- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Opel Insignia Sports Tourer 1,5T Dynamic aut.


Pris og køredynamik gør forskellen


Af Søren Clauding – februar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er en slet skjult hemmelighed, at undertegnede har været begejstret for den nye Opel Insignia fra de allerførste kilometer. Begejstringen er blevet underbygget hver eneste gang, der har været mulighed for at køre Insignia, og den blomstrer stadig, men der er forskel på modelvarianterne, og det er ikke uvæsentligt at forholde sig til, hvis Insignia står på indkøbslisten.

 

Da vi satte os for, også på danske landeveje at prøve Opel Insignia i Sports Tourer (dvs. stationcar) udgaven, inkluderede prøvekørslen desuden en motor, som vi ikke tidligere har oplevet den med. Nemlig en 4-cylindret 165-hestes turbobenzinmotor. Og så havde bilen tilnavnet ”Dynamic” – det skaber visse forventninger. Og hér skuffede motoren måske lidt. Den er ikke dårlig, men heller ikke udpræget spændende. Den skubber da heller ikke Insignia’en op i toppen af prislisten og det har måske en vis betydning.

 

Gode priser

Den allerbilligste Insignia Sports Tourer er prissat til 293.783 kroner. Prisen inkluderer da en 140-hestes 1,5 liters turbobenzin, en 6-trins manuel gearkasse og basisudstyret ”Enjoy”. Den har vi ikke prøvet. Men der er tale om en meget fin pris i forhold til, hvor meget bil, man får for pengene.

 

Den aktuelle prøvekørte Dynamic version er ikke bare mere veludstyret med fokus på det sportslige, den har også de flere hestekræfter og så var der sat en 6-trins automatgearkasse imellem motor og de trækkende forhjul. Automatgearet står for små 20.000 kroner. Prisen er hér 334.127 kroner.

 

Forskelle i køreegenskaber

Vores hidtidige erfaringer har imidlertid været koncentreret om de potente 260 hestes 4X4 udgaver og dieseludgaverne. Der har typisk været en markant vægtforskel mellem dem og den aktuelle bil på op imod 150 kg. Og da vi kørte en længere tur i Grand Sport udgaven, som havde den mindre 136-hestes diesel i maskinrummet og hvor vægtforskellen er noget mindre, var den udrustet med 17” hjul i stedet for de 18”, der for andre motorvarianter ellers er en del af Dynamic udrustningen.



Resultatet var måske ikke overraskende, men i hvert fald sammenfattende, at køreoplevelsen i den aktuelle bil, er mindre komfortabel end i de andre varianter og sådan skal det vel også være, hvis køredynamikken prioriteres. Balancen er desuden skubbet lidt bagover, men det er nu minimalt. De større hjul ser godt ud, men medvirker også til at forringe kørekomforten.

 

Pris og kræfter hænger sammen

Motoren er, f.eks. i sammenligning med Opels glimrende 136 hestes diesel, som nævnt ikke så spændende. Fartpræstationerne er på papiret noget bedre, men speederresponsen ikke som i en diesel. Omvendt topper drejningsmomentet på 250 Nm allerede ved 2000 omdr./min. og fastholdes helt op til 4500 omdr./min., så der er kræfter nok, man oplever det blot ikke rigtigt, måske fordi den spændstige affjedring lægger op til mere.



Hvad automatgearet angår, foretrækker vi klart det meget fine nye 8-trins gear, som vi har prøvet i andre drivline konfigurationer, men igen: Skal prisen holdes nede, er 6-trins udgaven nødvendig. Det officielle forbrugstal er 16,1 km/l. Ved blandet kørsel opnåede vi i tal på lidt over 10 km/l.

 

Elegant design

Hvad angår Sports Tourer designet, er det, som vi tidligere har været inde på, et resultat af ønsket om at lave elegante biler. Det er bestemt lykkedes, og det ændrer hverken drivline eller hjulstørrelse på. Bilen er stor, 5 meter lang, på nær en centimeter, men det er et aktivt valg fra designernes side. Et af argumenterne mod store biler er ofte, at de er vanskeligere at finde parkeringspladser til i storbyerne og at de er sværere at manøvrere rundt med.

 

Det er selvfølgelig korrekt, hvis alternativet er en mini på 3,5 meters længde. Men sammenligner man med en bil, der blot er 20-30 cm kortere, er forskellen minimal og det øger ikke parkeringsmulighederne nævneværdigt.

 

Godt basisudstyr

Udstyret er især godt i den billigste Enjoy version hvor 17” fælge er standard. I Enjoy er de dog ikke af letmetal, men det kan tilkøbes for beskedne 5000 kroner. Men nøglefri adgang og betjening, sædevarme, ratvarme, fartpilot og endda også Opel OnStar er standard i den billigste udgave.

 

Dynamic-udstyret inkluderer de 18” alufælge, som vi nok helst havde været fri for, udmærkede AGR sportssæder i førersiden, som dog bevidst skal prøvesiddes, inden man udnævner dem til at være de rette for en selv, p-assistent for og bag, 2-zone klimaanlæg, mørke sideruder ved bagsæderne og iøjefaldende og skridsikre sportspedaler, som vidner om, at bilen jo er skabt med vægt lagt på det dynamiske.



Og dér er man vel ret beset kommet meget godt i mål, især set i forhold til prisen. For hvis man vil, kan man udmærket betale 450.000 kroner for en Insignia Sports Tourer, uden ekstraudstyr oven i købet. Men det er så isoleret betragtet også en meget moderat pris, fordi man får merværdi for alle pengene.


 

Andre Opel prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Opel Insignia Sports Tourer First World Test >>>


 

 

Model:

Opel Insignia Sports Tourer 1,5T Dynamic aut.

Listepris:

Kr. 333.215

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo benzin 1,5 l. 165 hk v. 5600 omdr./min. 250 Nm/2000-4500 omdr./min. 6-trins A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,6 sek./ 214 km/t/ 16,1 km/l /114 g/km

Længde:

4,99 m

Bagagerums kapacitet:

560-1665 liter

Bagagerums længde:

2 meter.

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Automatisk nødbremse. Aktiv motorhjelm (fodgængerbeskyttelse), 18” letmetal fælge. Forlygtevaskere. Tågeforlygter. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat med varme. 2 zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. AGR Sportssæder. Vognbaneassistent. Vejskiltegenkendelse. 7” skærm (standard). P-sensorer for og bag. Opel OnStar med Apple CarPlay og Android Audo. Regnsensor. Isofix.


Link til importøren


 

 

Med bagsæderyglænene foldet helt ned disponerer man over imponerende 2 meters næsten vandret læsseflade.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt