- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Mazda2 1,5 SKYACTIV-G

1,5 90 hk Superior


Køredynamisk ansigtsløftning


Af Søren Clauding – januar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mazdas succesmodel, Mazda2, har for nylig fået en overhaling. Både udenpå og under lakken er modellen blevet opdateret. Nødvendigt? Egentlig ikke, for den seneste generation så dagens lys i 2015, men alligevel har ansigtsløftningen en vis effekt.

 

Et facelift har typisk noget at gøre med, at rette et design til. Det har man også gjort med Mazda2, men det er i småtingsafdelingen, der er fundet anledning til at ”rette på slipset”. Blinklys i sidespejlene, f.eks. lidt krom detaljer og nyt indtræk. Men det er virkelig småting.

 

Vigtigere er bisse funktionelle ændringer og så den omstændighed, at Mazda har sammensat en helt ny modelpakke, Superior, som for en beskeden merpris løfter det såkaldte Vision-udstyr en tand højere op.

 

G-Vectoring Control

G-Vectoring Control er nyt i Mazda2 og standard i alle varianter. Det er en lille software ting med stor virkning. Det går i korthed ud på, at motorens moment varieres som en reaktion på rattets bevægelser. Når man fx accelererer ud af en kurve, og sensorer fastslår, at man har brug for mere vejgreb, reduceres motorens moment et øjeblik.

 

Det handler om brøkdele af et sekund, men det er nok til, at bilen i den situation vipper en anelse fremover og i fx en højrekurve betyder det mere vægt på det trækkende forhjul, som befinder sig på bilens venstre side. Derved reduceres den understyrende tendens og der er mere greb i underlaget, når momentet er tilbage og skal drive bilen fremad.

 

Se iøvrigt onboard videoen her på siden. De 16" store hjul med 185 mm brede 60 procent lavprofildæk giver naturligt nok en mere spændstig affjedring end de 15" fælge, vi tidligere har prøvet bilen med. Men det passer faktisk udmærket til den forbedring, der ligger i G-Vectoring Comtrol systemet. Dermed bliver køreegenskaberne endnu mere dynamiske.



SKYACTIV præstationer

Motoren er principielt den samme, som vi tidligere har prøvekørt Mazda2 med i forbindelse med de første internationale prøvekørsler og siden med automatgear herhjemme, men ingen af de biler havde G-Vectoring Control.

 

Hvad motoren angår, er den i øvrigt en herlig oplevelse. Med det fine 5-trins manuelle gearskift kan man nå 100 km/t på bare 9,4 sekunder – med blot 90 hestekræfter under motorhjelmen. Det er ret exceptionelt, især set i lyset af en brændstoføkonomi på 22,2 km/l. Topfarten er 183 km/t, og accelerationen foregår smidigt og lineært, fordi Mazda med ægte SKYACTIV tankegang har fravalgt brugen af turbolader.



Lang udstyrsliste

Udstyrslisten er lang. Superion-niveauet er en overbygning på Vision, og inkluderer 7” berøringsskærm, 16” alufælge, vognbaneadvarsel, DAB radio, hajfinneantenne og mørktonede bageste sideruder og bagrude.

 

Vision-udstyret indeholder bl.a. automatisk klimaanlæg, højde- og længdejusterbart læderrat med betjening af fartpilot, lysanlæg og Bluetooth, fartpilot med hastighedsbegrænser, regn- og lyssensorer, parkeringssensorer bag og meget mere.

 

Og helt grundliggende har en Mazda2 el-sideruder både for og bag, fjernbetjent centrallås og sædevarme, men automatisk nødbremse er ikke standard, heller ikke i Superior udgaven. Vil man have den mulighed, skal man lægge 18.000 kroner oven i listeprisen på 174.117 kroner og købe bilen med Optimum udstyr. Men da får man også 25 flere hestekræfter, 6-trins gearkasse, tågeforlygter og en række andre muligheder med i købet.

 

Den prøvekørte bil som ekstraudstyr udrustet med Fuld LED forlygter. De koster kun 8120 kroner og kan på det varmeste anbefales. De giver et fremragende kørelys og er en stor sikkerhed især på den mørke tid af året.


 

 

Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>


Mazda2 er blevet facelifted, men der er flere ændringer under lakken end uden på. Videoen illustrerer nogle af dem. Fuld HD.


 


Model:

Mazda2 1,5 SKYACTIV-G 1,5 90 hk Superior

Listepris:

Kr. 174.117

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. Benzinmotor. 90 hk. 148 Nm/ 4000 omdr./min. 5-trins M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,4 sek./ 183 km/t/ 22,2 km/l / 105 g/km

Længde:

4,06 m

Bagagerum (VDA standard)

250/882 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill start assist. 16” letmetalfælge. Regnsensor. Lyssensor. P-sensor bag. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. 6 airbags. Startknap til motoren. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. El-sideruder for og bag. Fartpilot med –begrænser. Sædevarme. 7” farveskærm. HMI Commander. Mørktonede bageste sideruder og bagrude. Isofix. 3 års garanti.


Link til importøren


 

HMI commanderen i midterkonsollen kan bruges som et supplement til at betjene berøringsskærmen - det er ofte en mere enkel proces at dreje på en knap med højrearmen i en afslappet position, fremfor altid at skulle forsøge at ramme et felt på en touch screen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt