- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA Stonic 1,0T-GDI Advance Intro Edition


Den rigtigste version - og så på tilbud


Af Søren Clauding – april 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den helt nye KIA Stonic i Berlin sidste efterår var det som om, at den optimale udgave slet ikke var dem, vi havde anledning til at prøve. Det er der nu rodet bod på, og det var en god beslutning.

 

Dengang blev der kørt diesel med 110 hestekræfter og benzin med 100 hestekræfter. De var stort set lige hurtige, men begejstringen var størst for benzinversionen, måske fordi dieseludgaven er tæt ved 100 kg tungere end 100-hestes benzineren. Dengang blev der også kørt på 17” hjul, som forøger frihøjden med 1,8 cm til 18,3 cm. Det blev der også nu, men denne gang passede tingene bedre sammen.



Viril og trækvillig motor

Det gjorde de, fordi der ude i maskinrummet på de danske vinterveje lå en 3-cylindret 120-hestes turbobenzinmotor. Den leverer også et fornemt drejningsmoment på 171 Nm allerede ved 1500 motoromdrejninger i minuttet, og momentkurven går først nedad igen, når omdrejningstallet passerer 4000.



Det har en række fordele: For det første er motoren meget fleksibel og let kørt. For det andet er bilen hurtigere (10,3 sekunder til 100 km/t i forhold til 11,3 respektive 11,6 i 100 hestes og 110 hestes versionerne), for det tredje er den iht. normtallene mere brændstoføkonomisk end 100-hestes benzineren (hvilket også sænker den en afgiftsklasse – man sparer 600 kroner/år), for det fjerde er den som nævnt lettere.

 

Kører bedre

Den er godt nok ikke 100 kg lettere end dieseludgaven, men dog 70 kg (dvs. den er ca. 25 kg tungere end 100-hestes motoren, hvilket formentlig skyldes vægten af turbosystemet). Men det er tilstrækkeligt til, at tyngdepunktet er skudt mærkbart bagover og bilen er forholdsmæssigt lettere på forhjulene. Det har også gjort det muligt at slække lidt på den relativt stramme affjedring.

 

Minusset er måske for nogle den knap så potente 3-cylindrede motorlyd. På den anden side: Det er kun i accelerationen, man oplever den (se videoen her på siden). Når man kører med jævn fart, hører man ingenting til motoren – og så er det jo ret ligegyldigt, hvordan den lyder…

 

Konklusion

Alt det tilsammen har gjort Stonic’en mere komfortabel, bedre i balance, sjovere gennem kurverne, og dermed en helt igennem bedre oplevelse. Og da savnede vi egentlig ikke de 15” hjul, som ellers er standard på denne version.

 

Oven i det kommer alle bilens øvrige fine egenskaber. Den må trække en anhænger på 1110 kg, bagagerummet har en kapacitet på 352 liter og KIAs enestående 7 års garanti er heller ikke at kimse af.

 

Tilbudspris

Udstyret i Advance Intro Edition udgaven er bedre end den kan forventes at være til samme pris på længere sigt, for KIA Stonic er stadig ny på det danske marked. Det gør prisen på 224.000 kroner (inkl. levering iht. de nye regler for prisangivelse) for den prøvekørte version ekstra attraktiv.



Standardudstyr er klimaanlæg, fartpilot, statisk kurvelys, automatisk citybremse, varme i både rat og sæder, el-sideruder både for og bag, bakkamera, som projekterer billedet op på 7” berøringsskærmen i midterkonsollen, som også indeholder navigation, regnsensorer, der styrer vinduesviskerne og meget mere.

 

Udmærkede pladsforhold

Pladsforholdene i kabinen er også udmærkede, især bilens længde på blot 4,14 meter taget i betragtning. Og så har den ingen forstyrrende kardantunnel mellem siddepladserne på bagsædet. Det er vigtigt at forholde sig til, fordi flere af alternativerne i den stærkt konkurrenceprægede crossover-klasse netop har en sådan, fordi de også kan fås med firehjulstræk. Men det hører ikke med i de udgaver, der prismæssigt kan sidestilles med KIA Stonic, og er derfor blot i vejen.

 

Alt i alt blev oplevelsen af KIA Stonic fra prøvekørslerne i Berlin bekræftet, ikke mindst, at det i undertegnedes optik netop er den her prøvekørte version – og så er det jo ret godt, hvis man er købelysten, at den er på tilbud netop nu…


Bagagerummet er regulært og indeholder fralægningspladser i siden, som øger den praktiske anvendelse af rummet.

 

Andre KIA prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

KIA Stonic First World Test 2017


Vi har tjekket den lidt stramme affjedring på den nye KIA Stonic i udgaven med 120-hestes turbo benzinmotor. Den er mere tilgivende end med en dieselmotor i maskinrummet. Videoen fortæller bl.a. hvorfor. Fuld HD.


 


Model:

KIA Stonic 1,0T-GDI Advance Intro Edition

Listepris:

Kr. 223.978 (inkl lev.)

Motor og transmission:

3 cyl. 1 l benzin turbomotor. 120 hk. 171 Nm/1500-4000 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,3 sek./ 184 km/t/ 20,0 km/l / 115 g/km

Længde:

4,14 m

Bagagerum:

352-1155 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 15” alufælge (standard). Tågeforlygter med statisk kurvelys. Hill Start assist. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Fartpilot med –begrænser. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat med varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. 2 X Isofix. USB, AUX og Bluetooth. Apple CarPlay og Android Auto. 7” touch screen. Bakkamera. Navigation med TomTom Live service. Regnsensor. P-sensorer bag. 7 års garanti.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt