- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA Stinger GT-Line

2,2 CRDi RWD aut.


Den optimale langturs-Stinger på langtur...


Af Søren Clauding – juli 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA Stinger er et fabelagtigt, iøjefaldende design. Den kører glimrende, helt i overensstemmelse med dens udseende og den ”brand” effekt, KIA ønskede at opnå, da de byggede Stinger. Vi har prøvet den på en snoet racerbane på Mallorca, på snoede bjergveje på samme ø, i den københavnske bytrafik med 370 hestekræfter og firehjulstræk. Tilbage var blot at køre en lang tur i bilen over det tyske Autobahn-net.

 

Som sagt så gjort. Vi tog den direkte vej fra København over Rødby-Puttgarten og landede efter få timers kørsel dér, hvor hastighedsgrænserne endnu ikke har vundet permanent indpas. Og så blev speederen trådt i bund.



Diesel er ideelt til langturen

Vi valgte den ideelle version til en langtur, for kører man hurtigt, forbrænder man også meget brændstof, og med en vis form for miljørigtig optræden, som undertegnede altid tilstræber, var det dieselversionen med baghjulstræk, der blev sat på opgaven.



Dieseludgaven af KIA Stinger er ligesom de øvrige versioner ikke en hvilken som helst bil. For det første er den over tiden klart den billigste. Den sælges i Danmark som ”GT-Line” og er prissat beskedne 5000 kroner over den allerbilligste Stinger, derved er listeprisen 615.000 kroner. Siden skal man blot betale 260 kroner mere i ejerafgift end den billigste benzinudgave. Og med en brændstoføkonomi, der iht. NEDC normerne er 17,9 km/l og i praksis ikke lander meget under 16 km/l (undtagen når man kører ved topfart, men selv ikke den øvelse går helt galt), er de penge hurtigt tjent ind. Samtidig med at man tager hensyn til miljøet.



AdBlue eliminerer de skadelige NOx’er

Dieselmotoren er nemlig en AdBlue motor, hvor en SCR katalysator stort set fjerner de for nærmiljøet skadelige kvælstofilter, og gennemsnitligt kun leder 146 g CO2 ud i atmosfæren. Det gør det mere end politisk korrekt at køre en potent sportscoupé/sedan som i bred forstand også er ret praktisk og anvendelig.

 

Dens frihøjde er holdt på 13 cm. Det gør den ikke velegnet til at køre andre steder end på plan asfalt. Men hér gør den det også godt. Dieselmotoren yder godt nok ”kun” 200 hestekræfter, men den kompenserer gennem et drejningsmoment på ikke mindre end 440 Nm, som opnås allerede ved 1750 omdr./min og fastholdes over de næste 1000 omdrejninger.

 

Derved kan man nå de 100 km/t på 7,6 sekunder men nok så vigtigt: Topfarten på 230 km/t er også let at ramme, fordi momentet bare fortsætter med at trække bilen op i fart. Videoen her på siden giver en god fornemmelse deraf.

 

Dieselbilen er ekstra stabil

Hvad køreegenskaberne angår, vinder dieselbilen en smule ved at have 60 kg mere over forakslen end fx 255 hestes benzineren. Og baghjulstrækket fungerer forbilledligt, effektivt styret gennem 8-trins automatgearkassen, der blidt men bestemt optimerer kraftoverførslen, så dieselmotorens naturlige råhed gøres helt umærkelig.

 

Ved topfart kører Stinger snorlige. Også gennem de hurtige autobahn-kurver, der dukker op i ny og næ. Det skyldes vægtfordelingen (lidt ekstra vægt fortil er altid godt til at sikre stabil kørsel ved høj fart), styringen af kræfterne og ikke mindst den avancerede 5-leds multilink bagaksel, som ikke blander sig i styringen af bilen. Den opgave har føreren fortsat, sådan til dels i hvert fald.

 

Præcis vejbaneassistent

For vejbaneassistent er et af mange kørehjælpemidler, som virkelig gør langturen afslappet. Den arbejder udmærket sammen med den adaptive fartpilot, kun kunne man iblandt have ønsket sig at kunne have en konventionel fartpilot til sin rådighed, fordi i den stærkt varierede trafik kan man da gøre kørslen mere glidende, hvis man er bevidst derom. Men det gælder de allerfleste adaptive systemer, der jo regulerer farten efter det forankørende køretøj.

 

I sommervarmen kommer udstyrsniveauet ekstra meget til sin ret. Køl i forsæderne er herligt og når vinteren melder sig vil bagsædepassagerer, som der rent faktisk er plads til trods den skrånende hæk, kunne glæde sig over sædevarme også til dem. 2-zone klimaanlægget er uundværligt, ratvarme ved vintertide en stor behagelighed. Og Bi-LED forlys er en stor tryghed især ved hurtig kørsel autobahn-kørsel, den automatiske fjernlysregulering er dog ikke altid ideel ved 200 km/t, for da har man brug for øjeblikkeligt fjernlys, når andre trafikanter er af vejen. Men heldigvis kan man fortsat skifte manuelt.

 

Mere om udstyret

Køreindstillingen overtager meget af styringen af motorkræfterne, det gør kørslen afslappet, elektrisk justerbare forsæder og rat er godt på langturen, fordi det gør det let at ændre siddeposition, når man har brug for det, head-up display sikrer lille synsvandring fra kørebanen til de vitale kørselsinformationer.



Lædersæder er luksus mere end praktisk funktion, men det er nøglefri entré og start/stop ikke. P-sensorer komplementeres af bakkamera, 8” berøringsskærmen med livslang TomTom opdatering er præcis og let læselig og undervejs kan man jo lade sig underholde af det sublime Harmon Kardon lydanlæg med 15 højtalere.

 

Selv bagagen er der plads til. Er man fire personer i bilen, har man 100 liter hver, men er man blot to, har man lige pludselig 1,1 kubikmeter til sin rådighed. Selv en anhænger må man køre med, op til 1500 kg, og da KIA som vanlig giver 7 års garanti er trygheden sikret mindst de næste 7 år. Det samme er fornøjelsen ved bilen. KIA Stinger er langt mere end et ”statement”, den er en reel, brugbar og køreglad bil. En fornøjelse på langturen (og den vækker fortsat opsigt, hvor man kommer frem derude i Europa).


Bagagekapaciteten er over 400 liter, som er lette at komme til pga. den kolossale bagklap.

Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>


Vi tog turen over Rødby-Puttgarten og landede på de tyske autobahns med over 200 km/t. Kør med og oplev KIAs formidable brand-setter ved fuld fart. Fuld HD.


 


Model:

KIA Stinger GT-Line 2,2 CRDi RWD aut.

Listepris:

Kr. 618.979

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo dieselmotor m SRC katalysator, 2,0 l. 200 hk. 440 Nm/1750-2750 omdr./min. Start/stop. 8-trins aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,6 sek./ 230 km/t/ 17,9 km/l /146 g/km

Længde:

4,83 m

Bagagerum:

406-1114 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. 18” alufælge. Bi-LED forlygter med dynamisk kurvelys. Vognbaneassistent. Elektrisk multijusterbart læderrat med varme. El-justerbare forsæder i læder med varme og ventilation. Bagsædevarme. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri entré og start/stop. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Regnsensor. Lyssensor. Aut. nødbremse. 8” touchscreen med navigation og TomTom LIVE-service. Head-up display. Bakkamera. P-sensorer for og bag. Harman Kardon lydanlæg med 15 højtalere. Head-up display.


Link til importøren


Med 225/45-18 hjul på Stingeren opnår man en bedre brændstoføkonomi og mere komfortabel kørsel. Trods lavprofilen er affjedringskomforten glimrende. Det kan alene henføres til den gode støddæmpning.

 

Udstødningssystemet er udstyret med SCR katalysator, hvilket ikke lyder udpræget sexet. Men lyden gennem den dobbelte udstødningshale er glimrende - omend diesel lyden ikke helt kan elimineres.

 

Bagsædepladsen er glimrende. Ikke mindst coupé formen taget i batragtning. Men nøjes med at være fire personer på bagsædet. Bare et tip...

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt