- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA Picanto 1,2 X-Line

Power som fortjent


Af Søren Clauding – september 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den lille KIA Picanto er fortsat den efter vores opfattelse bedst kørende minibil. Det er ikke mærkeligt, for stort set hver gang en bilfabrik sender en helt ny minibil på markedet, bliver den bedre end alle de andre. Og det er ret beskedent, hvad der er kommet af helt nye såkaldte A-segment biler i det sidste års tid. I vores optik ingen, ikke hvad bilens køreegenskaber angår, i hvert fald.

 

Vi har ved et par lejligheder tidligere prøvekørt den lille KIA. De funktionelle og praktiske detaljer kan læses i den forbindelse, de skal ikke gentages her. Men den nu prøvekørte version skille sig ud på to væsentlige punkter: Motor og udstyr.

 

Større motor – flere kræfter

Ude i maskinrummet på 1,2 X-Line udgaven ligger nemlig en 4-cylindret 84 hestes benzinmotor. Den er foreløbig den kraftigste af de to motorvarianter, man kan få Picanto leveret med. Det trækker lidt ud med den kraftigere 100-hestes turbomotor, simpelthen fordi prisen på det danske marked formentlig ville ende op med at blive så høj, at kunderne måtte forventes at fravælge den af prismæssige årsager. Småbilerne lukrerede jo ikke på afgiftsnedsættelsen sidst i 2017.



100 hestekræfter ville givetvis også klæde Picanto, for dens køreevner, altså vejgreb og vejbeliggenhed er så gode, at 100 hestekræfter bestemt ikke ville være for meget. Men de 84 heste fra 1,2 liters motoren er nu heller ikke dårlige.

 

Vibrations- og lydsvag

Man skal dog være indstillet på, at maskineriet ikke er forsynet med turbolader og derfor får man ikke det berømte turbo-spark bagi, når turboladeren kommer op i omdrejninger. Her har man en lineær acceleration, som betyder, at man når de 100 km/t på 12 sekunder (i stedet for 14,3 i den lille 67-hestes udgave). Og nok så væsentligt: I praksis er det meget lettere at komme i nærheden af det officielle NEDC forbrugstal (den hidtidige målemetode) på 22,2 km/l. Det bliver interessant at se, hvad WLTP tallet (den nye målemetode) ender op med at blive.

 

Væsentlig er det også, at 1,2 liters motoren er 4-cylindret. For nok så fine, de 3-cylindrede motorer end måtte være, er vibrationsniveauer og støjbilledet anderledes med 4 cylindre. I Picanto tilfældet vibrerer 1,2 liters motoren mindre og den støjer også lidt mindre.

 

X-Line: Mere end kosmetik

X-Line udstyret klæder også Picanto. Ikke bare fordi det indeholder en række kosmetiske opgraderinger, men også fordi det inkluderer 195 mm brede dæk på 16” alufælge, som ikke gør bilen ukomfortabel. Det skyldes i al sin enkelhed den gode affjedring, som både kan fornemmes i videoen her på siden og også i den, vi optog i forbindelse med de første internationale prøvekørsler.



Standard hjulmontering på en Picanto er 14” fælge og 2 cm smallere dæk. Det gør en mærkbar forskel, at få de bredere hjul på. Og igen: Det kan den lille, korte bil håndtere, fordi den kører så godt.

 

Lang udstyrsliste

Der følger i det hele taget en lang udstyrsliste med betegnelsen X-Line. El-indklappelige sidespejle, klimaanlæg, p-sensorer bag, et D-formet læderrat, som gør indstigning lettere, varme i rattet, bluetooth, el-sidespejle, el-ruder både for og bag, fjernbetjent centrallås, automatisk nødbremse og meget andet.



Den prøvekørte bil var yderligere udrustet med en 7” berøringsskærm med bakkamera til ekstra 12.000 kroner. Lækkert og i overensstemmelse med det uomtvistelige faktum, at X-Line er topudstyret i Picanto serien på det danske marked. Og købsprisen? Nå, ja, 153.000 kroner er OK, men heller ikke mere end det. På den anden side inkluderer prisen også 7 års garanti.


 

Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

KIA Picanto First World Test 2017


Den lille KIA Picanto kører rigtig godt og det bliver kun bedre med bredere dæk og flere hestekræfter. Fuld HD.


 


Model:

KIA Picanto 1,2 X-Line

Listepris:

Kr. 152,572

Motor og transmission:

4 cyl. 1,2 l benzinmotor: 84 hk. 121 Nm/4000 omdr./min. 5 M/T. ISG.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,0 sek./ 173 km/t/ 22,2 km/l / 104 g/km

Længde:

3,60 m

Bagagerum:

255-1010 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Hill start assist. 16” alufælge. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Fartpilot med automatisk nødbremse. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. Justerbart læderrat med varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. Tonede ruder. Isofix. Bluetooth. AUX/USB. 7 års garanti.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt