- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Ford Fiesta Active II

1,0 EcoBoost 125 hk


Alsidig Fiesta til sport og aktivitet


Af Søren Clauding – august 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford Fiesta har vedholdende printet sig fast i bilkøbernes bevidsthed som en kompakt, prisattraktiv og ikke mindst velkørende kompaktbil. De allerfleste mennesker har en idé om Ford Fiesta, også selvom biler er uden for interessesfæren. Med Fiesta Active både underbygges og udbygges oplevelsen af den populære bil, for den er endnu bedre end den ”almindelige” Fiesta.

 

Hemmeligheden kan måles i cm: 1,8 cm forøget frihøjde, 1 cm forøget sporvidde, det er såmænd det hele. Men visuelt har Fiesta Active også fået en overhaling. Den er sporty stilet, med en snert af off-road, men hér skal man ikke lade sig snyde… Fiesta Active er ingen offroader, end ikke en SUV, snare en slags crossover. Men egentlig er den slet og ret en Fiesta Active, og det er nu ikke det værste i denne verden.



Endnu bedre kørefærdigheder

En bils udseende er ikke uden betydning. Se på billederne og skab en egen mening. Videoen viser imidlertid nogle af Fiesta Actives egenskaber. For det er forbavsende hvor meget mere, Ford har fået ud af bilens køreegenskaber, blot ved at foretage de små tekniske ændringer.

 

Den forøgede frihøjde har man udnyttet til fulde. De naturligt længere fjedre gør det muligt, at skabe mere komfortable køreegenskaber, som kunne reducere den fornemmelse af kørebanen, som ellers kendetegner en Fiesta. Det har man så kompenseret for ved at gøre bilen en smule strammere ved kørsel på plan asfalt. Man kan sige det på den måde, at den køre i det store hele som en almindelig lavere Fiesta med samme kørselskomfort – altså ikke som den noget strammere Fiesta ST-Line.

 

Mere alsidig

Vi gætter på, at 17” fælge med 45 procent lavprofildæk har en vis indflydelse derpå. Resultatet er i hvert fald godt, men egentlig unødvendigt, hvis ikke det var fordi man virkelig har udnyttet de tekniske muligheder, når asfalten ikke er så plan.



På ujævn vej bruges de længere fjedre nemlig til at absorbere ujævnhederne. Det gør de fremragende og i især ved forholdsvis hurtig kørsel oplever man den gode affjedringskomfort. Det er herligt i et land som Danmark, hvor de mindre provinsveje men også mange byveje ikke altid er i den allerbedste stand.

 

Rebound stopper

Når så ujævnhederne bliver meget store og hullerne i vejen urimeligt udfordrende, kunne en komfortabel affjedring normalt medføre, at affjedringen går i bund og beskadiges. Men en såkaldt Rebound-stopper, som er et hydraulisk system inkluderet i forhjulsophænget, løser opgaven fortræffeligt. Det er tydeligt illustreret i videoen og vi kan kun sige ”Bravo”, der er godt løst.

 

Oven i det kan man vælge mellem tre køreindstillinger, som vha. af ESC og antispin systemet hjælper til, at overføre kræfterne til underlaget: Normal, Eco og Slippery. De påvirker dog alene drivlinen, men er ikke uden betydning, gætter vi på, især når vejene er dækket af sne og is.

 

Prissat som en Vignale

Det prisattraktive kan man jo så forholde sig til, som man vil. 200.880 kroner er listeprisen for Fiesta Active II (”II” er udstyrsniveauet, det højeste i Active versionen). Det er samme pris Ford tager for Fiesta Vignale, hvor man får mere luksus i traditionel forstand.

 

I Active ligger det luksuøse i de flere anvendelsesmuligheder, den er ganske enkelt lidt mere alsidig, for naturligvis gør den forøgede frihøjde det muligt, at køre steder, hvor en vanlig Fiesta ikke kommer frem, men så stor forskel gør 1,8 cm altså ikke.

 

Bruger mere benzin

Fiesta Active I er udrustet med en 100-hestes 3-cylindret 1-liters EcoBoost turbobenzinmotor. Den prøvekørte Active II havde samme motor med 125 hestekræfter i maskinrummet. For 3100 kroner oven i får man yderligere 15 hestekræfter oveni. Det går lidt ud over det officielle benzinforbrugstal, men gør næppe det helt store i praksis.



Fiesta Active kører også noget kortere på literen end den tilsvarende lidt lavere Fiesta. Det har dog nok større betydning, hvordan man kører bilen. Det bliver spændende at se, hvordan den nye WLTP normer for måling af bilers brændstofforbrug falder ud for de forskellige Fiesta varianter.

 

Hvad de øvrige funktionelle egenskaber angår, er bilerne ens, uanset version. Fiesta Active er dog eksempelvis udstyret med sportssæder og B&O Play. Desuden var den prøvekørte bil udrustet med panorama-soltag, mørktonede ruder, nøglefri betjening, klimaanlæg, adaptiv fartpilot og Fuld LED forlygter. Priserne for ekstraudstyret er yderst moderate, fx koster Fuld LED kun 5120 kroner og panorama-soltaget kun 10.700 kroner.


Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>


Fords forhøjede udgave af den kompakte og velkørende Fiesta er mere alsidig. Vi har prøvekørt den, se videoen og oplev hvordan den rystes igennem på en ujævn vej. Fuld HD.


 


Model:

Ford Fiesta Active II 1,0 EcoBoost 125 hk

Listepris:

Kr. 200.880

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. Turbo benzinmotor. 125 hk. 170 Nm. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,9 sek./ 195 km/t/ 20 km/l / 94 g/km

Længde:

4,04 m

Bagagerum:

303-984 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 17” alufælge. Tågeforlygter. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Fartpilot med –begrænser. Sportssæder. Manuel aircondition. El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat. El-sideruder for. Sædevarme. 6,5” berørings-skærm. B&O Play. Regnsensor.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt