler. Vi har prøvet den, hvor den først er at finde, nemlig i den forholdsvis store Renault Grand Scenic.

 

Den nye motor overholder ikke bare de kommende skrappe Euro 6d-TEMP normer, den er også temmelig økonomisk. Det officielle NEDC-forbrugstal er 18,2 km/l, vi kørte 15,2 km/l uden overhovedet at have fokus på benzinforbruget, så mon ikke WLTP-tallet, når det bliver officielt, lander et sted midt imellem? Det vil i hvert fald både være sandsynligt og opnåeligt.

 

Fine forbrugs- og emissionstal

Det tal er meget fint og følger naturligvis reduktionen i CO2 udledning, som kun er 124 g/km, (fordi CO2 udledningen fuldstændig følger benzinforbruget). Men kvælstofilterne holdes også under grænsen, og indrømmet, det er lettere i en benzinbil end i en dieselbil (hvis den ikke benytter en SCR-katalysator), men tallet et flot. En Grand Scenic er med sine 4,64 meter jo ingen lille bil. Den har desuden en frihøjde på 17 cm, men er naturligvis hjulpet af den aerodynamiske form og de special-fremstillede 195 mm brede 20” dæk.



Det smarte ved den dæk dimension er ikke kun, at kørslen er roligere og mere komfortabel, hvad den typisk er med større hjul. Anlægsfladen mod underlaget er også større, når dækdiameteren er det, og derved opnår man bedre vejgreb, der kompenserer for den forholdsvis beskedne dækbredde – bilens størrelse taget i betragtning. Det giver mindre friktion i kørselsretningen, uden tab af vejgreb i kurverne og ved nedbremsning, mindre luftmodstand og bidrager med andre ord til det pæne forbrugstal.

 

EDC-gearet sparer penge

Forbrugstallet sættes nemlig yderligere i relief af, at den prøvekørte Grand Scenic havde automatgear. Der er tale om et nyt 7-trins ”EDC” dobbeltkoblingsgear, som i stedet for at øge benzinforbruget reducerer det. Med seks manuelle gear kører man 17,9 km/l og kørekomforten vinder meget med EDC-gearet – se videoen her på siden og fornem, hvor hurtigt og præcist det skifter.

 

Merprisen med EDC gear er 22.000 kroner og det beløb tjenes naturligvis ikke ind i kraft af det lave benzinforbrug, men faktisk hopper modellen også en ejerafgiftsklasse ned fra 1260 kroner/halvår til 640 – de1240 kroner om året er da værd at tage med.

 

Den komfortable benzinmotor

Listeprisen for den prøvekørte Zen-version, som er basis-udgaven herhjemme, er 316.000 kroner og den allerbilligste version koster 290.000 kroner. Den er da udstyret med manuelt gear og en 110-hestes dieselmotor, der er så økonomisk (NEDC-tal: 25 km/l) at staten kun opkræver 1060 kroner/halvår, men det er en helt anden sag, for hvad kørekomfort angår, er TCe-versionen klart at foretrække.

 

Den nye motor er nemlig yderst lydløs og vibrationssvag. Den leverer ikke bare 140 gode hestekræfter men også et maksimalt drejningsmoment på 240 Nm, der imidlertid nås allerede ved 1600 motoromdrejninger/minut. Det er ikke langt efter at man har forladt tomgangshastigheden og det gør maskineriet både kraftfuldt og meget smidigt.



Teknik fra supersportsvogn

En del af forklaringen findes i den avancerede motorteknik. Man har fra samarbejdet med Nissan lånt den såkaldte Bore Spray Coating, som også benyttes i supersportsvognen Nissan GT-R. Det reducerer den interne friktion. Dertil kommer, at benzinindsprøjtningen er forøget med 250 bar, som direkte afspejles i en mere lineær momentkurve, fordi momentet forøges både ved lave og høje omdrejningstal. Det spiller perfekt sammen med EDC-gearet. Det har man gjort rigtig godt.



Oven i det hele har man så Grand Scenics glimrende komfortable affjedring, godt hjulpet af de store hjul. Og det suppleres af et omfattende udstyrsprogram, der som standard i Zen-udgaven bl.a. inkluderer automatisk nødbremse med fodgænger advarsel, automatisk nær/fjernlys, nøglefri betjening, 2-zone klimaanlæg, el-sideruder for og bag, p-sensorer for og bag, fartpilot og ikke mindst de syv siddepladser med talrige indstillingsmuligheder (se billederne), som øger bilens anvendelighed voldsomt.


 

 

Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>


Renaults nye 140-hestes TCe motor er udviklet i samarbejde med Mercedes-Benz og kommer senere også i Mercedes' kompaktbiler. Men Renaults egne Scenic og Grand Scenic modeller er først med den nye Euro 6d-TEMP godkendte motor. Vi har prøvet den - kør med. Fuld HD.


 


Model:

Renault Grand Scenic Zen Energy TCe 140 EDC

Listepris:

Kr. 315.880

Motor og transmission:

4 cyl. 1,33 ltr. Turbobenzin, 140 hk. 240 Nm/ 1600 omdr./min. 7 trins dobbeltkoblings automatgear (EDC).

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,5 sek./ 192 km/t/ 18,2 km/l / 124 g/km

Længde:

4,64 m

Bagagerum:

109-533 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 20” fælge. Aut. nær/fjernlys. Nøglefri betjening. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med -begrænser. Aktiv nødbremse. P-sensorer for og bag. Regn- og lyssensor. R-Link infotainment med navigation. Isofix. 7 sæder.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt