- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Ford Fiesta Vignale 1,0 EcoBoost - En lækker lille sag


Af Søren Clauding – juni 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For få år siden hed Fords topversioner Titanium. Men så begyndte man, at bygge oven på. Man tvedelte modelprogrammet, skabte ST-Line henholdsvis Vignale, og det er præcis, hvad man også gjorde, da den nye Fiesta så dagens lys for første gang sidste år.

 

Ford Fiesta ST-Line er den sportslige topversion. Den findes naturligvis i en udgave med den potente 140-hestes version af Ford prisbelønnede 3-cylindrede EcoBoost turbo benzinmotor og er kendetegnet ved, også at have en såkaldt sportsundervogn, som er mere spændstig end basisudgaverne og lægger knap så meget vægt på kørekomfort.



Kørekomfort i højsæde

Omvendt er det med Fiesta Vignale. Her er kørekomfort i højsæde og behagelig transport i det hele taget. Den er blødere sat op end ST-Line, men ikke markant mindre dynamisk, hvilket også hænger sammen med, at den er udstyret med selvsamme 140-hestes EcoBoost motor som topudgaven af ST-Line.

 

Dermed holder Ford sig tro overfor Vignale konceptet, også når det skal bruges på den kompakte og vævre Fiesta model. Vignale er toppen, en Fiesta fås kun dyrere, hvis man vil have automatgear. Ellers er Vignale også den dyreste Fiesta, prissat 13.000 kroner over ST-Line med 6-trins manuelt gearskifte (ligesom Vignale). Og det med gearskiftet er egentlig det eneste lidt overraskende: Vignale kan nemlig ikke fås med automatgear.

 

Fiesta sjælen

Vi gætter på, at det hænger sammen med hele Fiesta’ens sjæl. Der skal eksistere en version med automatgear, og det gør der da også, men det er til de kunder, for hver automatgear er nødvendigt eller et uomtvisteligt krav. De må så nøjes med 100 hestekræfter. Og så eksisterer der sikkert også en teknisk begrundelse derfor.

 

Men Fiesta-sjælen handler om køredynamik, og selvom nogle mener, at den er gået lidt fløjten i den nye Fiesta generation, er undertegnede ikke enig. Fiesta er fortsat en dynamisk bil, uanset man vælger den ene eller den anden retning. Den er blot mere komfortabel, når der står Vignale på bagklappen. Køredynamik handler nemlig om meget andet end blot en fast følelse af underlaget. Spørg en rallykører om han vil have en fast undervogn, hvis han skal køre på løst underlag, grus, sne el.lign? Han vil betakke sig, for en fast affjedring passer kun til plan og helst tør asfalt. Og ingen skal påstå, at der ikke opleves køredynamik under kørselsforhold i fx et VM-rally.

 

Vignale er omdrejningspunktet

Og da effekten er ens, er det i virkeligheden Vignale følelsen, der bliver omdrejningspunktet i en Fiesta Vignale. Vignale navnet har i øvrigt en lang og usædvanlig historie. Her er den korte udgave: Navnet tilhørte oprindeligt (1948) en italiensk karosseribygger. Han skabte unikke designs og Vignale har bl.a. i tidens løb skabt Aston Martin Lagonda Vignale (Aston Martin var dengang ejet af Ford). Siden er navnet poppet op ved et par lejligheder indtil Ford lancerede det som sit nye luksus-brand i 2015.



I Fiesta sammenhæng betyder Vignale en listepris på 204.000 kroner. Når prisen så er betalt, så betyder det masser af luksus. Fx 17” alufælge, som trods alt sikrer en direkte berøring med asfalten og ikke mindst et godt vejgreb, klimaanlæg, nøglefri betjening, foldbare el-sidespejle med varme, fartpilot (som i den prøvekørte bil var forvandlet til adaptiv fartpilot), el-sideruder for og bag, sædevarme, varme i forruden, dellæder og ikke mindst det avancerede infotainment system SYNC3, betjent fra en 8” berøringsskærm.



Udseende og ekstraudstyr

For at forbipasserende ikke skal være i tvivl om, at dette er en Vignale, og ikke mindst en bil, der koster 70.000 kroner mere end den billigste Fiesta, har Vignale udgaven også sit eget design, naturligvis pakket ind i Fiesta linjeføringen. Det gælder frontgrillen og kofangerne for og bag. Sammenlign med en almindelig Fiesta og se selv.

 

Sjovt nok er automatisk nødbremse ikke standard, men det koster ikke mange penge at tilkøbe, ligesom ekstraudstyr i det hele taget er ret prisattraktivt. Her er, hvad vi mener, man bør sætte kryds ved på ekstraudstyrslisten: Bakkamera til kr. 4.290 (for udsynet bagud har i mange generationer ikke været alt for overbevisende i en Fiesta), Fuld LED forlygter til kr. 5.120 og Førerassistentpakken til blot 3.760 kroner, som bl.a. inkluderer Pre-collision assist (nødbremse) og adaptiv fartpilot. Vil man have sæder i hel-læder er prisen blot 9.250 kroner.


Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

First World Test: Ford Fiesta >>>


Introduktion til on-board videoen bag rattet i Ford Fiesta Vignale ifm. de første internationale prøvekørsler af den nye Fiesta. Link sidst i videoen. Fuld HD.


 


Model:

Ford Fiesta Vignale 1,0 EcoBoost

Listepris:

Kr. 203.480 inkl. lev.

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. Turbo benzinmotor. 140 hk. 180 Nm. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,0 sek./ 202 km/t/ 22,2 km/l / 101 g/km

Længde:

4,04 m

Bagagerum:

303-984 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 17” alufælge. Tågeforlygter med kurvelys. Opvarmede vaskedyser. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. Fartpilot med –begrænser. Varme i forruden. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat. Dellæderkabine. El-sideruder for og bag. Sædevarme. 8” berørings-skærm. SYNC 3.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt