- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Mazda MX-5 RF SKYACTIV-G 1,5 Edition

Targa-tag til vinter cruise


Af Søren Clauding – januar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De er altså ret opfindsomme hos Mazda. Én ting er i moderne tid at have skabt en kultbil, en ægte roadster med alle de klassiske dyder skruet sammen med moderne teknik og en velbevaret køreoplevelse. Men at erstatte den obligatoriske kaleche med et foldetag, det kræver mod og kreativ tænkning. Resultatet sidder lige i øjet.

 

Det oplever man ikke mindst, når man prøvekører den nye Mazda MX-5 RF ved vintertide. For normalt er det hér, en åben bil falder igennem. Under danske kørselsforhold er åben bilkørsel begrænset til korte perioder henover året. Entusiaster, der kører åbent, når det er koldt, er ligesom vinterbadere, (som undertegnede ikke hører til så dem, skal jeg undlade at forholde mig dybere til). Men i en MX-5 RF kan sæsonen udvides betragteligt.

 

Skjoldet lægges væk

Man har nemlig ikke blot udskiftet kalechen med et fast tag. Mazda har givet vis været inspireret af Porsche (nu ikke de værste at lade sig inspirere af, når det gælder sportsvogne) og skabt det, som fx Porsche kalder en Targa (Targa betyder i princippet ”skjold”). Altså en bil, hvor kun midtersektionen af cockpittet bliver åbent, når tages – skjoldet – fjernes.

 

Mazda kalder det helt funktionelt ”RF” – det står for Retractable Fastback. Og så kan man siden diskutere det der med ”Fast”, for RF er en smule langsommere end roadsteren, men det er dog kun en smule.


 


Resultatet er ikke desto mindre fremragende. Når bilen er lukket, fungerer det helt som i en hvilken som helst anden lukket sportsvogn, god isoleringsevne, både hvad angår støj og kulde, og når taget er væk – det sker helt automatisk ved et enkelt tryk på en knap – får man minimalt træk i nakken. For godt nok flyttes den bageste siderudesektion, mens ”skjoldet” bliver pakket væk. Men siden sættes sektionen på plads igen (se videoerne her på siden) og da er bilen en ægte ”Targa”.

 

Genial på mange måder

Helt grundliggende er MX-5 skabt rigtigt, når det gælder sportsvognstermer. Derfor kan det meste af det, vi tidligere har fortalt om MX-5 overføres til RF-versionen. RF-løsningen er genial på mange måder, bl.a. også fordi den tager så lidt plads. Bagagepladsen, om end den er beskedne 127 liter, er den samme, uanset hvor taget befinder sig men dog 23 liter mindre end i roadsteren. Men mere fylder mekanikken altså ikke.



Taget vejer dog mere end kalechen. En forskel er jo også, at kalechen er manuelt betjent, hvorimod taget som nævnt er automatisk. Vægtforskellen er 40 kg, som både skyder tyngdepunktet lidt opad og lidt bagud. Men forskellen på køreegenskaberne er så lille, at vi ikke kunne registrere den ved almindelig cruising på danske landeveje. Måske vil man kunne mærke en forskel, hvis man kører bilen på grænsen på en racerbane.

 

Men det er ikke det, en MX-5 er skabt til. Udover det iøjefaldende design, er en MX-5 en køreglad sportsvogn, der er til at købe for penge. Undervognen er den samme, uanset variant, men i sagens natur tilbyder RF et højere komfortniveau end roadsteren.

 

Meget luksus for pengene

Prisforskellen på de to er 40.000 kroner, men forskellen er jo heller ikke alene hardtop kontra softtop. Den automatiske funktion betaler man også for og den er naturligvis også med til at øge komfortniveauet. Som sådan forbliver man tro mod de basale egenskaber ved en MX-5 – der er lidt penge at spare, hvis man vælger den manuelle funktion, som på en måde også er mere autentisk.

 

Omvendt er det måske mere i tidens stil, at man kan forvandle en bil fra lukket til åben, blot ved tryk på en knap og siden kunne cruise derud af, behageligt, komfortabelt og alligevel med al den køreglæde en MX-5 står for. Betjeningen af taget kan ske under kørslen – men hastigheden skal være helt nede på 10 km/t. Siden tager processen kun – ja, tag selv tid, det kan ses i videoen her på siden…

 

Forskellen beskeden

Mervægten er formentlig den væsentligste grund til, at accelerationstallet i den prøvekørte version med 131 benzinheste (uden turbo-hjælp) er 3/10 sekund længere end det tilsvarende tal i roadsteren. Men mon ikke de fleste kan klare sig med 0-100 km/t på 8,6 sekunder. Igen er det vel egentlig kun på racerbanen og med stopuret i hånden, at

den store forskel kan registreres.


 


Udstyret i den prøvekørte udgave, der også var iklædt Edition-pakken, er ret omfattende. Ikke mindst er Fuld LED lys en stor luksus ved kørsel i vintermørket, klimaanlæg er omvendt nødvendigt, måske især i sommervarmen, når vejrguderne åbner for sluserne. Læderindtræk, sædevarme, regnsensor osv. er med til lige at løfte niveauet, når man betaler de 30.000 kroner ekstra, som den udstyrspakke koster.

Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs mere om MX-5 hér:

Mazda MX-5 1,5 Edition 2016


Vi har prøvet Mazda MX-5 med foldetag. En løsning, der måske især udmærker sig i den kolde del af året. Kør med og oplev den vævre Targa-roadster. Fuld HD.


En sjov gimmick - se selv...


 


Model:

Mazda MX-5 RF SKYACTIV-G 1,5 Edition

Listepris:

Kr. 349.079

Motor og transmission:

4 cyl. SKYACTIV benzinmotor 1,5 l. 131 hk. 150 Nm/4800 omdr./min. 6 manuelle gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,6 sek./ 203 km/t/ 16,4 km/l /142 g/km

Længde:

3,92 m

Bagagerum:

150 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Automatisk oplukkeligt tag. Multijusterbart læderrat. Fartpilot. Lædersæder med varme.  Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. 7” touchscreen. HMI Commander. Vognbaneassistent. Regnsensor.


Link til importøren


 

Den gennemsigtige næsten usynlige vindskærm mellem nakkestøtterne er med til at reducere træk i nakken.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt