- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Jeep Compass 2,0 MultiJet II Diesel 170 hk Limited AWD


Jeepificeret SUV viser vejen


Af Søren Clauding – august 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En Jeep er også en Jeep, når den er en SUV. Det understreger den nye medium-størrelse SUV, Jeep Compass, som i øvrigt er fabrikkens første af slagsen. Den er stort set på størrelse med den markedsledende Nissan Qashqai, men de to spiller i hver deres liga, hvad specifikationer og priser klart fortæller: Den billigste Compass koster små 360.000 kroner og den hér prøvekørte udstyrs version ”Limited” er prissat lidt over 520.000 kroner.

 

For den pris får man ikke bare en Jeep. Man får heller ikke bare en SUV. For når man koger de to ”begreber” sammen (for ”Jeep” er ligeså meget et begreb som et bilmærke eller en konkret bil), så får man et nyt begreb: En Jeepificeret SUV (se, det var også et nyt ord)…

 

Stor fremkommelighed

En Jeep Compass kan nemlig meget andet end at trække en anhænger henover en græsmark, fordi den er udstyret med All Wheel Drive og en lidt større frihøjde. Compass har en frihøjde på over 20 cm, den kan oven i købet køre i over 40 cm dybt vand (uden at føreren får hverken våde eller kolde fødder) og All Wheel Drive systemet kan låses, så man er sikret firehjulstræk.

 

Dertil kommer fire forskellige indstillinger af drivlinen, som begynder med en 4-cylindret 2-liters MultiJet II dieselmotor, der kan producere op til 170 hestekræfter og et flot drejningsmoment på 380 Nm (allerede ved 1750 motoromdrejninger/minut).



Alsidig

Anhængeren klarer den uden besvær (gætter vi på, for det har vi ikke prøvet), blot den ikke vejer mere end 1500 kg. Men mon ikke en Jeep af denne kaliber stilles overfor andre opgaver end græsmarken?

 

I alle tilfælde kan den det. Vi kørte rundt i en grusgrav, som er det nærmeste, vi havde ved hånden, nu Rubicon sporet er henlagt til Californien. Det var vel tilladt, for Compass er trods alt ikke trail-rated. Det overraskende var (se on-board videoen her på siden), at den for det første kunne komme let og ubesværet frem i løst sand, selvom den bestemt ikke havde optimal dækmontering, for det andet, at den kunne håndtere det løse underlagt i de allerskarpeste kurver og vendinger.

 

Avanceret kraftoverførsel

Jeep har udviklet det såkaldte Active Drive elektronisk styrede firehjulstræk med Selec Terrain. Det indebærer, at man kan vælge mellem en automatindstilling, hvor kraftoverførslen styres efter de øjeblikkelige elektroniske analyser af behovet. Mere specifikt kan man også vælge mellem indstillinger til sne, mudder og sand. Og siden dirigeres kræfterne gennem en 9-trins automatgearkasse fra ZF, som i sagens natur også styres elektronisk.



Alt, hvad man skal gøre, er at træde på speederen, så klarer bilen resten, hvad der også er tilfældet ved kørsel på plan asfalt. Affjedringen er sat op, så køreegenskaberne er optimale på plan asfalt. Ikke stram, men stram nok til at holde krængningerne på et meget lavt niveau. Forbavsende nok, men så stor var udfordringerne i grusgraven så heller ikke, savnede vi ikke den bløde affjedring, som normalt vil være at foretrække på ujævnt off-road underlag.

 

Komfortabel luksusfølelse

Støjniveauet er bemærkelsesværdigt lavt. Det passer til den luksusfølelse, der er forbundet med såvel de gode og tilpas komfortable køreegenskaber, de gode pladsforhold (se billederne) og det høje udstyrsniveau.

 

I den prøvekørte Compass var 17” alufælgene opgraderet med en tomme. Det gjorde ingen skade på kørekomforten, men de fine alufælge er nu ikke velegnet til regulær offroad kørsel, det ville ganske enkelt være synd og de 12.000 kroner, som de fordyrer bilen er ikke dyrt, men trods alt en sjat penge. Men ellers er udstyrslisten virkelig lang. Den inkluderer bl.a. elektrisk bagklap, nøgleløs betjening, adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, som er meget harmonisk, regnsensor, 2-zone klimaanlæg, el-sidespejle, ratvarme, varme under viskerbladene og p-sensorer bag.


 


Kompasset viser vejen

Jeep Compass Limited er desuden udrustet med BiXenon forlygter og det kan undre lidt i en tid, hvor Fuld LED lys vinder stadig mere indpas, men det virker, og det er vigtigst. I det hele taget er der meget, der virker og hvor Jeep Compass populært sagt viser vejen, hvad også den adaptive fartpilot er et eksempel på.

 

Den fungerer helt efter hensigten, holder afstanden til bilerne foran som den skal. Men den kan deaktiveres og erstattes af en konventionel fartpilot, som undertegnede ofte sætter pris på fx ved glidende motorvejskørsel, hvor man lettere kan tilpasse sin position, når man ikke ustandselig skal over-rule det adaptive system.

 

Jeep Compass er en helt ny konstruktion, som introduceredes her i 75 året for Jeeps fødsel. Det virker som om, at kompasset har vist vejen, og følger Jeep fremover den retning, det viser, bliver det ikke den sidste succes, vi har set fra deres side.


Andre Jeep prøvekørsler – find dem hér >>>


Vi demonstrerer den nye Jeep Compass off-road og on-road. Den er en SUV ud over det sædvanlige. Fuld HD.


Nej, vi afprøvede ikke vadedybden, selvom det var fristende.

 


Model:

Jeep Compass 2,0 MultiJet II Diesel 170 hk Limited AWD

Listepris:

Kr. 523.980

Motor og transmission:

4 cyl.2,0 ltr. Turbodiesel. 170 hk. 380 Nm/1750 omdr./min. 9-trins aut.gear. AWD med Selec Terrain Traction System.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,5 sek./ 196 km/t/ 17,5 km/l /148 g/km

Længde:

4,39 m

Frihøjde:

20,8 cm

Bagagerum:

438 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill Descent Control. 17” alufælge (standard). Bi-xenon-forlygter. P-sensorer bag. Nøglefri betjening. El-bagklap. 7 airbags. Adaptiv fartpilot. Aktiv vognbaneassistent. Ratvarme. El-forsæder. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag.


Link til importøren


 

 

 

 

Lukning af den elektriske bagklap aktiveres fra en knap indenfor til venstre i bagagerummet under en bagagekrog.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt