- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA Optima SW 1,7 CRDi GT-Line

Ideel til de lange ture


Af Søren Clauding – januar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med den nye KIA Optima, som vi første gang kunne fortælle om i forbindelse med de første internationale prøvekørsler for cirka halvandet år siden, har KIA skabt en pallette af modelvarianter, som gør det muligt for køberne at optimere valget. Den hér prøvekørte udgave er optimal, når det gælder lange ture og også gerne ved høj fart på det tyske autobahnnet.

 

Det sidste er måske lidt overraskende, og hvad er høj fart i det hele taget? Tja, vi har kørt KIA Optima i SW udgaven med de 200 km/t, den kan, og hér kørte den snorlige, og mon ikke 200 km/t rækker for de fleste?

 

Stationcar for alle

Den aktuelle udgave af KIA Optima er altså en SW, en stationwagon eller ”stationcar” på almindelig ”dansk”. Det er den kategori af biler, som vi danskere køber allerflest af, så længe vi ikke har kastet os ud i SUV’er og lignende højbenede alternativer. Det gør vi naturligvis, fordi moderne stationcars er både alsidige og rummelige. Men oven i det kører de også temmelig godt.

 

I KIA’s tilfælde er Optima udstyret med multilink baghjulsophæng, som især kommer til sin ret ved høj motorvejsfart og godt læs. Multilink indebærer, at baghjulene blander sig mindst muligt i styringen, fordi hjulenes bevægelser er mere eller mindre parallelle. Med stort læs i bagagerummet, er affjedringen sat mere på prøve end når bilen er tom, og afvigelserne fra den ideelle retning er større. Men det klarer Optima SW glimrende. Selv ikke sidevind og pyloner på Storebæltsbroen kan få den væk fra den retning, man styrer den. Og vi prøvede med stort læs.

 

Udmærket dieselmotor

Foruden pladsen i stationcar’en er motoren også en afgørende faktor på langturen. Her har man ikke meget glæde af f.eks. en opladningshybrid, og det er vigtigt, at kunne tanke op, når man har brug for det. Hér er dieselmotorer fortsat ideelle. KIA har én på programmet, en 1,7 liters CRDi diesel, der præsterer 141 hestekræfter.



Men ligeså vigtig er drejningsmomentet, der topper ved 340 Nm og fastholdes på det niveau fra 1750 til 2500 omdr./min. Det giver en glimrende acceleration: 0-100 km/t på 10,2 sekunder, havde det ikke været fordi den prøvekørte bil også var udrustet med KIA’s glimrende 7-trins dobbeltkoblingsgear (DCT). Det er på den ene side en stor behagelighed, men sluger på den anden side også lidt energi, så det f.eks. tager 0,9 sekund længere tid at nå de 100 km/t. Omvendt behøver man ikke røre ind finger, når der skal skiftes gear.

 

Mange plusser og få minusser

DCT øger dog også brændstofforbruget en smule – normtallet er 21,7 km/l i stedet for 22,7 (vi kørte omkring 16 km/l men var også og ofte markant hurtigere end normen foreskriver med hastigheder på op til 200 km/t), og så er anhængervægten reduceret fra 1800 kg til 1500 kg.

 

Vi vil sige det på den måde: Gearet fejler ingenting, det er en stor behagelighed at benytte, det er utrolig hurtigt, når der skal skiftes ned i gear (den sværeste øvelse for et dobbeltkoblingsgear). Og minusserne er dem, vi lige har nævnt. Ikke flere. DCT gearet forøger nemlig også kun bilens vægt med 15 kg, så der er i praksis ingen ændring i vejbeliggenheden og balancen i bilen, som er glimrende.

 

Større hjul 

Den prøvekørte bil var GT-Line versionen. Vi prøvekørte for et års tid siden en principielt identisk Optima SW, men med lavere udstyr og der er en verden til forskel (og i mellemtiden er afgiften jo også faldet). GT-Line inkluderer bl.a.18” alufælge med lavprofildæk.

 

De giver naturligt nok en stramme affjedring end 17” fælge, som indgår i lavere udstyrsudgaver – selvom det alene ligger i dæksiderne – men de bidrager også til stabiliteten ved høj fart. Normalt ville 18” fælgene ikke være vores foretrukne valg, men det fungerer nu ret godt, især når man kører på plane motorveje.



Omfattende udstyr

GT-Line udstyret omfatter bl.a. også 8” skærm med navigation, Apple CarPlay og Android Auto, bakkamera og p-sensorer for og bag. Elektrisk p-bremse følger med ligesom el-ruder for og bag, fartpilot, 2-zone klimaanlæg, nøglefri adgang og start, Xenon forlygter med dynamisk kurvelys, sædevarme, ratvarme og oven i det, det særlige GT-Line front- og bagparti, med rear-diffuser, udstødning etc. Et herligt Harman Kardon lydanlæg er med i prisen og også automatisk nødbremse – og ikke mindst større bremseskiver, der ikke så let bliver for varme.



Den billigste Optima SW koster 310.000 kroner. Den har samme motor, manuelt gear og et i sagens natur lavere udstyrsniveau. GT-Line uden DCT koster 380.000 kroner og oven i det kommer 25.000 kroner for DCT plus evt. 7000 kroner for anden karrosserifarve end hvid. GT-Line udstyret er ret omfattende og foruden ovennævnte inkluderer det også elektrisk bagklap.

 

Fin pladsdisponering

Optima SW er 4,86 meter lang og meget af pladsen er benyttet til bagsædepassagererne. Ude bagtil disponerer man over 552 liter bagageplads, som kan øges til knap 1,7 kubikmeter. Fordelen er hér, sammenlignet med hybridudgaven, at man selv disponerer over pladsen og ikke har et pladskrævende batteri. Også på den måde er SW i dieseludgaven at foretrække til de længere ture.



Nævnes skal desuden et udmærket og aftageligt skinnesystem til at fastgøre bagage i bagagerummet – også en del af GT-Line udstyret – læderkabine og solgardiner i bageste sidedøre. Desuden kan bilen selv parkere, noget der ikke er ligegyldigt for dem, for hvem parallel parkering stadig er en vanskelig kunst, som bestemt ikke gøres lettere af et beskedent udsyn gennem bagruden i præcis den situation.

 

Og oven i det har man som altid i en KIA 7 års garanti (eller 150.000 kilometer, afhængig af hvad der indtræder først).


Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også (men bemærk, at artiklen er Advance udgaven, skrevet længe inden afgifts nedsættelsen i november 2017):

KIA's avancerede vision >>>


Klik på billedet og oplev hvordan KIA Optima SW GT-Line med 141 hestes dieselmotor kører i sjask regn på tyske landeveje. Fuld HD.

 

KIA Optima SW er udrustet med et rigtig godt dobbelt koblings gear. I videoen kan du onboard se hvordan det fungerer. Fuld HD.


 

 


Model:

KIA Optima SW 1,7 CRDi GT-Line DCT

Listepris:

Kr. 404.999

Motor og transmission:

4 cyl. 1,7 ltr. Turbodiesel. 141 hk. 340 Nm/ 1750-2500 omdr./min. 7 DCT.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,1 sek./ 200 km/t/ 21,7 km/l / 120 g/km

Længde:

4,86 m

Bagagerum:

552-1686 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC og VSM (Vehicle Stability Management). Hill Start Assist. Vognbaneassistent. 18” alumetal fælge. Xenon forlygter med dynamisk kurvelys. Forlygtespulere. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri adgang og start. El-justerbare el-indklappelige sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Læderkabine. Sædevarme. Ratvarme. Fartpilot. P-sensorer for og bag. Bakkamera. Automatisk parkeringshjælp. Regnsensor. Isofix. 8” skærm. Apple CarPlay. Android Auto. Elektrisk bagklap. Bagageskinnesystem. Harman Kardon lydanlæg.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt