- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Jaguar E-PACE First Edition 2,0 AWD auto 180 hk Diesel


Masser af dynamik og fine løsninger


Af Søren Clauding – juli 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke verdens letteste opgave, at bygge en høj bil med muligheder for at køre terrænkørsel og samtidig gøre den dynamisk på plan asfalt. Især ikke, hvis den også skal se godt ud. Men Jaguar har vist, at de mestrer opgaven, ikke mindst med den nye kompakte SUV, Jaguar E-PACE.

 

Det fik vi den første fornemmelse af tidligere på året i forbindelse med de første internationale prøvekørsler. Men dengang var tiden knap, og vi nåede alene at køre og formidle udgaven med 150-hestes dieselmotor. Nu var det tid til at gå lidt mere under huden på E-PACE med 180 dieselheste, om end vi ikke havde forventninger til, at forskellen på de to var stor. Men det er den.

 

First Edition

Og nej, det skyldes ikke alene, at den nu prøvekørte udgave var den såkaldte First Edition version, men det havde dog også en vis indflydelse. First Edition er en versionsbetegnelse, Jaguar benytter på særligt veludstyrede udgaver, man kun udbyder i bilens første leveår. First Edition inkluderer bl.a. den iøjefaldende Caldera røde lakering, Windsor-interiør i nopret læder, panorama glastag, TFT head-up display, ekstra opladningspunkter og bagagerumsgitter og 20” fælge med tilsvarende 45 procent lavprofildæk.



Hvad glastaget angår, er der en god praktisk grund til, at taget ikke er et soltag, som kan åbnes. Et sådan ville kræve plads bagtil, hvor taget ville skulle skydes hen. Og plads er der ikke, for i en 4,40 meter lang bil, der af designmæssige og aerodynamiske grunde også skal have et coupéagtigt skrånende bagparti, vil soltaget blive meget lille. Så sus i hårtoppen er fravalgt til fordel for masser af lys. Det er helt OK.

 

Væk fra alfarvej

De store hjul ser godt ud, men de er næppe helt billige, så derfor har vi ikke udsat E-PACE for regulær off-road kørsel. Vi har imidlertid tillid til, at familiefællesskabet med Land Rover har sikret den sag. E-PACE har en frihøjde på 20,4 mm. Også det har indflydelse på fremkommeligheden offroad. Vi har dog afprøvet drivlinens evne til at håndtere regulære rullesten (se den korte sekvens i onboard videoen), og oplevede ingen svagheder.

 

E-PACE har forhjulstræk, når den ikke trækker på alle fire hjul. Men drivlinen er hurtig til at tilkoble baghjulene, når følere sender signal om, at 4WD vil være en fordel. Det har man valgt, for at underbygge køredynamikken på plan asfalt.

 

På plan vej

Så også på den plane asfalt er firehjulstrækket fint, og de flere hestekræfter, men især det store drejningsmoment på op til 430 Nm, arbejder effektivt sammen også med 9-trins automatgearkassen.



Dieselmotoren i testbilen var den mellemstore udgave af Jaguars 2-liters turbomaskiner. Den er udstyret med en SCR katalysator, som ved hjælp af AdBlue reducerer udslippet af de for nærmiljøet skadelige kvælstofilter til næsten ingenting. Bilens højde taget i betragtning er en brændstoføkonomi på 17,9 km/l godkendt, men set bedre. Udfordringen er til stadighed, at sikre køredynamikken i forening med miljørigtig kørsel.

 

Overbevisende køredynamik

Den trækvillige drivline gør det også muligt at køre med anhænger på op til 1800 kg. Mest overbevisende er imidlertid, at det netop er lykkedes, at skabe så høj en grad af køredynamik. Det skyldes også den ligelige vægtfordeling på for- og bagaksel og den beskedne krængning, som også opleves i form af meget lille forover bøjning, når man bremser og tilsvarende bagover, når man accelererer. Det giver videoen en god idé om. Derved bliver tyngdepunktet i det store hele hvor det skal være, og det er alene G-kræfterne, der påvirker trykket på asfalten.

 

Her kommer de store hjul så ind og gør resten af arbejdet. Affjedringen, som ikke mindst bagtil er ret avanceret, en såkaldt Integrallink, er overraskende komfortabel, hvilket vi vil tilskrive anvendelse af den allernyeste støddæmperteknologi.

 

Glimrende plads

Pladsforholdene i E-PACE er også overbevisende med god benplads på bagsædet (men undgå midten, hvor kardantunnellen naturligt optager plads). Bagagerummet er på ikke mindre end 577 liter.

 

Design og -udtryk har vi tidligere beskæftiget os med – her taler billederne også deres eget tydlige sprog. Men den omstændighed, at en samling 12-14 årige knægte var ved at tabe både øjne, næse og mund vidner om bilens vellykkede fremtidssikrende udstråling. Ligesom det ikke er det letteste i denne verden, at bygge en høj bil med muligheder for at køre terrænkørsel og samtidig gøre den dynamisk på plan asfalt, er det heller ikke det letteste, at vriste børns opmærksomhed væk fra den uundværlige virtuelle verden, de alle har i hånden. Begge dele er lykkedes for Jaguar og så tog det i øvrigt kun et øjeblik før ungernes oplevelse var spredt i den virtuelle billedverden. Et forbavsende godt samspil, for resten…


 

Andre Jaguar prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

Jaguar E-PACE First World Test >>>


Jaguar E-PACE har en frihøjde på over 20 cm og er overraskende dynamisk, ikke mindst med denne 180-hestes dieselmotor og All Wheel Drive. Fuld HD.


 


Model:

Jaguar E-PACE First Edition 2,0 AWD auto 180 hk Diesel

Listepris:

Kr. 988.880

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 turbodiesel. 180 hk. 430 Nm/1750 omdr./min. 9 trins automatgear med manuelt sekventielt skifte. All Wheel Drive.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,3 sek./ 205 km/t/ 17,9 km/l /147 g/km

Længde:

4,40 m

Bagagerum:

577 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. EBA. DSC. AEB. Aut. nødbremse. All Surface Progress Control. 20” alufælge. Fuld LED forlygter. Nøgleløs entry og start. 6 airbags samt fodgængerairbag. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. Fartpilot. El-sideruder for og bag.  Multijusterbart læderrat. El-justerbare forsæder. Læderindtræk. 2-zone klimaanlæg. 10” touchscreen. Bluetooth, AUX og USB. Sædevarme for. Isofix. Vognbaneassistent. Elektrisk bagklap.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt