- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Mercedes-Benz GLE 350d 4MATIC


Super-SUV er blevet endnu bedre


Af Søren Clauding – juli 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mercedes-Benz GLE er den mest populære af fabrikkens SUV modeller. Med en omfattende historie indenfor ikke mindst de såkaldte Gelände Wagen er Mercedes da heller ikke på bar bund, når de civiliserer de terrængående biler. Resultatet har hidtil været godt og naturligt nok er det endnu bedre i den seneste generation GLE.

 

Vi har prøvekørt 350d udgaven med en 3-liters V6 turbodiesel i maskinrummet. Den præsterer 258 hestekræfter men endnu mere overbevisende: Den lukker 620 Nm ud på de fire trækkende hjul allerede ved 1600 omdr./min. De tørre facts siger mere end mange ord.



Eminent computerstyring

Men hvad der vanskeligere kan beskrives, om end undertegnede i on-board videoen her på siden gør sit bedste for at illustrere det, er den kolossale udvikling indenfor computerstyring af snart sagt enhver af en moderne bils køreegenskaber. I mekanisk forstand overføres kræfterne til de fire hjul via en 9-trins G-Tronic automatgearkasse og derigennem har bilen også permanent firehjulstræk.

 

Men det er ikke mere permanent end, at der føres præcis den mængde kræfter hen til hvert af de trækkende hjul, som i den aktuelle situation er det optimale. Kræfterne styres gennem drivlinen med en forbilledlig præcision og prikken over i’et i den prøvekørte bil var det såkaldte ADS Plus aktive dæmpersystem, der individuelt for hvert hjul styrer den aktuelle dæmpning, så den præcis følger vejgrebet og den mængde kræfter, der skal overføres.

 

Sport er godt

Systemet er selvnivellerende og er derigennem med til, at sikre den perfekte balance i bilen. Alligevel oplevede vi GLE en smule urolig ved hurtig motorvejskørsel og med en vis sidevind. Men også det var der råd for: Man kan blot vælge den sportslige dæmpning af hjulene, så er problemet løst, og det er endda uden at reducere affjedringskomforten nævneværdig – til trods for, at de standardmonterede 17” hjul var skiftet ud med 20” store, 265 mm brede 45 procent lavprofildæk.



Alene den øvelse dokumenterer, hvor langt fremme man er med at lade hjulene gøre det, de er bedst til, nemlig at holde fast i vejen og styre bilen, alt imens luftaffjedringen tager sig af bump og ujævnheder af enhver størrelse. Bemærk fx i videoen hvor lidt bilen krænger med affjedringen i ”Sport”.

 

Kampagnepris

I en GLE med de nævnte kørehjælpemidler, som i øvrigt kun fordyrer bilen med 40.000 kroner – hvilket er ”kun” i en bil, der som basispris er sat til 1.121.300 kroner (og som aktuelt er på tilbud i den prøvekørte version, hvorved man regulært sparer 120.000 kroner og lander på en samlet pris på 1.377.697 kroner), får man med andre ord en usædvanlig velafstemt bil, med en fremragende drivline, et lavt støjniveau og alt det, man forventer af en bil til den pris.

 

Man får også en noget reduceret brændstoføkonomi. Normalforbrugstallet iht. NEDC normerne er 15,2 km/l. Det er aktuelt nede på 13,3 km/l, og det er måske efter omstændighederne godt, men ikke helt i tidens stil. Hér finder man en lidt storforbrugende Gelände Wagen reminiscens. Men der følger da også meget andet med i prisen.

 

STOR

GLE er 4,82 meter lang, altså ikke meget forskellig fra de mere konventionelle E-klasse personbiler. Frihøjden er forbavsende lav, blot 17 cm og den falder yderligere en cm, når man stiller over i sportsaffjedringen. Men den kan også øges med 2,5 cm, så man kommer såmænd nok frem.

 

I øvrigt kan køreindstillingerne, som også kan optimeres til kørsel på mere uforudsigelige underlag, individuelt indstilles. Systemet hedder Dynamic Select og foruden Comfort og Sport er der også mulighed for, at vælge ”glatføre” og ikke mindst den individuelle mulighed, hvor affjedring, styring og drivlinestyring kan mixes, som man har lyst til. Se undertegnedes favorit-indstilling i videoen.

 

Plads til alt og alle

Den ret store SUV er også 1,80 meter høj, den er 1,94 meter bred (uden sidespejle) og rummeligheden følger godt med: 690-2010 liter bagagekapacitet og glimrende plads på alle siddepladser. Udstyrslisten er alenlang, men fx var nøglefri entré ikke inkluderet i de 1,4 millioner kroner.



Det var metallak til over 20.000 kroner, AMG sports-interiør til små 30.000 kroner, elektrisk panoramasoltag til 41.000 kroner og AMG SUV-pakken til 100.000 kroner (på tilbud) og meget andet til gengæld. Sidstnævnte inkluderer masser af kosmetik, som man måske ikke præcis har brug for i en bil med semi-terrængående køreegenskaber. Men måske er det heller ikke dem, man går efter, hvis man køber en GLE. Hvem ved…?


Forsæderne indstilles elektrisk via selvforklarende knapper på dør panelerne, som Mercedes har det for vane.

 

Andre Mercedes prøvekørsler – find dem hér >>>


Vi har prøvekørt den nye GLE på varierende underlag og demonstrerer nogle af de mange køreindstillinger, som kan fås til den mest populære Mercedes-SUV. Fuld HD.


 


Model:

Mercedes-Benz GLE 350d 4MATIC

Listepris:

Kr. 1.121.300 excl. ekstraudstyr

Motor og transmission:

3,0 V6 turbodieselmotor. 258 hk. 620 Nm/1600-2400 omdr./min. 9G tronic automatgear. Permanent 4X4.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,1 sek./ 225 km/t/ 15,2 km/l /174 g/km

Længde:

4,82 m

Bagagerum:

690-2010 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. BAS. ESP. 7 airbags. 17” alufælge (standard). Fuld LED. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot med fartbegrænser. Regnsensor. 2 X Isofix.


 

 

I kraftigt sollys får bagpartiet sin helt egen karakter pga. spejlinger fra læsseribberne.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt