- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA Picanto 1,0 GT-Line

Sport er mere end rå power


Af Søren Clauding – maj 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er måske en smule ”overkill” at hæfte en GT-betegnelse på en bil med blot 67 hestekræfter til rådighed, når det går hårdt for sig. Men i tilfældet KIA Picanto GT-Line er de tilladeligt, for sport er mere end hestekræfter. Køreegenskaber er en anden vigtig ingrediens, og de er fremragende i den kompakte KIA.

 

Det opdagede vi allerede i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den nye Picanto for et års tid siden. Usædvanligt fra redaktørens tastatur blev den nye bil dengang udnævnt til ”verdens bedst kørende minibil”, for med respekt for bilisters forskellighed er det ikke fair, at tale om bedst og dårligst. Ikke desto mindre skete det, fordi den kører bare så godt.

 

Fortsat på toppen

Og det gør den stadig - derfor forlænger vi vurderingen af dens køreegenskaber: KIA Picanto er fortsat den bedst kørende bil i det såkaldte A-segment, altså biler, der i Picanto tilfælde blot er 3,6 meter lange. Allerede dengang beskrev vi hvorfor, så det skal vi ikke gøre et stort nummer ud af hér. Blot fastslå, at når man så strammer undervognen op og sætter bredere lavprofildæk på større fælge, bliver køreegenskaberne endnu bedre. Måske ikke mere komfortable, men i hvert fald bedre.

 

De sidste har også en betydning for noget så ikke sports-relateret som sidevindsfølsomhed. Det er egentlig ikke mærkeligt, for som regel vil bredere dæk og en strammere affjedring have positiv effekt på sidevindsfølsomheden, og det gælder altså også Picanto. Men vi skal skynde os at tilføje, at den almindelige Picanto ikke er udpræget sidevindsfølsom, GT-Line er blot endnu bedre.

 

Glimrende benzinøkonomi

I maskinrummet på den prøvekørte bil lå den beskedne 1-liters benzinmotor uden turbolader. Den yder altså kun op til de nævnte 67 hestekræfter og fartpræstationerne er ikke overvældende. 0-100 km/t på 14,3 sekunder og 161 km/t på toppen. Indrømmet, naturligvis ville flere kræfter ikke være at foragte, men på den anden side: Man kan køre 25,6 km/l (i praksis temmelig tæt derpå, bl.a. fordi den ikke har turbolader) og det gør måske, at man har råd til at tage et smut ned på en tysk autobahn, for dér, om end med en vis tålmodighed at kunne nå de 161 km/t.



Picanto’ens udfordring er nemlig snarere dens pris. For selvom den har så god en benzinøkonomi, selvom den har et righoldigt sikkerhedsudstyr, inklusive automatisk nødbremse (som fungerer helt op til de 180 km/t, som den kun vil kunne nå ned ad de lange autobahn bakker syd for Kassel), så koster den 145.435 kroner – dog inklusive leveringsomkostninger (som iflg. lovgivningen nu skal være inkluderet på bilimportørernes og –forhandlernes prislister).

 

Den billigste Picanto koster 106.162 kroner, med samme motor, noget mindre udstyr og kun 4 siddepladser, hvor Picanto GT-Line har siddeplads til fem.

 

Vægt på køreegenskaberne

Tilbage til køregenskaberne, for i Picanto GT-Line får netop køreegenskaberne naturligt en større vægt end fartpræstationerne. Fjedrene er strammere, hjulene er 16” alufælge med 195/45-16 dæk på og den pakke giver endnu mere præcise styreegenskaber end basisudgaverne kan præstere.



Dvs. sportyness bliver især styrepræcision og vejbeliggenhed. Følingen med vejen er bedre og bilens balance er det også. I videoen her på siden kan man fx opleve passagen af lidt løst grus på den ujævne asfalt, bilen mister det solide vejgreb for et kort øjeblik, men er omgående på sporet igen. Den er ikke sådan lige uden videre at tabe, og har man opbygget farten, kan man komme ret hurtigt gennem kurverne.

 

Masser af udstyr

Men GT-Line er naturligvis også udstyr. Udover dobbelte udstødningsrør til den 3-cylindrede maskine (!), handler det meget om kosmetik. Men det er utrolig velvalgt og giver virkelig et fedt udseende. Sort kunstlæder med røde syninger, D-formet læderrat med røde syninger, sædevarme, ratvarme, klimaanlæg, p-sensorer bag (udmærket, for så godt er udsynet bagud heller ikke) – og med 4 højtalere, bluetooth osv. er man ganske godt klædt på til køreturen.


 

 

Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

KIA Picanto First World Test 2017


Hvordan kan en bil med beskedne 67 hestekræfter bære rundt på betegnelsen "GT-Line"? Videoen giver svaret. Fuld HD.


 


Model:

KIA Picanto 1,0 GT-Line

Listepris:

Kr. 145.435

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 l benzinmotor: 67 hk. 96 Nm/3500 omdr./min. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

14,3 sek./ 161 km/t/ 25,6 km/l / 89 g/km

Længde:

3,60 m

Bagagerum:

255-1010 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Hill start assist. 16” alufælge. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Fartpilot med automatisk nødbremse. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. Justerbart læderrat med varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. Sæder i kunstlæder. Tonede ruder. Isofix. Bluetooth. AUX/USB. 7 års garanti.


Link til importøren


 

Picanto GT-Line har mange finesser: Varme i rattet, D-formet læderrat med røde syninger og to smarte kopholdere, hvor halvdel af "væggen" kan skydes ind i panelet, så rummet kan benyttes til andet end kopper og flasker. På billedet vises den venstre i funktion og den højre med panelet skudt ind under betjeningsknapperne.

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt